امروز کسب‌وکارهای سنتی جای خود را به کسب‌وکارهای آنلاین داده‌اند و این موضوع سبب‌شده است تا مفاهیم جدید در حوزه‌های وب نظیر دیجیتال مارکتینگ پیدا شود. البته این موضوع به این معنا نیست که کسب‌وکارهای سنتی دیگر جایگاهی در دنیای کسب‌وکار ندارند اما حقیقت این است که کسب‌وکارهایی که تنها بر روی روش قدیمی و سنتی تمرکز کرده‌اند، با مخاطبان کمتری روبرو هستند و در سال‌های آینده ممکن است با شکست مواجه شوند. بهترین راه‌کار این است که در کنار کسب‌وکار سنتی خود اقدام به راه‌اندازی سایت و کسب‌وکار آنلاین خود در همان حوزه فعالیتی سنتی خود کنید. یکی از مشکلات و سوالاتی که کاربران مختلف با آن روبرو هستند این است که از چه روش‌هایی می‌توان کسب‌وکار آنلاین خود را بهبود بخشید و بیشتر دیده شد؟ در این مقاله قصد داریم به روش‌هایی بپردازیم که توسط آن قادر به دیده‌شدن توسط مشتریان و کاربران حوزه فعالیتی خود خواهید بود!

القای حس مثبت در خریدار هنگام تهیه محصول یا سرویس از شما

یکی از مهم‌ترین مواردی که کاربران همیشه آن را به خاطر می‌سپارند، هنگامی است که آنها محصولی را سفارش می‌دهند و اگر این لحظه بتوانید نظر آنها را به خود جلب کنید آنها درباره برند شما کاملا مثبت فکر می‌کنند؛ همچنین اگر در این لحظه مشکلی برای آنها بوجود بیاید حس منفی در آنها القا می‌شود که ممکن است مشکلاتی را برای اعتبار برند شما بوجود بیاورد. بهینه‌سازی فرآیند خرید یکی از مهم‌ترین مواردی است که در هنگام طراحی یک سایت فروشگاهی باید به آنها دقت کنید

بهینه‌سازی فرآیند خرید به معنای شفاف‌سازی مراحل سفارش محصول یا سرویس توسط کاربران است تا بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن و به راحتی محصول شما را سفارش دهند. سرعت سفارش محصول و وبسایت شما نیز یکی از مهم‌ترین مواردی است که در کاربران می‌تواند حس مثبتی را القا کند و اگر سرعت سایت شما بالا باشد، کاربران منتظر نخواهند ماند و در وقت آنها صرفه‌جویی می‌شود؛ با صرفه‌جویی زمان کاربران به راحتی می‌توانید در آنها حس مثبت القا کنید و آنها را به یکی از مشتریان وفادار خود تبدیل کنید.

از طرفی از مشتریان خود بخواهید تا تجربه خرید خود از سایت شما را برایتان ارسال کنند؛ تجربه‌های خرید کاربران حتی اگر منفی باشند به راحتی می‌توانید آن مشکلات را در سایت خود رفع کنید و نظر مثبت آنها را جلب کنید. یکی از اصول مهم در مدیریت فروشگاه‌های اینترنتی این است که مشتریان جدید هر فروشگاهی بر اساس نظرات مشتریان قدیمی تصمیم‌گیری می‌کنند! بنابراین ایجاد بخش نظرات در سایت برای نمایش نظرات کاربران قدیمی اهمیت بسیار زیادی دارد.

حوزه فعالیتی خود را به مرور زمان گسترش دهید!

اگر کسب‌وکار را مانند یکی قلمروی پادشاهی درنظر بگیرید، به عنوان یک پادشاه یکی از اهداف شما گسترش قلمروی خودتان است! در کسب‌وکارهای اینترنتی نیز همین مسئله حاکم است. در ابتدای شروع هر کسب‌وکار اهداف کاملا محدود است و بازار هدف شما نیز بخش کوچکی از بازار را تشکیل می‌دهد. در ابتدای شروع شما اگر بازار هدف بزرگی را مشخص کنید، ممکن است نتوانید نیاز تمامی آن جامعه آماری را پاسخگو باشید و البته هزینه تبلیغات برای معرفی خود به آن مخاطبان بسیار سنگین‌ خواهد بود!

اما با استفاده از یک جامعه آماری هدفمند و کوچک می‌توانید خود را با هزینه‌های بسیار کم معرفی کنید و درآمد بالایی را هم از طریق همین تعداد محدود کسب کنید. تدوین استراتژی و برنامه‌ریزی برای کسب‌وکار نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است!

یکی از اصول مهم در این زمینه این است که استراتژی برای هدف قرار دادن تمامی بازار نمی‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد و شاید نتوانید پاسخگوی نیاز تمامی این افراد باشید؛ در اینصورت نه تنها درآمد مناسبی کسب نخواهید کرد، بلکه اعتبار شما نیز همانند هزینه‌ای که برای تبلیغات در دیگر مجموعه‌ها کرده‌اید از دست خواهد رفت.

جالب است بدانید بهترین استراتژی این است که شما دارای اهداف بلندمدت و مرحله به مرحله باشید؛ این موضوع به این معنی است که اگر یک مرحله از استراتژی شما به موفقیت نرسد، نمی‌توانید امیدی به مرحله بعدی استراتژی و موفقیت مجموعه‌ی کسب‌وکار خود داشته باشید.

بنابراین برای هر مرحله از استراتژی خود زمان مناسبی را تعیین کنید و به تیم‌تان بگویید در این مدت زمان باید این اهداف محقق شوند. این مسئله نیز بسیار مهم است که هم‌تیم‌هایتان بر کار تیمی و اهمیت به انجام رساندن آن مصمم باشند و همین پافشاری‌ها هستند که به موفقیت تیم شما کمک می‌کنند.

کسب‌وکارهای آنلاین نسبت به کسب‌وکارهای قدیمی اهمیت بسیار بیشتری دارند و تا مدتی دیگر ممکن است کسب‌وکارهای سنتی دیگر وجود نداشته باشند؛ این موضوع به این معنی است که کاربران ترجیح می‌دهند در منزل شخصی‌ خود و از پشت سیستم‌های کامپیوتر محصولات خود را انتخاب کنند و سفارش دهند. این یک هشدار برای کسب‌وکارهای سنتی است که هرچه سریع‌تر کسب‌وکار خود را در دنیای آنلاین نیز گسترش و توسعه دهند و بتوانند در میدان‌های آنلاین رقابتی نیز سرویس‌ها و محصولاتی برای ارائه داشته باشند.

در این مقاله و چندین مقاله قبلی به بررسی چند مورد از موارد حائز اهمیت در زمینه جذب مشتریان جدید برای کسب‌وکارهای آنلاین پرداختیم که برای داشتن یک کسب‌وکار موفق و معرفی آن به کاربران خود نیازمند این اصول هستید! در واقع با رعایت چند نکته‌ای که در این مقاله و مقالات قبلی به آن پرداختیم به راحتی می‌توانید یک قدم به موفقیت کسب‌وکار خود نزدیک‌تر شوید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *