شما فرض کنید یک سال از دوران تحصیل خود در دانشگاه را مشغول کار بر روی یک سایت بوده اید. می‌توانید به صورت عادی به این کار ادامه دهید و فقط به صورت رایگان تولید محتوا کنید و فقط روی ارزش و اعتباری که برای شما خواهد داشت تمرکز کنید. اما از دل همین سایت می‌توانید راه‌های درآمدزایی نیز برای خود داشته باشید. برای مثال می‌توانید یک سری محتواهای تخصصی را به صورت غیر رایگان در سایت قرار دهید. آن ارزشی که در خصوص پیدا کردن جامعه مخاطبین علاقه‌مند به یک حوزه مشخص گفتم در اینجا مصداق دارد. شما وقتی برای مثال به کاربران اینترنتی که علاقه‌مند به رشته تحصیلی شما هستند، دسترسی داشته باشید. می‌توانید خدماتی را به آن‌ها در همین حوزه و رشته تحصیلی ارائه دهید. شما می‌توانید مقالات یا آموزش‌هایی را که کمی حرفه‌ای‌تر هستند، به‌صورت پولی عرضه کنید. برای این کار هم راه‌ و روش‌های زیادی وجود دارد. یا می‌توانید آن‌ها را در قالب یک سری فایل‌های پی‌دی‌اف یا حتی تصویری آماده کنید. و به صورت یک محصول در سایت برای فروش قرار دهید. یا همچنین می‌توانید بخشی از مقالات سایت را جز بخش ویژه سایت خود کنید. یعنی برای دسترسی به آن‌ها کاربران نیاز به اشتراک ویژه (VIP) سایت شما داشته باشند.

اعتبار سایت تخصصی و تولید محتوا مستمر برای شما

علاوه بر راه‌ درآمدزایی که مطرح شد، شما اگر یک سایت تخصصی در یک حوزه کاری داشته باشید. و به صورت مرتب آن را با مطالب و مقاله‌های جدید بروزرسانی کنید، می‌توانید در آن حوزه کاری تبدیل به یک مرجع شوید. فضای اینترنت رقابتی است، دانشجو بودن شما در اینجا مزیت رقابتی است! شما با تولید محتوا پیوسته و عجله نداشتن، مثل لاکپشت در آن مسابقه معروف می‌توانید از خرگوش‌هایی که عجله دارند زودتر به‌نتیجه برسند جلو بزنید. باز هم تاکید می‌کند که علاقه به رشته تحصیلی بسیار مهم است. اگر شما علاقه‌مند به رشته خود هستید، تولید محتوا مستمر و پیوسته در دوران تحصیلی می‌تواند جذاب باشد. داشتن یک سایت تخصصی و رسیدن به جامعه مخاطبین علاقه‌مند به آن موضوع، در اولین مرحله سایت شما را تبدیل به یک سایت مرجع می‌کند. سایت‌های دیگر به آن لینک می‌دهند و اعتبار بالایی پیدا می‌کند. افرادی که خدمات مرتبط با حوزه کاری شما را ارائه می‌دهند، به دنبال تبلیغ در سایت شما و قراردادهای اسپانسر -اسپانسرشیپ- خواهند بود. از این طریق می‌توانید در آینده از سایت درآمدازیی هم داشته باشید. از سایتی که در دوران دانشجویی راه‌اندازی کرده‌اید.

همچنین برای معرفی خدماتی که خودتان می‌توانید ارائه دهید هم کار بزرگی انجام دهید. فرض کنید سایتی تخصصی در حوزه معماری دارید. حال خودتان هم توانسته‌اید با تحصیل در رشته مورد علاقه وارد حرفه و شغل معماری شوید. مخاطبین علاقه‌مند به این حوزه را هم دارید. می‌توانید طرح و کارهای خود را در سایت برای علاقه‌مندان قرار دهید. راه‌های ارتباطی خود را معرفی کنید. از طریق یک سایت می‌توانید با بسیاری از افراد در ایران از این طریق مرتبط شوید. موقعیت‌های کاری و شغلی جدید و جذابی می‌تواند برای شما ایجاد شود. همچنین کیفیت کار و اعتماد شما به کارتان می‌تواند برای شما مشتری‌های بین‌المللی هم داشته باشد. دلیل این حرف این است که شما به‌راحتی می‌توانید سایت خود را دوزبانه کنید. و رزومه و کارهای خود را به زبان غیر فارسی هم منتشر کنید. و این به‌نوعی ایجاد فرصت برای پیدا کردن شغل و پروژه در خارج از کشور است.

می‌توانید آموزش دهید

اگر دانشجو هستید و در رشته مورد علاقه خود تحصیل می‌کنید. و یک سایت مربتط را راه‌اندازی کرده‌اید و در دوران دانشجویی همواره آن را با مطالب و مقالات جدید بروزرسانی کرده‌اید، همان‌طور که مطرح شد می‌توانید به جامعه مخاطبین علاقه‌مند دست پیدا کنید. علاوه بر راه‌ها و مدل‌هایی که می‌توانید درآمدزایی کنید، آموزش دادن را هم اضافه کنید. شما سال‌ها درس یک چیزی را خوانده‌اید، مدرک آن رشته تحصیلی را گرفته‌اید، سایت مرتبط داشته‌اید و همیشه در آخرین اخبار اطلاعات مربوط به آن آگاه بوده‌اید. قطعا تجربه کافی برای آموزش دادن را خواهید داشت.

در دانشگاه بسیاری از مباحث ممکن است در تئوری مطرح شوند. شما در سایت می‌توانید مفیدترین آن‌ها را در قالب یک دوره آموزشی ارائه دهید. برای آن قسمت تعیین کنید و در سایت منتشر کنید. یا آموزش‌هایی که برای کاربران و علاقه‌مندان آن حوزه کاربردی‌تر باشد. تولید محصولات آموزشی و فروش آن‌ها از طریق اینترنت روش مرسومی برای درآمدزایی است. همه موضوعات مطرح شده در این بخش مربوط به دانشجویانی است که آینده خود را در رشته تحصیلی‌شان می‌بینند. مدل کسب و کار اینترنتی دانشجویی برای این دسته از افراد به همین شکل می‌تواند باشد.

مدل کسب و کار اینترنتی مناسب دانشجو

اگر شما در دسته اول دانشجوها قرار نمی‌گیرید، یعنی علاقه چندانی به رشته تحصیلی خود ندارید، می‌توانید از پیشنهادی مطرح شده در این بخش استفاده کنید. کسب و کار اینترنتی دانشجویی شما نیازی نیست که به صورت تخصصی مربوط به یک رشته تحصیلی باشد. اما باز هم لازم است که یک موضوع را که به آن علاقه دارید برای فعالیت انتخاب کنید. تخصصی کار کردن روی یک موضوع در کسب و کار اینترنتی اهمیت بسیاری دارد. علاقه به حوزه‌ای که قصد دارید در آن فعالیت کنید اهمیت دارد. در این بخش از مقاله سعی شده پیشنهادهایی داده شود که هم برای یک دانشجو مناسب باشد هم بتواند برای آن درآمدزایی کند. در واقع قرار است در این بخش کار دانشجویی اینترنتی به شما معرفی کنیم.

کسب و کار اینترنتی دانشجویی در قالب محتوا

بستر کسب و کار اینترنتی شما می‌تواند یک سایت بر پایه محتوا باشد. یعنی تولید محتوا کنید. به هر موضوعی که عللاقه دارید می‌توانید با تولید محتوا به جامعه مخاطبین علاقه‌مند به آن حوزه دسترسی پیدا کنید و پیشنهادهایی را برای آن‌ها ارسال کنید. در واقع این همان طرحی است که برای دانشجوهایی که علاقه‌مند به رشته‌شان بودند هم مطرح شد. شما هم می‌توانید این کار را طبیعتا انجام دهید. اما پیشنهاد این مقاله سایت فوربو برای شما رفتن به سمت سیستم‌های همکاری در فروش است. شما به عنوان دانشجو برای درآمدزایی سریع و فروش در اینترنت وقت کافی ندارید. نمی‌توانید که محصول آماده کنید. حتی اگر آن را هم آماده کنید شرایط مناسب برای ارسال به‌موقع و کارهای مربوط به نگه‌داری، بسته‌بندی و… را نمی‌توانید به‌صورت مطلوب انجام دهید. از همین رو مدل پیشنهادی راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی بر پایه مدل بازاریابی وابسته یا همان سیستم همکاری در فروش است.

درآمد دانشجویی با همکاری در فروش

اما به صورت کلی شما می‌توانید با استفاده از این سیستم، یک سایت و کسب و کار اینترنتی برای خود داشته باشید. اما کالاهای آن متعلق به شما نباشد. بلکه کالاها را یک سایت دیگر تامین و ارسال می‌کند. شما در این حالت به فروش یک سایت دیگر کمک می‌کنید. و در ازای آن پورسانت دریافت می‌کنید.

مدل کلی سیستم‌های همکاری در فروش به این شکل است. شما یک سری لینک که مربوط به خرید محصولات هستند را دریافت می‌کنید. سپس آن‌ها را در سایت خود منتشر می‌کنید. حال وقتی که کاربر سایت شما از طریق لینک‌های معرفی شده به سایت فروشنده برود و محصول را خریداری کند، درصدی به‌عنوان پورسانت به شما تعلق می‌گیرد. با توجه به فروشنده و نوع محصول این درصد می‌تواند بین ۲ تا ۳۰ درصد باشد. برای مثال کالاهای فیزیکی بین ۲ تا ۱۵ درصد پورسانت برای شما خواهند داشت. اما کالاهای غیر فیزیکی مانند نسخه‌های قانونی فیلم و سریال و همچنین اشتراک‌های ویژه یا خدمات سایت‌ها، می‌تواند تا ۳۰ درصد پورسانت داشته باشند. شما می‌توانید یک موضوع که به آن علاقه دارید و می‌توانید در آن حوزه تولید محتوا کنید و مطلب بنویسید را انتخاب کنید. سپس کالاهای مربتط با آن را در سایت خود قرار دهید. و از طریق لینک‌های سیستم همکاری در فروش در دوران دانشجویی خود خیلی آسان درآمد داشته باشید.

برای انتخاب مدل کالا باید پتانسیل خود محصول برای فروش را درنظر بگیرید. برای مثال اگر حوزه فناوری علاقه دارید و می‌خواهید در مورد لپ‌تاپ بنویسید و لینک همکاری در فروش لپ‌تاپ در سایت قرار دهید، احتمال فروش آن کم است. در حالی که یک فروش هم درصد بسیار خوبی برای شما خواهد داشت. اما توصیه در این مقاله رفتن به سمت فروش کالاهای غیر فیزیکی است.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *