وقتی که کودکی از عینک واقعیت مجازی استفاده می‌کند در واقع این دستگاه بر سطوح استرس آن تاثیر می‌گذارد مخصوصا اگر در حال درمانی دردناک باشد. وقتی به یک کودک می‌گویید که باید یک روش پزشکی دیگر را که احتمالا با درد همراه است امتحان کند تا بیماری‌اش درمان شود، قطعا دچار استرس و ترس خواهد شد. به او بگویید می‌تواند یک چیزبرگر در فضا بخورد وقتی دکتر روی او در حال انجام معالجه است، حتما احساسی متفاوت خواهد داشت.

این تفاوت در نحوه پاسخگویی کودکان دلیلی است که پزشکان بیمارستان کودکان Lucile Packard را بر آن داشت تا از پیشگامان استفاده از هدست‌ واقعی مجازی برای درمان کودکان و به عنوان یکی از اولین بیمارستان‌ها برای اجرای درمان در کنار روش های مبتنی بر حواس پرتی در بیماران باشد. با استفاده از این تکنولوژی می‌توان کودکان را در تجربیات سرگرم‌کننده، آرامش‌بخش و همه جانبه قرار داد و میزان ترس و استرس آنها و حتی گفته شده درد را نیز به میزان چشمگیری کاهش داد.

حالا کارشناسان از تاثیر مثبت واقعیت مجازی و پایین آمدن سطح استرس کودکان می‌گویند. ورونیکا توسس، متخصص بیماری‌های کودکان در بیمارستان کودکان و سازمان هنرهای خلاق، به مرکز آمار نیویورک استنفورد گفت: “واقعیت مجازی اگر چه هنوز ضریب نفوذ بالایی ندارد، اما کاربرانش به شدت از تجربه کار با آن هیجان زده می شوند.” او ادامه داد: “اگر من کودکی را برای بار اول آماده سرم زدن و فرو بردن سوزن در رگ می‌کنم و او بگوید نمی‌خواهد من می‌دانم که ترسی در دل دارد، مخصوصا اگر قبلا هم این کار را کرده باشد، پس نیاز به یک حواس‌پرتی جذاب بصری دارد. با استفاده از مجازی‌سازی یک محیط اغلب دلهره‌آور ناگهان به محیطی جالب و ماجراجویی تبدیل می‌شود که می‌توانند در آن سیر کنند. این می‌تواند تجربه‌ی رگ‌گیری را از یک چیز منفی به تجربه مثبت تبدیل کند.”

این اولین بار نیست که Packard Children روش‌های ابتکاری برای کاهش نگرانی بیماران را معرفی کرده است. در سال ۲۰۱۵، Sam Rodriguez, M.D، و Thomas Caruso, M.D، از بنیانگذاران برنامه کاهش اضطراب در دوران کودکی از طریق نوآوری و فناوری CHARIOT، که منجر به برجسته شدن واقعیت شد، تئاتر سرگرم‌کننده و آرامش بخشBERT  را معرفی کردند. در این سیستم با استفاده از پروژکتورهایی در طول اتاق آماده‌سازی و عمل بر روی صفحه سفید فیلم‌ها و موزیک پخش می‌شود تا بیمار ببیند.

و در اوایل سال ۲۰۱۷، CHARIOT یک بازی ویدئویی تعاملی به نام Sevo The Dragon را راه اندازی کرد که بر روی صفحه BERT در عین بیهوشی پخش شود. تا بیماران در حین تنفس از ماسک بیهوشی یک تجربه سرگرم‌کننده داشته باشند.

Caruso و Rodriguez هم اکنون با مهندسین نرم‌افزاری Silicon Valley هم‌کاری می‌کنند تا محتویات واقعیت مجازی اصلی را که مخصوص بیماران کودک است، ایجاد کنند. Spaceburgers، اولین بازی دو نفره، در همکاری با Juno VR را عرضه کرد که اجازه می‌دهد تا بچه‌ها هنگام گوش سپردن به موسیقی آرامش‌بخش در فضا پرواز کنند.

در حالیکه نتایج استفاده از واقعیت مجازی امیدوارکننده بوده اما در حال بررسی تاثیر آن بر میزان درد در مراحل مختلف درمان هستند. کودکانی که با واقعیت مجازی تحت درمان قرار می‌گیرند همکاری بیشتر انجام داده و کمتر زیر فشار درد و خونریزی قرار می‌گیرند.
کاروسو به مرکز آمار پزشکی استانفورد گفت: “کودکان نباید بخاطر ترس از دکتر هنگام عکسبرداری بلند شوند. اما بعضی از تجارب ناخوشایند می‌تواند باعث ترس در سنین بزرگسالی شود. فوبیای سوزن یکی از رایج‌ترین آن در بزرگسالی و دلیل اصلی عدم مراجعه به دکتر هنگام آنفولانزاست. در حال حاضر وقتی بیماران لباس و عینک واقعیت مجازی را می‌پوشند فقط مقدار کمی از درد را گزارش می‌دهند.”

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *