دستگاه‌های مک به سادگی رابطه کاربری‌ معروف هستند. با این حال سیستم عامل مک که به صورت پیش فرض روی این دستگاه‌ها نصب است، دارای قابلیت‌های متنوعی بوده که بعضی از آن‌ها، مخفی هستند و کاربران عادی از وجودشان بی‌خبرند. قابلیت‌های کاربردی که باید از آنها استفاده کنید. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین قابلیت‌های پنهان مک اشاره خواهیم کرد.

10 قابلیت پنهان مک که باید از آن ها استفاده کنید

Quick Look

Quick Look به شما این امکان را می‌دهد تا بدون این که فایل مذکور را باز کنید، یک پیش نمایش از آن را ببینید. برای این کار فایندر را باز کرده و به روی فایلی که قصد دیدن آن را دارید، بروید. روی آن کلیک کرده و سپس کلید اسپیس را روی کیبورد بزنید. یک پنجره پیش نمایش یا همان Quick Look برای شما به نمایش در می‌آید. همچنین می‌توانید از Quick Look برای دیدن اطلاعات مربوط به پوشه‌ها نیز استفاده کنید.

دسکتاپ‌های مجازی (Spaces)

Spaces در واقع دستکتاپ‌های مجازی به حساب می‌آید که کاربران مک امکان استفاده از آن را دارند. سیستم عامل ویندوز نیز چیزی شبیه به این قابلیت را در نسخه 10 و 11 دارد. شما می‌توانید با ساخت دسکتاپ‌های مختلف، محیط کاری خود را جدا کنید و با نظم بیشتری به کار بپردازید. برای این کار، کافی‌ست تا کلید F3 را فشار داده تا Mission Control باز شود، سپس موس خود را به بالای صفحه برده  و روی + بزنید تا دسکتاپ جدید باز شود. سپس شما می‌توانید Mission Control را کشیده و روی هر کدام از دسکتاپ‌ها که به صورت کوچک نمایش داده می‌شوند، رها کنید و به این شکل بین دستکتاپ‌های مختلف، سوییچ کنید.

حالت تمام صفحه

اکثر برنامه‌هایی که بر روی سیستم عامل مک اجرا می‌کنید، یک حالت تمام صفحه هم دارند که وقتی آن را اجرا می‌کنید، دیگر بخش‌های سیستم عامل از حاشیه حذف می‌شوند. برای این که در برنامه‌ای به حالت تمام صفحه بروید، باید در بالای پنجره مثل عکس بالا روی آیکون سبز بزنید و سپس Enter Full Screen را انتخاب کنید. شاید باورتان نشود، اما خیلی از کاربران از وجود چنین امکانی در مک بی‌اطلاع هستند.

اسکرین شات

مک یک ابزار اسکرین شات در خود دارد که به راحتی می‌توانید به وسیله‌ی آن از دسکتاپ خود عکس یا حتی فیلم بگیرید. برای گرفتن اسکرین شات کافی‌ست کلیدهای Shift+Command+3 را با هم فشار دهید. عکس گرفته شده به صورت پیش فرض بر روی دسکتاپ ذخیره می‌شود. همچنین اگر کلیدهای Shift+Command+5 را فشار دهید، می‌توانید از صفحه کامپیوتر خود فیلم بگیرید.

کلیدهای میانبر

یک سری کلیدهای میانبر اصلی هستند که اکثر ما آن‌ها را بلد هستیم. مثل Command+C برای کپی کردن و Command+V برای پیست کردن. یک سری از کلیدهای میانبر هم هستند که کم‌تر با آن‌ها آشنایی داریم. مثل Command+H که به وسیله‌ی آن می‌توان پنجره‌ را پنهان کرد.مک کلیدهای میانبر بسیار زیادی در خود دارد و همچنین شما می‌توانید، این کلیدها را به سلیقه خود تغییر دهید. برای این کار از System Preferences به Keyboard  رفته و سپس Shortcuts را انتخاب کنید تا به بخش مورد نظر برسید.

جستجو در Spotlight

جستجو در Spotlight باید یک قابلیت معروف باشد که همه از آن استفاده می‌کنند اما تعداد کاربرانی که اصلا از وجود چنین قابلیتی خبر ندارند، بسیار زیاد است. این ابزار جستجو به شما کمک می‌کند تا هر چیزی را در مک خود پیدا کنید و اغلب برای اجرای برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از Spotlight می‌توانید روی آیکون ذره بین در بالای صفحه سمت راست کلیک کرده یا کلیدهای میانبر Command+Space را بزنید. سپس پنجره‌‌ای برایتان باز می‌شود که می‌توانید در آن به جستجو پرداخته و نتایج را اجرا کنید.

Force Quit

این هم یک قابلیت جالب است که کاربران ویندوز با آن آشنایی دارند و از طریق تسک منیجر از آن استفاده می‌کنند. Force Quit‌ در واقع به شما این امکان را می‌دهد تا برنامه‌هایی که گیر کرده‌اند را به زور ببندید. برای مثال، برنامه‌ای کاملا گیر کرده و هیچ عنوان نمی‌توانید آن را ببندید یا تغییری ایجاد کنید، کلیدهای Command+Option+Escape را با هم می‌زنید، سپس برنامه‌ی مورد نظر را از لیست انتخاب می‌کنید و با کلیک روی Force Quit برنامه بسته خواهد شد.

Automator

Automator یک ابزار بسیار کاربردی است که به وسیله‌ی آن می‌توان، کارهای تکراری را به صورت خودکار انجام دهید. برای استفاده از Automator آن را جستجو و اجرا کنید و سپس از میان عملکردهای مختلف یکی را انتخاب نمایید. برای مثال از Rename Finder Items برای تغییر نام دسته‌ای یا از Copy Files and Folders برای کپی کردن فایل‌ها و پوشه‌های استفاده می‌شود. در ادامه می‌توانید، چیزهای مختلفی را بر اساس آن عملکرد تنظیم کرده و در نهایت Automator را برای اجرا مهیا نمایید. چند باری طول می‌کشد تا کار با این ابزار دستتان بیاید اما بعد از مدتی، Automator به یکی از قابلیت‌های کاربردی برایتان بدل خواهد شد.

Text Expansion

این ابزار برای کسانی مناسب است که می‌خواهند، تایپ خود را سریع‌تر کنند. یک سری از کلمات را می‌توانید با استفاده از واژگان کوتاه شده در Text Expansion ذخیره کنید و سپس موقع تایپ از آن استفاده نمایید. برای مثال، اگر آدرس ایمیل خود را زیاد می‌زنید، در Text Expansion آن را در بخش Replace با عنوان @@  ذخیره کرده و سپس آدرس ایمیل خود را در  بخش With وارد می‌نمایید. بعدا هر زمان که @@ را تایپ کردید، به صورت خودکار آدرس ایمیل جایگزین می‌شود. برای وارد کردن گزینه‌های مورد نظر خود در Text Expansion از System Preferences به Keyboard رفته و سپس روی Text بزنید.

AirDrop

آخرین گزینه لیست ما AirDrop نام دارد که یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی مک است که به درد کاربرانی می‌خورد که دیگر محصولات اپل مثل آیپد یا آیفون دارند. از طریق AirDrop شما می‌توانید به راحتی از طریق بلوتوث یا شبکه وای فای، فایل‌های خود را بین دستگاه‌های اپل منتقل کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *