در دنیای برنامه‌های آفیس، محصول مایکروسافت تا سال‌ها کم‌تر رقیبی را حتی نزدیک به خود می‌دید و هنوز هم انتخاب اول بسیاری از افراد به شمار می‌رود. با این حال مدتی می‌شود که از دوران بی‌رقیب بودن مایکروسافت آفیس گذشته و محصولات خوب دیگری هم در بازار هستند که با ویژگی‌های متفاوت می‌توانند انتخابی جدید برایتان باشند.

البته نوشته‌ی امروز ما به این معنی نیست که مایکروسافت آفیس بد است یا حتما باید به برنامه‌ای دیگر نقل مکان کنید، بلکه بهتر است گزینه‌های دیگری هم که دارید را مد نظر داشته باشید.

  1. Google Docs, Google Slide, Google Sheets

Google Docs, Google Slide, Google Sheets
Google Docs, Google Slide, Google Sheets

سرویس آنلاین گوگل چند ویژگی مهم دارد که آن را انتخابی ایده‌آل برای شما خواهد ساخت. اول این که سه محصول گوگل آنلاین بوده بر اساس سیستم ذخیره ابری کار می‌کنند و هر جا که خواستید اطلاعات بدون نصب هیچ گونه برنامه‌ای در دسترستان خواهد بود. بعد این که تمامی آن‌ها به صورت کاملا رایگان در اختیارتان قرار دارند. در نهایت امکانات کاملی برای هر سه برنامه در نظر گرفته شده و شما حتی فالی‌های مایکروسافت آفیس را نیز می‌توانید در محیط گوگل باز کنید و به ویرایش سند بپردازید.

  1. LibreOffice

LibreOffice
LibreOffice

LibreOffice چندی پیش از برنامه‌ای به نام OpenOffice ساخته شد. این برنامه‌ی رایگان، امکانات زیادی دارد که کاملا می‌توان آن را به عنوان یک جایگزین برای مایکروسافت آفیس در نظر گرفت. البته یک سری موارد کوچک هست که ممکن است آزاردهنده به نظر برسد، مثلا برای ویرایش فایل‌های ورد، باید فرمت آن را تغییر داد، اما غیر از این موارد جزیی، به عنوان یک محصول رایگان،  LibreOffice فوق‌العاده است. مضاف بر تمام این‌ها، فراموش نکنید که این برنامه به صورت کد باز ارائه شده و بدون شک بهترین نرم‌افزار آفیس کد باز محسوب می‌شود.

  1. Apple iWork

Apple iWork
Apple iWork

iWork گزینه‌ای جایگزین در سیستم عامل مک برای مایکروسافت آفیس است. این برنامه شامل سه بخش اصلی ویرایش نوشته، ساخت اسپریدشیت و همچنین چیزی شبیه به پاورپوینت است و از امکانات نسبتا خوبی نیز بهره می‌برد. البته بسیاری عقیده دارند که iWork ساده است و خب این سادگی حتما ضعف به حساب نیامده و برای بعضی نقطه قوت محسوب می‌شود. در واقع برای افراد زیادی، کارکردهای iWork کاملا کافی است و نیازی نیست که حتما هزینه‌ای سنگین برای مایکروسافت آفیس داشته باشند، مخصوصا این که کاربر مک باشند و ترجیح دهند از محصول اپل روی لپتاپ یا PC خود استفاده کنند.

  1. WPS Office

WPS Office
WPS Office

یکی دیگر از گزینه‌های عالی برای جایگزینی مایکروسافت آفیس WPS Office است. نسخه رایگان سال ۲۰۱۹ این برنامه در حال حاضر در دسترس است که البته شامل تبلیغات نیز می‌شود. WPS Office شامل سه برنامه‌ی اصلی آفیس شده و از نظر ظاهری و کارکرد نیز شباهت زیادی به مایکروسافت آفیس دارد. حتی امکاناتی همچون همگام سازی با دیگر دستگاه‌ها و تمپلیت‌های مختلف از پیش طراحی شده، خروجی گرفتن به صورت PDF و چیزهایی از این دست نیز در WPS Office تهیه شده که واقعا عالی به نظر می‌رسد. البته بعضی از این موارد محدودیت‌هایی در نسخه رایگان دارند.

  1. Calligra Office

Calligra Office
Calligra Office

Calligra Office سال ۲۰۱۰ از KOffice نشات گرفت و در نهایت بعد از این جداسازی، KOffice مدتی بعد دیگر به روزرسانی نشد. Calligra Office یکی دیگر از گزینه‌های جانشینی مایکروسافت آفیس است که به صورت کد باز منتشر شده و با ابزارهایی بسیار عالی، عملکردی بسیار خوب از خودش به جای گذاشته است. البته از نظر امکانات، مسلما این برنامه از  LibreOffice ساده‌تر است، اما بسیاری دوست دارند همین سادگی، حجم کم و اجرای سبک را در اختیار داشته باشند تا امکانات خیلی زیادی که اصلا از آن استفاده نمی‌کنند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *