فید یوتیوب مملو از ویدیوهایی است که یوتیوب دیدنشان به شما را پیشنهاد می‌کند. اگر چه یوتیوب قوانین سفت و سختی برای آپلود ویدیو دارد، اما به هر حال هر کس بر حسب سلیقه خود، دوست دارد تا بتواند ویدیوهایی که روی این فید می‌آیند را مدیریت کند. مخصوصا والدینی که می‌خواهند، فرزندانشان از یوتیوب استفاده کرده و به همین خاطر بیشتر به پالایش ویدیوهای درون فید نیاز دارند.

همچین حالتی برای یوتیوب وجود دارد و این سایت اسم Restricted Mode را برایش در نظر گرفته است. در واقع یوتیوب این حالت را در نظر گرفته تا کاربران کنترل ویدیوهایی که روی اکانت به نمایش گذاشته می‌شود را در دست داشته باشند. به وسیله‌ی این مود شما می‌توانید ویدیوهایی که مناسب نمی‌دانید را فیلتر کنید تا چیزی به صورت اتفاقی روی فید یا ویدیوهای پیشنهادی به نمایش در نیاید. بیایید با هم مرور دقیق‌تری روی این موضوع داشته باشیم و در نهایت ببینیم چطور می‌توانیم آن را فعال کنیم.

Restricted Mode دقیقا چیست؟

Restricted Mode یک ابزار بسیار عالی در یوتیوب است که به شما اجازه می‌دهد تا محتوای بزرگسال یا ویدیوهایی که محتوای آن با سن کاربری که قرار است از اکانت استفاده کند، جور در نیاید را از دید شما مخفی می‌کند. یوتیوب این محتواها را به شکل زیر دسته بندی کرده است:

  • ویدیوهایی که تصاویر مصرف مواد مخدر یا الکل در آن به نمایش در آمده
  • ویدیوهای مخصوص بزرگسالان
  • ویدیوهای حاوی تصاویر خشونت آمیز، بلایای طبیعی، اتفاق‌های ناگوار
  • ویدیوهایی حاوی مسائل سیاسی، تصاویر جنگ، جرم و جنایت و تصاویری که از مرگ یا آسیب‌های جدی بدنی گرفته شده است
  • ویدیوهایی حاوی الفاظ زشت و زننده
  • ویدیوهایی مربوط به آتش سوزی، بدرفتاری و استرس زا

وقتی Restricted Mode را مثلا برای اکانت کودک خود فعل می‌کنید، دیگر به هیچ وجه ویدیوهای این چنینی برای وی در فید یا ویدیوهای پیشنهادی نمایش داده نمی‌شود. در واقع الگوریتم هوشمند یوتیوب، جدا از نشانه‌گذاری‌های ویدیو، محتوای آن را هم تا حد ممکن پالایش کرده و در نهایت بهترین حالت برای کاربران کم سن و سال به نمایش در بیاید.

البته همان طور که یوتیوب به شما گوشزد می‌کند، Restricted Mode صد در صد همه چیز را نمی‌تواند فیلتر کند و احتمال این که جایی چیزی از دستش در برود هست، اما با فعال سازی آن مطمئنا یک اکانت تمیز، امن و مطمئن خواهید داشت که می‌توانید در اختیار خانواده‌ی خود قرار دهید. یکی دیگر از جاهایی که از این امر استفاده می‌شود، درون کامپیوترهای عمومی همچون کتابخانه‌ها و مدارس است، به این ترتیب هر کس از اکانت خود استفاده نکرده و یک اکانت که Restricted Mode در آن فعال است، در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

Restricted Mode را چطور روی موبایل فعال کنیم

حدود ۷۰ درصد ویدیوهایی که دیده می‌شوند، در واقع روی موبایل مشاهده شده‌اند، پس با توجه به این حجم از کاربران، بهتر است اول به شما یاد بدهیم که چطور این گزینه را روی موبایل فعال کنید. در ابتدا روی عکس اکانت خود در بالای صفحه سمت راست لمس کنید تا منو به نمایش در بیاید.

حالا Settings را انتخاب کنید.

در صفحه تنظیمات General را تپ کنید.

در برگه جدید Restricted Mode را پیدا کرده و آن را روشن کنید.

نکته مهم: وقتی روی برنامه‌ی موبایلی یوتیوب این گزینه را فعال می‌کنید، Restricted Mode تنها روی همان برنامه کار خواهد کرد و نسخه مرورگر یا روی PC، Restricted Mode فعال نخواهد بود. پس برای دیگر گزینه‌ها ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

فعال کردن Restricted Mode در مرورگر

در نظر بگیرید که وقتی روی مرورگر Restricted Mode را فعال کردید، در تمام مرورگرهایی که با اکانت خود ورود می‌کنید، این گزینه فعال خواهد بود. برای روشن کردن آن نیز اگر در کروم ورود نکرده‌اید، ابتدا اکانت خود را وارد کرده و در یوتیوب روی آیکون عکس خود کلیک کرده تامنو باز شود.

در پایین صفحه Restricted Mode را خواهید دید. روی آن کیک کنید.

در صفحه‌ای که به نمایش در می‌آید، می‌توانید Restricted Mode را روشن کنید.

قبل کردن Restricted Mode در نسخه مرورگر

اگر نمی‌خواهید کسی بتواند این حالت را غیر فعال کند و برای غیر فعال کردن آن حتما به شما نیاز داشته باشد، باید آن را روی مروگر قفل کنید. برای این کار دوباره به منو بروید.

Restricted Mode را انتخاب کنید.

Lock Restricted Mode on this browser را بزنید.

گوگل شما را به صفحه‌ای خواهد برد که نیاز است شما در آن دوباره پسورد اکانت گوگل خود را وارد کنید.

برای این که بتوانید این قفل را باز کنید، دوباره باید همین مسیر را رفته و بار دیگر پسورد خود را وارد نمایید.

Join the Conversation

1 Comment

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *