در دنیای گسترده اینترنت همواره فعالیت‌های کاری و اقتصادی زیادی در حال شکل‌گیری و اجرا است که هریک از این فعالیت‌ها نیازمند دانش و تخصص کافی برای پیشرفت در آن زمینه است. دنیای فریلنسری یا آزادکاری نیز بخشی از فعالیت‌های این دنیای بزرگ را شامل می‌شود که بدلیل شرایط کاری آن افراد زیادی هستند که توجه زیادی به آن می‌کنند. در مقالات گذشته به بررسی واژه فریلسنری و مزایای آزادکاری پرداختیم که در این مقاله نیز قصد داریم به ادامه آن بپردازیم.

سرنوشت خودتان را رقم بزنید!

اگر شما در حال حاضر در یک شرکت کار می‌کنید، دغدغه آینده کاری آن شرکت را ندارید و تنها مزایای مالی و کاری آن برای شما مهم است؛ زیرا در یک شرکت معمولا سود اصلی را مدیر و موسس شرکت برداشت می‌کند و شما با حقوق ثابت تنها یک مجری پروژه یا حتی بخشی از یک پروژه هستید. در دنیای آزادکاری سرنوشت شما را خودتان رقم می‌زنید و اگر به آینده کاری خود فکر نکنید ممکن است نتوانید در میان آزادکاران به موفقیت دست پیدا کنید. در واقع مسیری را که قرار است طی کنید را خودتان پیدا می‌کنید و زمان، مکان و همچنین فرآیند پروژه‌ها را خودتان رقم می‌زنید.

شرایط مالی خود را ارتقا و هزینه‌های اضافی را کاهش دهید!

یکی از مشکلاتی که معمولا کارفرما و مجری با آن روبرو هستند و نوعی مشکل مشترک میان آن‌دو به حساب می‌آید، مشکل هزینه‌های اضافی نظیر بیمه، مالیات و… است. در دنیای آزادکاری این هزینه‌ها با توجه به اینکه کارفرما نیازی به حضور شما نخواهد داشت کاهش پیدا می‌کند. همچنین باید توجه داشته باشید که شما در دنیای آزادکاری دیگر نیازی به پرداخت مالیت ندارید و کافرمای شما نیز از این موضوع حداکثر رضایت را دارد.

از طرفی پیشنهاد می‌کنیم با یکی از مشاوران مالی و اقتصادی مشورت کنید تا بتوانید بهترین فرآیند درآمدی خود را تعیین کنید و با قوانین پرداخت هزینه توسط کافرما بیشتر آشنا شوید. اگرچه شما کمتر با قوانین سر و کار دارید و همه چیز به صورت توافقی صورت می‌گیرد، اما قوانین همواره وجود دارند و گاهی این قوانین می‌تواند یاری‌گر شما باشد.

کنترل حجم کار و پیشرفت کاری شما در دست خودتان است!

در مشاغل کارمندی شما نمی‌توانید انعطاف‌پذیری حجم کاری خود را تعیین کنید و هرچه رییس بخش کاری شما دستور بدهد باید بدون هیچ‌گونه کم‌وکاستی اجرا کنید! در دنیای آزادکاری شما نیازی به دستور گرفتن از رییس نخواهید داشت و می‌توانید حجم کاری خودتان را متناسب با توانایی و نیاز خود تعیین کنید. از طرفی در دنیای کارمندی اگر رییس به شما بگوید که پروژه خاصی را باید در زمان مشخص تحویل دهید، شما باید آن را در زمان مقرر انجام دهید! اما در دنیای آزادکاری اگر بر سر اجرای پروژه با کارفرما به توافق نرسید می‌توانید کار را قبول نکنید و به دنبال پروژه دیگری بگردید.

در خانه، اتاق خواب و یا هرجای دیگری می‌توانید پروژه خود را انجام دهید!

یکی دیگر از مواردی که برای آزادکاران بسیار اهمیت دارد، موقعیت مکانی موردنظر برای انجام پروژه است که اگر سبب جذب بسیاری از افراد می‌شود. در یکی از بخش‌های مقالات گذشته به زمان انجام پروژه در طول روز پرداختیم و گفتیم که افراد آزادکار می‌توانند پروژه را در صبح، ظهر، عصر، شب و یا هر زمان دیگری که بازدهی کار بیشتر است، انجام دهند. از طرفی می‌توان همین مثال را برای موقعیت مکانی آزادکاران آورد که چنین افرادی می‌توانند در هر جایی که بخواهند پروژه کارفرما را پیش ببرند؛ ممکن است بخواهید پروژه را در کافی‌شاپ، رستوران و یا هرجای دیگری انجام دهید که در دنیای فریلنسرینگ برخلاف دنیای کارمندی آزادی انتخاب خواهید داشت.

با اینکار شما دیگر نیاز نخواهید داشت روزانه زمان زیادی را جهت رفتن به محل کار و بازگشت از آن صرف کنید و می‌توانید پروژه را حتی در اتاق خواب خود انجام دهید؛ با اینکار حتی کسی پیدا نمی‌شود که بگوید چرا چنین کاری را می‌کنید! پس با خیالی راحت می‌توانید موقعیت مکانی موردنظر خود را انتخاب کنید. علاوه بر زمان، با اینکار می‌توانید در هزینه‌های رفت‌وآمد خود نیز صرفه‌جویی کنید.

معایب عمومی دنیای آزادکاری را نیز بشناسید!

با وجود آنکه دنیای آزادکاری شرایط بسیار مطلوبی را دارا است، اما مشکلاتی نیز در این مسیر وجود دارد که برای ورود به این عرصه باید آنها را کاملا بشناسید. بسیاری از فریلنسران در دنیای اینترنت به صورت کاملا مستقیم با کارفرما ارتباط دارند که در اینصورت مشکلی در زمینه پرداخت و سود وجود ندارد؛ اما گاهی مدیران شرکت‌های مختلف از مشتریان سفارش دریافت می‌کنند اما آن را به صورت غیرمستقیم به فریلنسران برای انجام ارائه می‌کنند که در اینصورت سود اصلی نصیب مدیر و موسس شرکت می‌شود! این موارد سبب افزایش هزینه برای کارفرما و همچنین کاهش سود برای مجری پروژه می‌شود که باید به آن توجه کافی داشت؛ با اینکار شما به صورت غیرمستقیم کارمند یک شرکت هستید که علاوه بر سود کمتر، برای خود یک رییس انتخاب کرده‌اید که باید به اوامر وی احترام بگذارید.

از طرف دیگر فرد فریلنسر باید با تمامی موارد نظیر ارتباط با مشتری، بستن قرارداد، حساب‌داری، پشتیبانی و… آشنا باشد تا بتواند از صفر تا صد یک پروژه را اجرا کند. فرض کنید فرد فریلنسر نتواند یک قرارداد حرفه‌ای با کارفرما ببندد که در اینصورت سبب بروز مشکلاتی می‌شود که فرد باید به دنبال افراد متخصص باشد تا بتواند یک قرارداد صحیح تنظیم کنید. همچنین افراد متخصص در هر زمینه نیازمند هزینه هستند که به مراتب سود شما کمتر و کمتر خواهد شد.

نتیجه‌گیری: دنیای فریلنسری اگرچه بسیار شیرین و جذاب است اما مشکلاتی نیز در این مسیر وجود دارد؛ در مقاله بعدی به بررسی مشکلات حوزه فریلنسری می‌پردازیم که برای ورود به این عرصه باید کاملا با آنها آشنا باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *