بر اساس نظر فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ تا چند سال آینده کسب‌وکارهای سنتی با شکست مواجه می‌شوند. این موضوع به این معنی است که اگر کسب‌وکارهای سنتی فعالیت خود را در بستر فضای آنلاین ایجاد نکنند با شکست مواجه خواهد شد! اینستاگرام یکی از برترین شبکه‌های اجتماعی در دسترس کاربران است که کاربران زیادی را به خود اختصاص داده است! این شبکه‌ اجتماعی فرصتی عالی ایجاد کرده است تا بتوانند درآمد مناسبی را از طریق کسب‌وکار آنلاین داشته باشند.اما آیا راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین در بستر اینستاگرام به تنهایی درست است یا باید آن را در سایت نیز توسعه بخشید؟

قابلیت دسته‌بندی محصولات در سایت‌های اینترنتی

یکی از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که یک سایت و فروشگاه آنلاین در اختیار شما قرار می‌دهد، قابلیت ایجاد دسته‌بندی موضوعی برای مطالب و محصولات سایت است! در واقع سایت شما حاوی چندین نوع محصول است که کاربران را در جهت رسیدن به بخش دلخواه خود یاری می‌کند. با استفاده از بخش دسته‌بندی سایت خود می‌توانید مطالب مربوط به هر بخش را در آن قرار دهید و با استفاده از این کار نظم خاصی به سایت خود ببخشید. در اینستاگرام شما نمی‌توانید به یک دسته‌بندی برای نظم‌دهی به پست‌های خود دست پیدا کنید اما در سایت شما می‌توانید بی‌نهایت دسته‌بندی ایجاد کنید و کاربرانی که برای بخش خاص به سایت مراجعه می‌کنند را به همان بخش ارجاع دهید.

اهمیت دسته‌بندی در فروشگاه‌های اینترنتی به مراتب بیشتر از پرتال اینترنتی است! در واقع هنگامی که یک کاربر برای خرید محصول وارد سایت شما می‌شود، قصد خرید یک محصول معین را ندارد اما نوع محصول موردنیاز کاملا مشخص است. در صورت وجود دسته‌بندی کاربر وارد آن دسته می‌شود و به راحتی می‌تواند با انجام مقایسه شهودی به محصول موردنظر خود دست پیدا کند! به طور مثال فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی در زمینه محصولات دیجیتال دارید که دسته‌های شما به صورت لپ‌تاپ، کامپیوتر، مانیتور، کیس و… می‌باشد! حال اگر کاربری بخواهد از فروشگاه شما یک لپتاپ انتخاب کند، وارد دسته‌بندی لپ‌تاپ شده و به راحتی به محصول موردنظر خود دست پیدا می‌کند. از طرف دیگر می‌توانید برای دسته‌های خود زیردسته نیز تعریف کنید! به طور مثال می‌توانید برندهای لپ‌تاپ را در زیردسته لپ‌تاپ قرار دهید و اگر کاربری به دنبال یک برند خاص باشد، به راحتی بتواند به آن دسترسی کامل پیدا کند.

بروزرسانی محصولات به راحتی انجام می‌شود!

فروشگاه‌ها و سایت‌های اینترنتی یکی از مهم‌ترین مواردی هستند که پس از مدت زمانی که از انتشار محصول یا مطالب می‌گذرد، باید اطلاعات آن آپدیت شود. در فروشگاه‌های اینترنتی قیمت مهم‌ترین مورد را شامل می‌شود که نیاز به بروزرسانی دارد تا از ضرر و زیان فروشگاه اینترنتی جلوگیری کند. اگر بخواهید اطلاعات محصول یا  مطالب خود را در اینستاگرام بروزرسانی کنید، باید تمامی پست‌ها را به صورت تکی بروزرسانی کنید و حال اگر تعداد مطالب شما زیاد باشد، زمان بسیار زیادی را از شما می‌گیرد. فرض کنید یک کسب‌وکار آنلاین بخواهد بر روی تمامی محصولات خود تخفیف اعمال کند؛ اگر کسب‌وکار بر روی اینستاگرام راه‌اندازی شده باشد، باید زمان زیادی را برای بروزرسانی قیمت برای اعمال تخفیف و قیمت پس از پایان تخفیف اعمال کند.

در سایت شما کافی است یک تخفیف برای تمامی محصولات به صورت کد تخفیف ایجاد کنید که در اینصورت دیگر نیازی به بروزرسانی دستی نیست! حتی می‌توانید برای محصولات خاص خود تخفیف ایجاد کنید و در اینصورت نیازمند یک سیستم مدیریت هستید. بنابراین راه‌اندازی فروشگاه یا کسب‌وکار اینترنتی بر پایه سایت بسیار بهتر و موثرتر از راه‌اندازی آن بر پایه اینستاگرام است. در واقع شما می‌توانید در فروشگاه اینترنتی خود تمامی اطلاعات را تنها با یک کلیک بروزرسانی کنید؛ یکی از مشکلاتی که برخی از کسب‌وکارها با آن روبرو هستند، مشکل تغییر نام کسب‌وکار است که اگر چنین اتفاقی صورت بگیرد، در سایت به راحتی می‌توانید نام برند جدید خود را بر روی تمامی مطالب لحاظ کنید اما در اینستاگرام شما باید تمامی نام‌های درج‌شده با برند قبلی را به صورت دستی بروزرسانی کنید.

استفاده از شبکه‌های اجتماعی کمک زیادی به کاربران و فعالان حوزه تجارت آنلاین می‌کند تا بتوانند کسب‌وکار خود را در زمانی کم به درصد رشد و فروش بالایی برسانند. اینستاگرام به عنوان شبکه‌ اجتماعی تصاویر به یکی از ابزارهای مهم برای فعالان حوزه بازاریابی آنلاین تبدیل شده است که با استفاده از آن می‌توانند محصولات خود را به سایت کاربران معرفی کنند. اینستاگرام و سایت هریک مزایا و البته معایبی دارند که در کسب‌وکارهای مختلف یشنهادات مختلفی به چشم می‌خورد و باید به تمامی نکات ذکر شده توجه کرد! در این مقاله به بررسی راه‌اندازی کسب‌وکار در بستر اینترنت و اینستاگرام پرداختیم و با استفاده از آن می‌توانید تصمیم بهتری برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود بگیرید. در مقالات بعدی به تکمیل این موضوع می‌پردازیم و نکات دیگری را در این زمینه در اختیار شما کاربران محترم قرار خواهیم داد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *