اگر ایده‌ای برای ساخت بازی دارید و در حال حاضر می‌خواهید تازه شروع به کار در این حوضه کنید یا این که تنها به عنوان یک سرگرمی به این موضوع نگاه می‌کنید، بهتر است کار خود را با برنامه‌های رایگان ساخت بازی شروع کنید.

البته در هر حال نباید فکر کنید که ساخت بازی راحت خواهد بود، حتی بازی‌های ساده نیز پیچیدگی‌های زیادی برای ساخت دارند. با این حال اگر ذوق آن را دارید، بهتر است یک برنامه‌ی رایگان از لیست 5 تایی ما را انتخاب کنید و شروع به ساخت اولین بازی خود کنید.

  1. Construct 3

اولین نکته جذاب درباره Construct 3 این است که در این برنامه، نیازی به کد نویسی نخواهید داشت و همه چیز بر پایه رابط کاربری گرافیکی انجام می‌شود. به همین دلیل است که اگر تا به حال هیچ زبان برنامه‌نویسی بلد نباشید، باز هم قادر خواهید بود با Construct 3 کار کنید.

Construct 3

بیشتر مسائل بازی با منوهای کرکره‌ای قابل برنامه‌ریزی است و از نکات مثبت آن می‌توان به خروجی گرفتن از عنوانی که ساخته‌اید برای پلتفرم‌های مختلف از جمله اندروید، iOS، ویندوز، مک، لینوکس و حتی Xbox اشاره کرد. البته این را فراموش نکنید که این برنامه در نسخه شخصی رایگان بوده و اگر قصد فروش بازی خود را داشته باشید، باید مبلغی را به عنوان لایسنس پرداخت کنید. البته داشتن نسخه پولی این امکان را به شما می‌دهد تا از بخش فروشگاه، انواع آرت ورک‌ها، موسیقی، انیمیشن و … را دانلود و استفاده کنید.

  1. GameMaker Studio 2

GameMaker از دیرباز به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای ساخت بازی به صورت رایگان مورد اعتماد بوده و نسخه دوم آن از بسیاری جهات یک ابزار کامل برای ساخت بازی‌ها بر اساس زبانی شبیه به C است که اگر چه کمی سخت به نظر می‌آید، اما در نهایت انعطاف پذیری خیلی خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد.

GameMaker Studio 2

قابلیت‌های بسیار خوبی درون GameMaker گنجانده شده که از جمله ان‌ها می‌توان به گرفتن خروجی برای پلت‌فرم‌های مختلف کنسولی، PC و موبایل و همچنین تبلیغات درون برنامه‌ای با استفاده از سرویس خود موتور بازی‌سازی اشاره کرد. امکانات برنامه در این نسخه خیلی زیاد شده اما GameMaker نیز برای فروش بازی‌ها در نهایت از شما مبلغی را می‌گیرد. با این حال اگر می‌خواهید کار با آن را شروع کنید، نسخه رایگان امکانات بسیار خوبی دارد که 30 روز در دسترس شما خواهد بود. بعد از آن می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا قصد دارید بازی‌سازی را به صورت جدی ادامه دهید یا نه تا آن را بخرید.

  1. Unity

اگر جدی به بازی‌سازی فکر می‌کنید، احتمالا از این انتخاب و گزینه‌ی بعدی ما بیشتر خوشتان بیاید. Unity یک موتور بازی‌سازی است که در سال 2005 و برای ساخت بازی‌های سه بعدی ارائه شد، اما بعدتر در سال 2013 به صورت رسمی از بازی‌های دو بعدی نیز پشتیبانی کرد. البته هنوز هم برای بازی‌های دو بعدی خیلی Unity پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است برای ساخت بازی سه بعدی سراغ این موتور بازی‌سازی بروید.

Unity

Unity امکانات خیلی زیادی دارد که باعث می‌شود بازه‌ی استفاده از آن گسترده باشد. شما می‌توانید بازی‌هایی که با Unity ساخته‌اید را برای پلت‌فرم‌های آنلاین، کنسول‌های مختلف، PC و حتی هدست‌های واقعیت مجازی استفاده کنید و اگر به چیزی احتیاج دارید که ساخت آن را بلد نیستید، از بخش فروشگاه، آن را تهیه کنید. خیلی از بخش‌های فروشگاه نیز رایگان هستند و به راحتی می‌توان از آن‌ها برای ساخت بازی خود استفاده نمایید. نسخه شخصی Unity کاملا رایگان است و تا وقتی که شما درآمدی بالغ بر 100 هزار دلار در سال نداشته باشید، نیازی نیست چیزی به شرکت پرداخت کنید! تنها دلیلی که Unity اولین انتخاب ما نبود، پیچیدگی‌های استفاده از این موتور بازی‌ سازی است.

  1. Godot Engine

Godot Engine انتخاب محبوب این روزهای کسانی که است که قصد دارند وارد دنیای بازی‌سازی شوند. این موتور بازی ساز شبیه به Unity قابلیت ساخت بازی‌های دو بعدی و سه بعدی را به شما می‌دهد و بر خلاف Unity، ساخت بازی‌های دو بعدی به شکل بهتری در این برنامه قابل انجام است. امکانات بسیار زیادی برای Godot وجود داشته و همچنین کاربران پرتعداد این روزهایش باعث می‌شود تا آموزش‌های آن به خوبی پیدا شوند.

Godot Engine

استفاده از زبان اختصاصی کمی کار با Godot را مشکل می‌کند، اما به طور کلی برنامه‌ی سختی برای یادگیری نیست. مزیت بزرگ آن نیز رایگان بودن کامل آن است چون برنامه به صورت کد باز ارائه شده و شما می‌توانید بدون نگرانی، از تمامی بخش‌های آن رایگان استفاده کرده و بازی خود را منتشر کنید.

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *