کمپانی Sirin Labs، شرکت پشت‌پرده‌ی تولید اسمارت‌فون‌های ۱۴ هزار دلاری Solarine، اکنون ادعا کرده در حال توسعه‌ی مدلی متن‌باز است که بر اساس فناوری blockchain عمل می‌کند.

به گزارش Engadget تلفن هوشمند Finney که به افتخار پیشروی حوزه‌ی بیت‌کوین یعنی Hal Finney نامگذاری شده، تنها اسمارت‌فون کاملاً امن جهان و به اندازه‌ای قابل اعتماد خواهد بود که بتواند از کوین‌های رمزنگاری‌شده میزبانی کند. این‌ها در واقع گفته‌های شرکت سازنده‌ی آن هستند که قصد دارد به منظور پشتیبانی از توسعه‌ی این تلفن هوشمند، همین اکتبر (تاریخ دقیق آن اطلاع‌رسانی خواهد شد) رویداد ویژه‌ای برگزار کند.

بنا به اطلاعاتی که شرکت Sirin در اختیار عموم قرار داده، دستگاه‌های Finney یک زنجیره‌ی مستقل بلاک‌چین تشکیل می‌دهند که از فناوری Tangle IOTA بهره می‌برد. این شبکه بدون استفاده از یک ستون فقرات متمرکز یا مراکز ماینینگ فعالیت خواهد کرد. توکن SRN به عنوان ارز پیش‌فرض این شبکه مورد استفاده قرار خواهد گرفت و این یعنی تنها دارندگان توکن SRN قادر به خرید چنین دستگاهی خواهند بود.

بنا به گفته‌های سازندگان، یک رایانه‌ی all-in-one نیز با ویژگی‌های امنیتی مشابه تلفن یاد شده در راه است که آن هم در قالب شبکه‌ی مذکور فعالیت خواهد داشت.

تمام دستگاه‌های فوق با استفاده از سیستم عامل ساخت Sirin فعالیت خواهند کرد که به طور ویژه برای پشتیبانی از اپلیکیشن‌های بلاک‌چین از جمله کیف‌پول‌های ویژه‌ی نگهداری ارز‌های رمزپایه و نیز تبادل ایمن آنها طراحی شده است.

گفتنی است این تلفن‌ها از تمامی امکاناتی که از یک دستگاه ۱۰۰۰ دلاری انتظار دارید بهره‌مند خواهند بود؛ از جمله ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی داخلی، ۸ گیگابایت رم و دوربین ۱۶ مگاپیکسلی، به همراه تعداد زیادی ویژگی‌های امنیتی.

یک سامانه‌ی ضد نفوذ رفتار‌محور، ویژگی‌های امنیتی فیزیکی و ویژگی ضد نفوذ بلاک‌چین به این معنا خواهند بود که حداقل در تئوری، هک شدن این دستگاه‌ها با دردسر به شدت زیادی همراه خواهد بود. اما سوال اینجاست که آیا کسی حاضر به این کار هست یا خیر.

جامعه‌ی ارز‌های رمزپایه هنوز بازار بکری محسوب می‌شود که قطعاً از بازاری که سولارین ۱۴ هزار دلاری برای آن طراحی شده بود خاص‌تر است؛ این را بگذارید کنار عملکرد ناموفق سولارین در این بازار. تنها ۱۰ ماه پس از عرضه‌ی سولارین، شرکت سازنده با این توجیه که قصد دارد «مسیر‌های متفاوتی» را برای تولید محصولی تازه دنبال کند، با یک‌سوم کارکنان خود خداحافظی کرد.

برخی اظهار داشته‌اند سولارین از زمان خود جلوتر بوده که همین موضوع می‌تواند برای Finney نیز صادق و البته دردسرساز باشد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *