MSI Afterburner یکی از محبوب‌ترین راه‌ها بین بازی‌خورها برای مونیتور کردن عملکرد دستگاه در هنگام بازی به شمار می‌رود. این برنامه عملکرد بخش‌های مختلف را به صورت زنده روی صفحه به شما نشان می‌دهد. اگر چه این محصول را شرکت MSI ارائه کرده، اما حتی اگر از سخت‌افزار این شرکت استفاده نمی‌کنید نیز می‌توانید از MSI Afterburner بهره ببرید.

برای استفاده از MSI Afterburner به چه چیزهایی احتیاج دارید؟

MSI Afterburner در واقع یک ابزار اورکلاک است تا شما بتوانید از سخت افزار خود، بازده‌ی بیشتری از کارت گرافیک خود بگیرید. اما این ابزار همچنین با RivaTuner Statistics Server نیز کار می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا در هنگام بازی، بتوانید آمار کامل دستگاه خود را زیر نظر بگیرید. برای انجام کار نیز شما به چیز خاصی احتیاج ندارید و تنها باید برنامه‌های مورد نظر را دانلود و روی ویندوز نصب کنید.

آموزش کار با MSI Afterburner

بعد از این که برنامه را دانلود کردید، آن را با تنظیمات پیش فرض نصب نمایید. شما می‌توانید ظاهر برنامه را تغییر دهید اما در آموزش امروز به این مورد نخواهیم پرداخت. در حالت پیش فرض دوبخش وجود دارد که عملکرد کارت گرافیک شما را نمایش می‌دهد. این اطلاعات شامل فرکانس‌ کارت گرافیک، کلاک مموری آن،ولتاژ و همچنین دمایش می‌شود.

در میان آن دو بخش شما اسلایدرهای متفاوتی می‌بینید که مربوط به تنظیمات کارت گرافکی و اورکلاک آن است.

قبل از این که به نمایش آمار دستگاه بر روی صفحه بپردازیم، یک نکته را باید یادآوری کنیم. به طور کلی نباید Afterburner یا RTSS را در هنگام کار ببیندید، به جای این باید آن‌ها را مینیمایز یا کوچک کنید. در این حالت برنامه کاملا مخفی شده و تنها در بخش تسکبار نمایش داده می‌شود.

حالا Afterburner را باز کنید و به Settings بروید. در پنجره‌ی جدیدی که باز می‌شود، روی گزینه‌ی On-Screen Display کلیک کنید. در بخش Global On-Screen Display Hotkeys شما می‌توانید هر ترکیب کلیدی که می‌خواهید را وارد کنید یا بگذارید همان گزینه‌ی پیش فرض باقی بماند.

سپس به برگه Monitoring رفته و در آن‌جا آمارهایی که می‌خواهید در هنگام بازی کردن ببینید را انتخاب می‌کنید. ابتدا نگاهی به بخش Active Hardware Monitoring Graphs بندازید. برای این که هر کدام از گزینه‌ها نمایش داده شوند، باید آن‌ها را روشن کنید. برای مثال GPU Usage را انتخاب کرده و سپس تیک Show In On-Screen Display را بزنید تا مقدار استفاده از کارت گرافیک برایتان به نمایش در یاید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که عموما بازی‌خورها مصر هستند در آمار روی صفحه ببینند، میزان فریم ریت نمایش بازی است. به همین خاطر، حتما گزینه‌ی Framerate را روشن کنید. همچنین گزینه‌های مربوط به هسته‌های مختلف CPU را نیز فعال نمایید. Afterburner به صورت خودکار می‌تواند بفهمد که شما چند هسته در پردازنده خود دارید. اطلاعات مربوط به دمای قطعات مختلف نیز می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد.

البته مراقب باشید که اطلاعات بیش از حد را انتخاب نکنید، چون صفحه‌ی شما شلوغ شده و اگر در بازی‌های رقابتی باشید، این اطلاعات ممکن است برایتان آزاردهنده شود.

البته فکر نکنید کار تمام شده است. وقتی Afterburner در حال اجراست، باید به سیسیتم ترای در تسک بار (همان فلش کنار ساعت در سمت راست تسک بار) رفته و روی آیکون RivaTuner Statistics Server کلیک راست کنید و سپس گزینه‌ی Show را انتخاب کنید. حتما مطمئن شوید که گزینه‌ی Show On-Screen Display در این برنامه فعال باشد.

در نهایت تنظیمات مربوط به Application Detection Level را روی High بگذارید تا تمامی بازی‌ها به صورت خودکار شناسایی شوند. احتمال دارد بعضی بازی‌های قدیمی شناخته نشوند، اما در این حالت، عموما مشکلی در این رابطه نخواهید داشت.

به صورت پیش فرض، Afterburner آمار را در سمت چپ بالای تصویر به نمایش می‌گذارد، اما شما می‌توانید آن را تغییر دهید. برای این کار برنامه را باز کرده و در بخشی که در عکس زیر می‌بینید، تغییر دهید.

همچنین امکان تغییر اندازه‌ی نوشته و رنگ آن را دارید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *