اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش سیستم مدیریت هاستینگ whmcs را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این سیستم، مشتریان کسب‌وکار خود را مدیریت کنید و راحت‌تر فروش خود را افزایش دهید.

به مسیر Setup > Products/Services > Products/Services بروید. محصولی را که قصد دارید همراه با آن دامنه رایگان ارائه دهید در حالت ویرایش باز کنید. بدین منظور بر روی دکمه Edit در مقابل محصول مورد نظر کلیک کنید. سپس سربرگ Free Domain را انتخاب کنید. نوع ارائه دامنه رایگان را به یکی از ۲ روش زیر انتخاب کنید:

  • ارائه ی دامنه رایگان برای سال اول و تمدید دامنه به صورت نرمال
  • ارائه ی دامنه رایگان به مدت طول عمر سرویس یا محصول انتخابی

سپس از قسمت payment terms با استفاده از کلید CTRL صفحه کلید، می توانید مشخص کنید محصولاتی با چه سیکل پرداختی قابلیت ارائه ی دامنه رایگان را داشته باشند. برای مثال محصولات سالانه و ۶ ماهه را اگر انتخاب کنید، برای محصولاتی که با این دوره ی پرداختی تعریف شده اند دامنه رایگان ارائه خواهد شد.

از قسمت Free Domain TLD’s می‌توانید TLD هایی که میخواهید به صورت رایگان ارائه دهید را با استفاده از کلید CTRL صفحه کلید انتخاب کنید. در این صورت می توانید از ارائه TLD های گران قیمتی مثل .tv جلوگیری نمایید. در نهایت بر روی دکمه ی Save Changes کلیک نمایید.

پس از اعمال تنظیمات فوق ، در صورتی که کاربری این پکیج را سفارش دهد، هزینه ثبت دامنه را پرداخت نخواهد کرد. این تنظیمات نیز برای دوره مشخصی انجام می‌شود ، یعنی در زمان سررسید بعدی تمدید دامنه و هاست، وقتی صورت حساب خودکار صادر می‌شود، هزینه تمدید هاست و دامنه محاسبه و فاکتور خواهد شد.

سپس وقتی کاربر صورتحساب خود را پرداخت کند، هاست و دامنه تمدید شده و به صورت خودکار تاریخ سررسید بعدی به میزان تمدید شده افزایش خواهد یافت.

افزودن سرویس WHOIS اضافه:

سیستم WHMCS به صورت پیش فرض تعداد بالایی از TLD ها را پشتیبانی می‌کند، در هر حال ممکن است شما TLD را بخواهید استفاده کنید که پشتیبانی نمی‌شود، بنابر این می‌توانید آن را در فایل whoisservers.php در مسیر includes با استفاده از افزودن کد زیر در خط آخر اضافه کنید:

.extension|whois server|match string

  • extension همان TLD است.
  • whois server همان سرور دامنه است.
  • match string نیز پاسخ whois server است زمانیکه دامنه ای برای ثبت آزاد است. فهرست لیست کاملی از سرور های دامنه را می توانید در IANA پیدا کنید.

در مثال فوق، اتصال به سرور از طریق پورت ۴۳ که پیش فرض می باشد انجام می‌شود. اگر سرور هویزی که قصد اتصال به آن را دارید از پورت دیگری استفاده می کند می توانید از کد زیر استفاده کنید:

.extension|whois server:xx|match string

که xx شماره پورت سرور دامنه ی جدید است.

سفارشی‌سازی محدودیت طول نام دامنه‌ها: به صورت پیش‌فرض اغلب TLD ها دارای محدودیت در طول نام دامنه است و می‌توانید آن را نیز برای خودتان به صورت سفارشی با افزودن کدهای مانند زیر سفارشی کنید:

$DomainMinLengthRestrictions[".asia"] = 3;

$DomainMaxLengthRestrictions[".asia"] = 64;

$DomainMinLengthRestrictions[".ws"] = 4;

$DomainMaxLengthRestrictions[".ws"] = 63;

سفارشی‌سازی محدودیت تمدید دامنه‌ها:

بسیاری از TLD ها دارای محدودیت زمانی جهت تمدید دامنه پس از منقضی شدن هستند، برای مثال دامنه‌های با پسوند .com را می‌توان تا ۴۰ روز پس از تاریخ انقضا تمدید کرد! درحالی که دامنه های با پسوند .uk را می‌توان بین ۱۸۰ روز قبل از انقضا تا ۹۷ روز پس از انقضا تمدید نمود. همه TLD ها دارای یک دوره ی مشخص هستند، با این حال می توانید تنظیمات مربوط به این زمان را در فایل configuration.php با استفاده از کدهای زیر به صورت سفارشی تغییر دهید:

$DomainRenewalGracePeriods[".com"] = "40";

$DomainRenewalMinimums[".co.uk"] = "180";

$DomainRenewalGracePeriods[".co.uk"] = "97";

همچنین می‌توانید به صورت سفارشی چندین grace periods و minimum renewal periods را به صورت زیر تنظیم نمایید:

$DomainRenewalGracePeriods = array(".com"=>"30",".net"=>"40",".uk"=>"97");

$DomainRenewalMinimums = array(".com"=>"180",".com.au"=>"90");

مقادیر پیش فرض

grace periods های پیش فرض در whmcs به صورت زیر است:

.com = 30,.net = 30,.org = 30,.info = 15,.biz = 30,.mobi = 30,.name = 30,.asia = 30,.tel = 30,.in = 15,.mn = 30,

.bz = 30,.cc = 30,.tv = 30,.eu = 0,.co.uk = 97,.org.uk = 97,.me.uk = 97,.us = 30,.ws = 0,.me = 30,.cn = 30,

minimum renewal periods های پیش فرض در whmcs به صورت زیر است:

.co.uk = 180,.org.uk = 180,.me.uk = 180,.com.au = 90,.net.au = 90,.org.au = 90

توجه داشته باشید به صورت پیش فرض نیز برای نام دامنه‌ها حداقل طول ۳ کاراکتر و حداکثر طول ۶۳ کاراکتر در whmcs تعیین شده است. پس از پیکربندی تنظیمات ثبت و تمدید دامنه در WHMCS شما قادر هستید امکانات ثبت اتوماتیک دامنه را در whmcs خود فعال کنید و همچنین whmcs خود را به صورت اختصاصی طوری تنظیم کنید که در سال‌های آینده جهت تمدید دامنه‌ها برای کاربران شما ایمیل های اطلاع رسانی ارسال کند و کاربران‌تان را از تاریخ انقضای دامنه خود مطلع کنید.

توجه داشته باشید که مهم‌ترین چیزی که هاستینگ‌ها در قبال نگهداری آن وظیفه دارند، دامین کاربران است. دامین تقریباً مهم‌ترین چیزی است که یک کسب‌وکار آنلاین دارد. فکر کنید که یک کسب‌وکار دامین خود را از دست بدهد؛ در این صورت باید از صفر شروع به افزایش رتبه دامین خود کند که کار بسیار مشکلی است. بنابراین اگر مدیر هاستینگ هستید و دامین در اختیار کاربران قرار می‌دهید، حتماً طی یک محتوای آموزشی یا اطلاعیه زمان انقضای دقیق را به کاربران بگویید و حداقل ۱۵ روز قبل از انقضای دامین، صورت‌حساب را ایجاد کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این آموزش‌ها می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *