تا به حال به این توجه کرده‌اید که کیبورد شما یک کلید منو هم دارد؟ البته این کلید در کیبوردهای سایز کامل و در سمت چپ کنترل راست کیبوردها قرار داده می‌شود، پس اگر در لپتاپ یا کیبورد کوچک خود آن را ندیدید، به چیزی شک نکنید.

کلید منو چه کاری انجام می‌دهد؟

این کلید ، منوی برنامه‌ای که در حال کار با آن هستید را باز می‌کند. در واقع می‌شود آن را به نوعی راست کلیک روی برنامه به حساب آورد. کافی است روی مرورگر اینترنت خود یک بار این کار را امتحان کنید، انگار که روی صفحه کلیک راست کرده باشید و منو برایتان به نمایش در بیاید. این کلید در حال حاضر تنها برای کسانی که موس ندارند، نمی‌خواهند از موس استفاده کنند یا کلیک راستشان خراب است کاربرد دارد.

چند صباحی هست که مایکروسافت قصد دارد تا این کلید را به کلید آفیس تغییر دهد تا در راستای کلید ویندوز قرار بگیرد. با توجه به اینکه بسیاری از کاربران در طول کار خود با سیستم عامل ویندوز، هیچ وقت این کلید را فشار نمی‌دهند، عقلانی می‌رسد که مایکروسافت بخواهد کاربرد آن را تغییر دهد. اما در نهایت کاربران قدیمی به آن به شکل نوعی رسم و رسوم نگاه می‌کنند. مثلا قفل اسکرول موس یا کلید Pause!

ترکیب Shift+F10 دقیقا همان کار کلید منو را انجام می‌دهد

اگر کیبورد شما کوچک بوده و دارای کلید منو نیست، شما می‌توانید از ترکیب Shift+F10 استفاده کنید. فشردن همزمان این دو کلید دقیقا همان کار را انجام می‌دهد.البته نباید فراموش کنید که در همه‌ی برنامه‌ها این ترکیب کار نمی‌کند، چون بعضی از برنامه‌های خاص برای این ترکیب کلیدها، عملکردی متفاوت تعریف کرده‌اند، اما در بیشتر مواقع کار به همین ترتیب پیش می‌رود.

چطور عملکرد این کلید را تغییر دهیم

این کلید به اندازه کلید ویندوز روی اعصاب نیست، چون کلید ویندوز شما را از بازی بیرون می‌اندازد، برنامه‌ها را از حالت تمام صفحه خارج می‌کند و به صورت اتفاقی بلاهایی اینچنینی به سرتان می‌آورد. با این حال تغییر عملکرد آن هم می‌تواند از بی‌استفادگی‌ درش بیاورد و هم اینکه دیگر وقتی اشتباها دستمان به آن خورد، در کارمان وقفه‌ای ایجاد نکند.

برای انجام این کار ما نیاز به یک نرم‌افزار جدا گانه داریم و ما  SharpKeys را برای انجام سریع و بی‌دردسر کار به شما معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید این کار را از رجیستری ویندوز انجام دهید، اما انجامش پیچیده خواهد بود. SharpKeys یک نمایه گرافیکی دارد و به راحتی به شما اجازه می‌دهد تا عملکرد کلیدهایی همچون کلید منو را تغییر دهید.

بعد از نصب برنامه روی Add کلیک کنید.

در پنل سمت چپ گزینه Special: Application (E0_5D را انتخاب کرده و سپس می‌بینید که در سمت راست می‌توانید گزینه‌ای را انتخاب کنید. شما در پنل سمت راستی هر گزینه‌ای که می‌خواهید را می‌توانید انتخاب کنید. مثلا Web: Back این کلید را به کلید برگشت به صفحه قبل در مرورگر اینترنت بدل می‌کند. بعد از انتخاب گزینه مورد نظر روی OK کلیک کنید.

حالا روی Write to Registry کلیک کنید تا تغییرات شما اعمال شود. بعد از اتمام کار باید برنامه را بسته و دستگاه را دوباره راه‌اندازی کنید تا تغییرات کاملا انجام پذیرد. در نظر بگیرید که همیشه می‌توانید به این بخش برگشته و تغییرات را به حالت اول برگردانید یا عملکردی جدید برای آن کلید اعمال کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *