اگر دوستی دارید که خوره‌ی هدفون‌های مختلف است یا قبلا ویدیوهایی روی یوتیوب در مورد عملکرد هدفون‌ها مشاهده کرده‌اید و در آن‌ها واژه‌هایی از قبیل “صاف”، “نرم” یا “روشن” را شنیده‌اید، باید بگوییم که آن‌ها انواع صداهایی هستند که هدفون‌ها به گوش شما می‌رسانند.

در واقع همانطور که هر انسانی یک صدای خاص و منحصر به فرد دارد، هر مدل هدفونی نیز چنین، صدایی خواهد داشت. در مقاله امروز ما 7 نوع صدای مختلف هدفون‌ها را مرور می‌کنیم و به شما کمک خواهیم کرد، که هدفون مورد علاقه خود را انتخاب نمایید.

  1. صاف (Flat) یا خنثی (Neutral)

صدای خنثی به شکلی است که تمام فرکانس‌ها در یک سطح باشند. در این نوع صدا هیچ فرکانسی بالا یا پایین‌تر نیست و در این شکل پایین‌ترین، حد متوسط و بالاترین صداها یک تن خاص دارند. این نوع هدفون‌ها در میان هنرمندان و کسانی که تنظیم صدای ویدیو را انجام می‌دهند، بسیار پرطرفدار است تا بتوانند صدای خنثی را شنیده و بهترین تنظیمات ممکن را برای ویدیو یا موسیقی انجام دهند. به طور خلاصه، صدای خنثی، دقیقا همان چیزی خواهد بود که هنرمند در زمان تولید آن را ضبط کرده و شما نیز دقیقا به همان شکل صدا را خواهید شنید.

  1. صدای متعادل (Balanced)

صدای متعادل خیلی شبیه به صدای هدفون‌هایی است که صدای صاف را برای شما به همراه دارند با این تفاوت که کمی دستکاری در فرکانس‌ها، گوش دادن به موسیقی یا صدای فیلم را برای شما مفرح‌تر خواهد کرد. در واقع شما وقتی از چنین هدفون‌هایی استفاده می‌کنید، جزییات، عمیق و بافت بهتری از حالت عادی صدا دریافت خواهید کرد. بسیاری از کسانی که اولین بار از چنین هدفون‌هایی استفاده می‌کنند، بعد از شنیدن آهنگ‌های مورد علاقه‌شان، خواهند گفت صداهایی در آن آهنگ می‌شنوند که تا به حال به گوششان نرسیده بود.

  1. صدای روشن (Bright)

در این نوع هدفون‌ها، صدای زیر یا نت‌های بالا بیشتر به گوش می‌رسند. کسانی که خیلی به موسیقی علاقه دارند، اغلب از چنین هدفون‌هایی استفاده می‌کنند چون صدای شفاف‌تری دارند و جزییات بیش‌تری از آهنگ را به نمایش می‌گذارند. اما همین جزییات اغلب مشکلات آهنگ را نیز بیشتر برملا کرده و همین گاهی ممکن است برای علاقه‌مندان آزاردهنده باشد. یک نکته دیگر این که، گوش‌های انسان به صدایی با فرکانس بالا حساس‌تر است و اگر با این هدفون‌ها برای مدتی طولانی موسیقی گوش کنید، بیشتر از حالت معمول خسته خواهید شد. پس بهتر است اگر از هدفونی با صدای روشن استفاده می‌کنید، هر از چند گاهی به گوش خود استراحت دهید.

  1. حالت وی (V-Shaped) یا رنگی (Colored)

در این نوع از هدفون‌ها صداهای پایین و بالا افزایش پیدا می‌کنند و فرکانس‌های میانی کاهش دارند. همیشه می‌گویند که گوش کردن به هدفون‌هایی با صدای رنگی، بسیار مفرح بوده و خیلی از تولیدکنندگان نیز چنین هدفون‌هایی تولید می‌کنند چون همیشه فروش آن‌ها تضمین شده است. یکی از نمونه‌های معروف این رسته، Beats از Dre headphones که حالت وی آن از دیگر برندها بسیار بیشتر است. با این حال خیلی از تولیدکنندگان آلبوم‌های موسیقی، پیشنهاد می‌کنند از این نوع هدفون‌ها استفاده نکنید چون خیلی از آلات موسیقی صدایی با فرکانس میانی دارند.

  1. تاریک (Dark) یا باس (Bassy)

همانطور که حدس زده‌اید، حالت تاریک دقیقا نقطه مقابل حالت روشن است و صداهای پایین در آن بیشتر شنیده می‌شود و همین دلیل است که صدای باس دارد. از این نوع صدا بیشتر در هدفون‌های ورزشی استفاده می‌شود. هدفون‌های ارزان بازار عموما چنین صدایی دارند و جدا از صدای باس که به خوبی به گوش می‌رسد، جزییات و همچنین شفافیت کمی در آن‌ها به گوش می‌رسد.

  1. گرم (Warm) یا صاف (Smooth)

حالت گرم یا صاف نسخه ملایم‌تر حالت تاریک است. در این نوع هدفون‌ها فرکانس‌های پایین و میانی افزایش کمی دارند و باعث می‌شوند که صداهای بالا، قدرت بالایی نداشته باشند. مزیت این گونه هدفون‌ها این است که با آن‌ها می‌توانید، ساعاتی طولانی به موسیقی گوش دهید بدون این که خسته شوید. این نوع هدفون‌ها را برای گوش کردن به موسیقی جاز، راک  و R&B پیشنهاد می‌کنند.

  1. تحلیلی (Analytical) یا کیلینیکال (Clinical)

این حالت نیز دقیقا مخالف حالت گرم بوده . البته در این هدفون‌ها فرکانس‌های بالا افزایش کمی دارند و فرکانس‌های پایین و میانی نیز کاهش خیلی کم‌تری را به خود می‌بینند. به همین دلیل مقدار کمی شفافیت بیشتر و بافت بهتر را در صدایی که می‌شنوید، حس خواهید کرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *