سیستم عامل اندروید و سیستم عامل iOS آنگونه که سال‌ها پیش با هم تفاوت داشتند نیستند و با توجه به نقاط ضعف و قوت هر کدام انتخاب بین این دو واقعا سخت شده است. در این مقاله نگاهی به برخی ویژگی‌های مفید در اپل می‌پردازیم که به راحتی در اندروید قابل دسترس نیستند. البته با توجه به خط و مشی انعطاف‌پذیر اندروید این احتمال وجود دارد که ویژگی‌هایی را بتوان توسط برنامه‌های شخص ثالث و یا با شخصی‌سازی ROM بدست آورد.

۱- پیمایش به بالای صفحه

این ویژگی در اولین گوشی آیفون سال ۲۰۰۷ به کار گرفته شد. وقتی در یک مرورگر و یا برنامه به پایین پیمایش می‌کنید یک تپ ساده در نوار وضعیت بالا شما را به سرعت به بالای صفحه برمی‌گرداند. البته بسیاری از سایت‌ها با یک فلش شناور پرش به بالا همان کار را انجام می‌دهند. برنامه‌هایی مانند فیسبوک و توییتر این عمل را با ضربه بر Feed و یا Home انجام می‌دهند. اما این ویژگی در تمام بخش‌های آیفون وجود دارد.

۲- تکان دادن برای واگرد

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که از iOS 3 به بعد مورد استفاده قرار گرفت و به شما امکان برگشت و یا اصلاح عمل‌تان را می‌دهد. فایده این ویژگی در جایی مشخص می‌شود که یک نوشته طولانی با حرکتی اشتباه یکباره پاک شود. البته برای برخی از افراد این ویژگی ناخوشایند است بنابراین می‌توانید از مسیر Settings > Accessibility این ویژگی را غیرفعال کنید.

۳- تماس صوتی اینترنتی و مدیریت تماس‌های تلفنی

بگذارید از کاربران اندروید سوالی بپرسیم، آیا تا به حال پیش آمده وقتی در حال یک گفتگوی صوتی انترنتی هستید تماس مخابراتی دریافت کنید؟ تماس اینترنتی شما متوقف می‌شود تا زمانی که تماس مخابراتی را پاسخ داد و یا قطع کنید. اما از زمان iOS 10 می‌توان بدون مکث و وقفه به تماس صوتی اینترنتی ادامه داد.

علاوه بر این در آیفون یک لیست تماس یکپارچه از اعم از تماس‌های صوتی اینترنتی و مخابراتی نشان داده می‌شود.

۴- لمس سه بعدی

در این ویژگی اگر یک تپ طولانی روی صفحه داشته باشید، میانبرها و پیش‌نمایش‌ها نمایان می‌شوند. این ویژگی در تمام آیفون‌ها به جز iPhone SE در دسترس است. با این قابلیت کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. برای نمونه هنگام تایپ، با لمس سه بعدی کیبورد می‌توانید مکان‌نما را با سرعت به هر موقعیتی حرکت دهید.

۵- دریافت تماس و متن بر دیگر دستگاه‌ها

این ویژگی در دیگر دستگاه‌های اپل کار می‌کند بنابراین اگر از محصولاتی مانند مک، آیپد و ساعت‌ هوشمند استفاده می‌کنید می‌توانید تماس‌ها و پیام‌های متنی را از هر کدام آن‌ها توسط شبکه وای‌فای همسان دریافت کنید.

همچنین دریافت پیام متنی در دیگر دستگاه‌ها می‌تواند خیلی مفید باشد وقتی یک ارتباط اینترنتی برقرار می‌کنید که با یک کد یکبار مصرف فعال می‌شود. در برخی از کشورها این کد با پیام کوتاه ارسال می‌شود.

۶- اصلاح و ایجاد محدودیت صدا

همانطور که از اسمش پیداست محدودیت صدا به شما امکان تنظیم بالاترین صدایی که آیفون می‌تواند از طریق هدفن ایجاد کند را می‌دهد. این قابلیت برای جلوگیری از آسیب زدن به گوش هنگام پخش ناگهانی موسیقی بسیار کاربرد دارد. می‌توانید آن را از مسیر Settings > Music تنظیم کنید. متاسفانه هنوز صدای محدود به AirPodها اضافه نشده.

اصلاح صدا در حقیقت اکوآلایز کردن میزان صدا برای موسیقی است. همانطور که می‌دانید برخی از آهنگ‌ها به طور پیش‌فرض صدای بلندتری دارند بنابراین با در نظر گرفتن یک میزان صدا لازم نیست مرتبا صدا را کم و زیاد کنید.

۷- متمرکز کردن کنترل فایل های چندرسانه ای

با کنترل مرکزی، هر فایل که در آیفون پخش می‌شود را می‌توان با یک ضربه سریع به دکمه، کنترل کرد این ویژگی گوشت سمت راست آیفون ایکس کار گذاشته شده. اندروید تا به کنون هیچ کنترل متمرکزی نداشته و دکمه‌های مکث، پخش، عقب و جلو تنها در نوار رویداد ظاهر می‌شوند.

اهمیت آن زمانی مشخص می‌شود که مثلا در حال گوش داد به یک فایل از  Spotify و یا پادکست از طریق Overcast هستید، می‌توانید از طریق کنترل مرکزی از هر جایی که فایل را قطع کردید گوش فرا دهید در صورتی که در اندروید به محض بستن برنامه کنترل آن نیز از نوار بالای گوشی محو خواهد شد. و به ناچار باید برنامه را به صورت دستی باز کرده و از ادامه به فایل گوش دهید. همچنین اگر هنگام گوش دادن به آهنگ یک تماس دریافت کنید بعد از اتمام مکالمه، ادامه آهنگ صرف نظر از سرویس پخش کننده مانند Apple Music، Spotify، Soundcloud و غیره پخش خواهد شد.

۸- آمار دقیق مصرف باتری

گاهب اوقات در اندروید سخت است بگوییم چه چیزی از باتری زیاد استفاده می‌کند. اغلب مواقع تمام آن‌ها تحت عنوان Google Play Services قرار می‌گیرند که می‌تواند شامل موارد متعددی باشد. اما مشکل این است که نمی‌توان دقیق گفت چه سطح از باتری را مصرف می‌کنند.

در iOS آمار دقیق باتری و میزان مصرف هر برنامه محاسبه می‌شود. این ویژگی به شناسایی برنامه پرمصرف و جلوگیری از هدررفت باتری کمک می‌کند.

Join the Conversation

3 Comments

  1. سلام ‌تشکر بخاطر ارائه مقاله قابلیتهای اپل و اندروید. درصورت امکان چون اپل (IOS) توانمندیهای تخصصی بسیار زیادی دارد یک صفحه را به معرفی و چگونگی تنظیمات آنهارا بوسیله اسکرین شات اختصاص دهید. ممنون و خسته نباشید

  2. سلام ‌تشکر بخاطر ارائه مقاله قابلیتهای اپل و اندروید. درصورت امکان چون اپل (IOS) توانمندیهای تخصصی بسیار زیادی دارد یک صفحه را به معرفی و چگونگی تنظیمات آنهارا بوسیله اسکرین شات اختصاص دهید. ممنون و خسته نباشید

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *