تغییر DNS در ویندوز، بعضا به واسطه مسائل امنیتی یا حتی پینگ بهتر انجام می‌گیرد. شما می‌توانید این کار را در روتر WiFi یا مودم خود انجام دهید، اما راحت‌ترین راه این است که به تنظیمات ویندوز رفته و از آن‌جا DNS مورد نظر خود را اعمال نمایید.

چند راه برای انجام این کار بر روی ویندوز ۱۰ وجود دارد که ما تقریبا همه‌ی آن‌ها را در نوشته‌ی امروز به شما یاد خواهیم داد. قبل از هر چیز اما بهتر است DNS‌های معروف و رایگان را بشناسید و سپس اقدام به این کار کنید. مثلا:

Cloudflare: 1.1.1.1 - 1.0.0.1 OpenDNS: 208.67.222.222  -  ۲۰۸٫۶۷٫۲۲۰٫۲۲۰ Google Public DNS: 8.8.8.8 -  ۸٫۸٫۴٫۴

تغییر DNS از طریق Settings در ویندوز ۱۰

کاربران قدیمی سیستم عامل ویندوز احتمالا ترجیح بدهند که از طریق کنترل پنل این کار را انجام دهند. با این حال در به روزرسانی‌های ویندوز ۱۰ امکانی فراهم شده تا شما بتوانید از طریق Settings ویندوز ، DNS دستگاه را تغییر دهید. که البته این مسیر بسیار راحت‌تر و سریع‌تر هم هست.

Settings را باز کرده و به Network & Internet بروید. روی کانکشن اینترنت خود (WiFi یا Ethernet) کلیک کنید.

صفحه را به سمت پایین اسکرول کنید تا به به بخش IP settings برسید. در زیر گزینه‌ی IP assignment که در تصویر زیر مشخص است، روی Edit کلیک کنید.

یک منوی باز شونده برای شما نمایش داده می‌شود که باید آن را روی Manual قرار داده و سپس روی Save کلیک کنید.

حالا در ادامه سوییچ مربوط به گزینه‌ی IPv4 switch را روشن کنید تا بتوانید اطلاعات مورد نظر خود را وارد کنید. مثلا در زیر ما می‌خواهیم آی پی Cloudflare که همان ۱٫۱٫۱٫۱ هست را وارد کنیم. پس این اعداد را در بخش Preferred DNS می‌زنیم و در نهایت گزینه Save را انتخاب می‌کنیم.

تغییر DNS از طریق کنترل پنل در ویندوز ۱۰

پروسه‌ی تغییر DNS در کنترل پنل به صورت کلی دقیقا همین کاری است که در Settings انجام دادیم و تفاوت ماجرا بیشتر در ظاهر قضیه است. در کنترل پنل شما مسیر و روشی را انجام می‌دهید که برای سال‌هاست در ویندوز‌های قبلی نیز به همین صورت بوده است.

نیازی نیست منوهای کنترل پنل را باز کنید، به منوی ویندوز رفته و network connections را تایپ کنید و اینتر را بزنید. به این صورت به پنجره Network Connections در کنترل پنل خواهید رفت. روی کانکشن خود کلیک راست کرده و سپس Properties را انتخاب کنید.

در پنجره جدید لیستی مثل پنجره‌ی زیر مشاهده خواهید کرد. ممکن است بعضی از گزینه‌های این پنجره با مال شما یکی نباشد، اما شما باید در نهایت Internet Protocol Version 4 (TCP/IP) را انتخاب کنید و سپس روی Properties کلیک نمایید.

در پنجر‌ی بعدی Use the following DNS server addresses را انتخاب کنید تا جای مربوط به نوشتن برایتان فعال شود. حالا دو آی پی مربوط به DNS را وارد کنید و در نهایت روی OK کلیک کنید.

چطور مطمئن شوید که DNS شما تغییر کرده است؟

یکی از راه‌های ساده برای انجام این کار باز کردن Command Prompt است. بعد از این که این گزینه را در منوی استارت جستجو و اجرا کردید، عبارت ipconfig /all را با رعایت فاصله‌ی میان کلمات تایپ نموده و اینتر بزنید. همانطور که در عکس زیر می‌بینید، DNS به آی پی مورد نظر ما تغییر کرد.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *