اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش گوگل سرچ کنسول را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این ابزار و بهینه‌سازی سایت با استفاده از آن، سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و ترافیک ورودی سایت خود را افزایش دهید.

حل مشکل سرعت وب سایت با استفاده از ابزار سرچ کنسول جدید گوگل

به منظور رفع مشکلات مربوط به سرعت وب سایت بهتر است کار خود را با خطاهایی که برچسب کند (slow) خورده اند آغاز نمایید. درست است که لینک های دارای برچسب متوسط (moderate) هم نیاز به بهبود دارند اما به اندازه نمونه قبلی رفع خطاهای آنها ضرورت ندارد. به همین دلیل بهتر است که در ابتدا به بررسی دقیق خطاهای slow بپردازید. در ادامه ببینید که کدام دسته بندی از خطاهای slow تعداد بیشتری از URL هایتان را دربر گرفته اند. کار خود را از همان دسته بندی آغاز کنید.

معمولا با انجام یکی از موارد زیر می توانید خطاهای گزارش سرعت بخش سرچ کنسول گوگل خود را رفع کنید:

سرعت در search console google

  • بر اساس گزارش سرعت سرچ کنسول گوگل اندازه صفحات را کاهش دهید. بهتر است حجم یک صفحه و منابع آن کمتر از ۵۰۰KB باشد.
  • به منظور داشتن عملکرد بهتر روی گوشی های تلفن همراه، تعداد منابع یک صفحه را به ۵۰ محدود کنید.
  • بهتر است از AMP برای وب سایت خود استفاده نمایید. این کار سبب بهبود سرعت بارگذاری هم در سیستم های دسکتاپ و هم در گوشی های تلفن همراه خواهد شد.

در صورتی که خودتان دسترسی لازم را دارید، می توانید نسبت به رفع خطاهای موجود اقدام کنید. در غیر این صورت از مسئول سایت بخواهید که این کار را برایتان انجام دهد. بعد از رفع خطاهای موجود زمان آن می رسد که گوگل را از این اقدام خود آگاه سازید. بدین منظور روی گزینه validation fix کلیک کنید تا گوگل لینک های قرار گرفته در آن دسته را مورد بررسی قرار دهد.

گزارش سرعت سرچ کنسول جدید به صورت آزمایشی (experimental) ارائه شده است. گوگل تصمیم دارد با توجه به بازخوردهایی که دریافت می کند این بخش را مورد ارزیابی قرار داده و در صدد بهبود آن برای ارائه نتایج بهتر بربیاید. به کمک این زبانه می توانید به بررسی مشکلات و خطاهای موجود در زمینه سرعت سایت بپردازید. سنجش سرعت سایت توسط گوگل سرچ کنسول می تواند در بهبود عملکرد سایت و افزایش سرعت url های سایت بسیار موثر واقع گردد.

 گزارش گیری مشکلات نسخه موبایلی سایت با سرچ کنسول

گزارش گیری نسخه موبایلی سایت یکی از موضوعاتی است که وبمستران همواره به دنبال آن می باشند. گوگل سرچ کنسول توجه زیادی را به این مبحث داشته و زبانه ای را با نام گزارش mobile usability را تعیین نموده است. به کمک قابلیت گزارش گیری می توان اطلاعات لازم درباره گزارش مشکلات نسخه موبایلی سایت در سرچ کنسول و نحوه رفع آنها را به دست آورد. در این مقاله از مجموعه آموزش های گام به گام سرچ کنسول گوگل قصد داریم شما را با نحوه گزارش گیری از نسخه موبایل با سرچ کنسول آشنا کنیم. قابلیت استفاده در تلفن های همراه مفهومی است که روی بررسی میزان کاربر پسند بودن خدمات ارائه شده توسط یک وب سایت در تلفن های هوشمند تمرکز دارد. شما باید بتوانید خدمات خود را به شکلی بهینه در تلفن های همراه مختلف ارائه دهید. چرا که حالت نمایش در گوشی های همراه از نظر ابعاد و نحوه نمایش با سیستم های دسکتاپ بسیار تفاوت دارد. به همین دلیل نیاز است روی نحوه نمایش آن تمرکز کرده و به دنبال راهی برای دریافت گزارش مشکلات نسخه موبایلی سایت در سرچ کنسول باشید. جالب است بدانید که در وبمستر تولز بخشی جهت تهیه گزارش مشکلات سایت در نسخه موبایل فراهم شده و کاربر می تواند آن ها را رصد و در خصوص رفعشان اقدام کند. خوشبختانه گوگل سرچ کنسول قابلیتی را در اختیار افراد قرار داده که به کمک آن می توانند عملکرد وب سایت خود را در تلفن های همراه مورد بررسی قرار داده و در راستای بهبود آن اقدام نمایند. گزارش mobile usability سرچ کنسول گوگل به شما نشان می دهد که کدام یک از صفحات وب سایت قابلیت استفاده روی گوشی های تلفن همراه را دارا بوده و کدام یک دارای مشکلات نسخه موبایلی سایت می باشند. همچنین با دریافت گزارش mobile usability سرچ کنسول گوگل می توانید به راحتی نحوه رفع این مشکلات را مطالعه نموده و در صدد رفع آن‌ها بربیایید.

گزارش mobile usability سرچ کنسول گوگل

به منظور استفاده از بخش mobile usability سرچ کنسول باید در ابتدا وارد کنسول خود شده و سپس روی بخش enhancements کلیک کنید. در این بخش زیرمجموعه های مختلفی قرار گرفته اند که یکی از آنها گزارش mobile usability سرچ کنسول گوگل است. زمانی که روی این گزینه کلیک می کنید صفحه ای برای شما باز می شود که اطلاعات مربوط به گزارش گیری نسخه موبایلی سایت را در قالب یک نمودار و جدول مشاهده می‌کند.

در نمودار بخش گزارش mobile usability سرچ کنسول گوگل می توانید تعداد صفحاتی که دارای مشکلات نسخه موبایلی سایت در سرچ کنسول هستند و صفحاتی که بدون مشکل کار می کنند را ببینید. سپس بنابر نیاز خود با کلیک روی هر یک از این دو دسته می توانید جزییات تعداد این صفحات و وضعیت آنها را در روزهای مختلف مورد بررسی قرار دهید. همانند گزارش های دیگر سرچ کنسول گوگل، با کلیک روی گزینه Impressions می توانید روند تغییرات تعداد بازدید لینک های مختلف وب سایت خود در بازه زمانی مورد نظر مشاهده کنید.

این کار به شما کمک می کند تا درک بهتری درباره وضعیت وب سایت خود در نسخه موبایلی و مشکلات مربوط به آنها به دست آورید. در قسمت پایین mobile usability از enhancements با یک جدول رو به رو خواهید شد. این جدول می تواند حداکثر ۱۰۰۰ ردیف باشد. به همین دلیل اگر وب سایت شما بزرگ باشد، ممکن است برخی از صفحات گزارش mobile usability سرچ کنسول گوگل به دلیل این محدودیت در جدول نمایش داده نشوند. اما ردیف هایی که در جدول گزارش گیری توسط گوگل سرچ کنسول با دو عنوان valid یا error نشان داده می شود. تشخیص این موضوع که هر یک از صفحات در کدوم دسته باید قرار بگیرند به امتیازی که برای قابلیت استفاده در گوشی های تلفن همراه دریافت می کنند، بستگی دارد.

error: منظور از error این است که صفحات قرار گرفته در این دسته برخی از حداقل های لازم در زمینه mobile usability یا همان قابلیت استفاده در گوشی های هوشمند را دارا نمی باشند. با کلیک روی هر یک از این دسته ها می توانید صفحاتی که در وضعیت خطا قرار می گیرند را در صفحه جزئیات مشاهده نمایید.

valid: وضعیت valid به این معنا است که صفحات قرار گرفته در این دسته از گزارش نسخه سایت در موبایل سرچ کنسول حداقل های لازم در خصوص نمایش وب سایت در تلفن های هوشمند را دارا می باشد. داشتن این حداقل ها به هیچ عنوان این معنا را نمی دهد که صفحات این دسته هیچگونه مشکلی را دارا نمی باشند. در صورتی که تمایل دارید اطمینان حاصل کنید که صفحات قرار گرفته در دسته valid هیچ یک از مشکلات نسخه موبایلی سایت در سرچ کنسول را ندارند، می توانید از Mobile-Friendly Test Tool گوگل سرچ کنسول استفاده کنید.

نحوه بررسی مشکلات نسخه موبایل سایت‌ها

برای هر یک از دسته های مشخص شده در جدول بخش گزارش mobile usability سرچ کنسول گوگل اطلاعات مختلفی ارائه می شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • Status: همانطور که پیشتر گفته شد در گزارش mobile usability هر صفحه می توانید در یکی از دو دسته Error یا Valid قرار بگیرد.
  • Type: در این قسمت می توانید نوع خطاهایی که ممکن است صفحات وب سایت شما داشته باشند را مشاهده و با توجه به آنها در صدد رفعشان بربیایید.
  • Validation: بعد از رفع مشکلات نسخه موبایلی سایت در سرچ کنسول، به کمک این قسمت می توانید این موضوع را به گوگل اطلاع دهید.
  • Trend: منظور از این قسمت نشان دادن روند تغییرات مربوط به هر یک از دسته بندی های گزارش نسخه سایت در موبایل سرچ کنسول است. روند تغییرات به صورت یک نمودار خطی نمایش داده می‌شود.
  • Pages: تعداد صفحاتی که در هر یک از دسته بندی های مشخص شده قرار می گیرند را می توانید در این قسمت مشاهده کنید.

در نظر داشته باشید که می توانید گزارش mobile usability و اطلاعات جدول را همانند شکل زیر بر اساس نیاز خود مرتب سازی کنید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید مطابق تصویر اطلاعات موجود در جدول گزارش گیری نسخه سایت در موبایل سرچ کنسول طی یک فایل CSV دانلود کرده یا آن را از طریق Google Sheets مشاهده کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *