PlayStation VR یک سال پیش در همچین روزی عرضه شد و قرار بود واقعیت مجازی را به دنیای کنسول‌ها بیاورد. قیمتی نسبتا پایین داشت اما به کنسول و دوربین PlayStation 4 وابسته بود و اگر چه در ابتدا تنها چند بازی محدود داشت اما طی یک سال ۱۰۰ عنوان اختصاصی برایش عرضه شد تا در نهایت به یک میلیون واحد فروش دست یابد. با توجه به این فروش عالی قرار است حداقل ۶۰ عنوان انحصاری دیگر در سال ۲۰۱۸ برای این هدست عرضه شود.

 

 

با تمام ایرادی که به این هدست بابت وابستگی‌اش به کنسول و چشمی گرفته می‌شود، PlayStation VR به موفقیت‌های چشم‌گیری حتی در بین دیگر هدست‌های واقعیت مجازی موجود در بازار دست یافت. برای مثال عناوین بزرگی برایش عرضه شد که کسی کم‌تر فکرش را می‌کرد. مثل Elder Scrolls V: Skyrim VR یا نسخه جانبی آخرین عنوان فاینال فانتزی به اسم Deep: Final Fantasy XV و البته بازی بسیار موفق Star Child. موفقیت‌های این بازی‌های پلی استیشن به گونه‌ای بود که بعضی از آن‌ها یک میلیون نسخه، یعنی به اندازه‌ی واحدهای فروش رفته PlayStation VR به فروش رسیدند.

اگر واقعا بخواهیم موفقیت PlayStation VR را اندازه‌گیری کنیم، باید به دو رقیب رو در رویش در بازار که در فهرست برترین هدست‌های واقعیت مجازی بازار به چشم می‌خورند هم نگاهی بیاندازیم.

HTC Vive و Oculus Rift که هر دو با اینکه به صورت یکتا عرضه می‌شوند و به اکثر PC ها قابل اتصالند، اما در آمار فروش پشت سر PlayStation VR قرار می‌گیرند. این نکته را هم باید در نظر بگیرید که اگر چه قیمت ۳۹۹ دلاری این محصول برابر یا گاها کمی کم‌تر از دو محصول یاد شده است، اما برای انجام بازی با آن به یک PlayStation 4 و یک دوربین  PlayStation  که به صورت مجزا به فروش می‌رسد احتیاج خواهید داشت.

سونی قول داده که یک نسخه ارتقا یافته از PlayStation VR را سال آینده به بازار بفرستند و البته همانطور که گفتیم بازی‌های زیادی برایش در نظر گرفته شده که در بین آن‌ها اسم‌های بزرگی دیده می‌شود. پس سونی بسیار به آینده محصولش امیدوار است و به نظر می‌رسد پشتیبانی از آن را سال‌ها ادامه خواهد داد.

 

 

اما هنوز در دل هوادارن بیم‌هایی هم دیده می‌شود. سونی پیش‌بینی کرده که برای سال آینده آمار فروش این دستگاه باید به ۲ میلیون واحد برسد. اما اگر این شرکت به دو میلیون واحد نرسد باید چه کرد؟ بسیاری از کارشناسان بر این باورند که PlayStation VR همچون PlayStation 4 باید مختص بازی‌‌بازها باقی بماند و به سراغ مسائل دیگر نرود. مسیری که PlayStation 4 را به موفیقت رساند و تا اینجا VR را به موفقیت رسانده.

اگر تازگی قصد خرید این محصول فوق‌العاده سونی را دارید پیشنهاد می‌کنیم عناوین Batman: Arkham VR، Resident Evil 7: Biohazard و البته Until Dawn: Rush of Blood را از دست ندهید. در مورد دو عنوان آخر با تجربه آن‌ها تازه در خواهید یافت ترس در دنیای دیجیتال چیست؟!

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *