اگر از همراهان همیشگی پرشین تولز هستید، حتماً مقاله قبلی در مورد آموزش سیستم مدیریت هاستینگ whmcs را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این بحث بپردازیم تا بتوانید با استفاده از این سیستم، مشتریان کسب‌وکار خود را مدیریت کنید و راحت‌تر فروش خود را افزایش دهید.

Slab قیمت دامنه:

با استفاده از تعریف اسلب قیمت دامنه می‌توانید اسلب های ویژه‌ای برای گروه‌های ویژه‌ای از کاربران خود ایجاد کنید. برای مثال اگر قیمت ثبت دامنه .com فرضاً ۱۰۰ هزار تومان باشد برای گروه کاربری X اسلبی با قیمت ۸۰ هزار تومان تعریف می‌کنیم. در این صورت این قیمت فقط برای گروهی که در نظر داریم اعمال می‌شود و برای سایر مشتریان با نرخ پایه محاسبه خواهد شد.

ساخت اسلب جدید

برای ساخت یک اسلب جدید برای گروهی از کاربران به صورت زیر عمل کنید:

پس از ساخت گروه کاربری موردنظر، از منوی Setup>Domain Pricing را انتخاب کنید. در مقابل TLD موردنظرتان بر روی Open Pricing کلیک کنید. در صفحه باز شده لیست کشویی مربوط به قسمت Pricing Slab for را باز کرده و گروه مورد نظرتان را جهت اختصاص این اسلب به آن انتخاب کنید. برروی Activate Pricing Slab کلیک کرده و oko را بزنید. قیمت‌های سفارشی خود را وارد و بر روی Save Changes کلیک کنید.

غیر فعال سازی یک Slab:

در صورتی که تمایلی به ارائه ی قیمت سفارشی بر روی لیک slab نبودید می توانید در هر زمان آن را غیر فعال کنید:

  • در مقابل TLD مورد نظرتان بر روی Open Pricing کلیک کنید.
  • در صفحه ی باز شده از لیست کشویی Pricing Slab for گروه مورد نظر را انتخاب کنید.
  • بر روی Deactivate Pricing Slab کلیک کنید.

هم‌اکنون تمامی سفارش‌های مربوط به این اسلب با قیمت‌گذاری پیش‌فرض انجام خواهد شد.

توجه داشته باشید سفارشاتی که با قیمت سفارشی ایجاد شده اند به حالت پیشفرض برنمی‌گردند و برای برگشت به قیمت پیشفرض باید از طریق ابزار Bulk Pricing Update Utility اقدام به یکسان‌سازی قیمت‌ها کنید. توسط ابزار Client Grups شما قادر هستید کاربران خود را دسته‌بندی کنید و برای هر دسته از کاربرانتان یک درصد خاصی از تخفیف یا مزایایی دیگر در نظر بگیرد و برای هر دسته از کاربرانتان نیز یک رنگ مشخص در نظر بگیرید تا در بین سایر کاربران در whmcs قابل تشخیص باشند.

تنظیمات ثبت و تمدید دامنه در WHMCS

Setup > General Settings > Domains

مسیر بالا مسیری است که از طریق آن بخش می‌توانید تنظیمات مربوط به ارائه دامنه‌ها (ثبت/انتقال/مدیریت دامنه) و تنظیمات مربوط به پرداخت و تمدید دامنه ها را تنظیم کنید.

پیکر بندی رجیسترار دامنه

برای پیکر بندی تنظیمات مربوط به رجیسترارها باید از طریق مسیر Setup > Products/Services > Domain Registrars اقدام کنید. registrar مورد نظرتان را از لیست رجیسترارهای موجود برای تنظیم انتخاب کنید و بر روی دکمه ی “Activate” کلیک کنید. سپس جزییات مربوط به حساب کاربری خود را وارد کنید. توجه داشته باشید برای هر رجیسترار دستورالعمل‌ها و الزامات خاصی وجود دارد. برای تعیین name server های پیش فرض که میخواهید برای دامنه‌هایی که از طریق سیستم ثبت می‌شوند تنظیم شود از مسیر Setup > General Settings > Domains tab اقدام کنید.

ثبت خودکار دامنه‌ها:

با ثبت خودکار دامنه، می‌توانید عملیات ثبت و انتقال دامنه‌ها در رجیسترار را به صورت اتوماتیک تعیین کنید. هنگامی که این قابلیت فعال باشد، پس از پرداخت توسط مشتری به صورت خودکار درخواست ثبت دامنه به registrar ارسال خواهد شد. در این صورت ثبت خودکار تا زمانی که صورتحساب مربوطه پرداخت نشده باشد انجام نخواهد شد.

شما می توانید ثبت خودکار دامنه را برای برخی از TLD ها فعال کرده و برای بقیه غیرفعال کنید و مشخص کنید که هر رجیسترار چه نوع TLD هایی را ثبت کند.

برای فعال سازی ثبت خودکار دامنه‌ها به مسیر Setup > Products/Services > Domain Pricing رفته و در لیست کشویی Auto Registration ، رجیسترار مورد نظر را برای هر TLD انتخاب کنید .برای غیرفعال سازی ثبت خودکار دامنه ها کافی است از لیست کشویی Auto Registration، گزینه ی None را انتخاب کنید.

توجه: زمانیکه ثبت خودکار دامنه‌ها را غیرفعال کنید، در صورتی که مشتری صورت‌حساب خود را پرداخت کند سیستم منتظر می‌ماند تا یکی از کاربران ادمین سفارش مشتری را تایید کند. در این صورت با تایید سفارش، دامنه به صورت خودکار ثبت خواهد شد.

ثبت دستی دامنه‌ها:

ثبت دستی دامنه‌ها زمانی کاربرد دارد که TLD مورد درخواست توسط هیچ یک از رجیسترار‌های فعال شما ارائه نمی‌شود. در این صورت عملیات تمدید ، بروز رسانی dns ها و … همگی به صورت دستی انجام خواهند شد.

Email Registrar Module به شما امکان ثبت دامنه به صورت دستی بدون استفاده از رجیسترار‌ها در whmcs را می دهد. بدین صورت که می توانید بدون استفاده از رجیسترار ها و خودکار سازی ثبت دامنه، انواع دامنه ها را به ثبت برسانید.

پس از تعیین ثبت TLD مربوطه به صورت دستی از طریق انتخاب Email از لیست کشویی Auto Registration، در صورتی که دامنه‌ای سفارش داده شود، پس از پرداخت صورتحساب توسط مشتری ایمیلی برای شما ارسال خواهد شد که هشدار می دهد عملیات دستی مورد نیاز است. فراموش نکنید برای این نوع دامنه‌ها، مشتریان باید به صورت مداوم برای ایجاد هرگونه تغییر با شما در تماس باشند تا به صورت دستی برای‌شان انجام دهید.

تمدید خودکار دامنه‌ها

با استفاده از این امکان می توانید تمدید دامنه ها را به صورت اتوماتیک تعریف نمایید. بدین صورت که پس از پرداخت صورتحساب مربوط به تمدید دامنه، دامنه به صورت خودکار تمدید خواهد شد. این تنظیمات از ثبت خودکار دامنه ها مجزا بوده و می توانید بدون فعال بودن ثبت خودکار این گزینه را فعال کنید. برای فعال سازی این گزینه، به مسیر general Settings > Domains رفته و گزینه ی Auto Renew on Payment را در حالت انتخاب قرار دهید.

تمدید دامنه‌ها

به صورت پیش فرض ، همه ی دامنه‌ها به حالت auto-renew یا تمدید خودکار تنظیم شده‌اند. به منظور تمدید همیشه X روز قبل از انقضای دامنه صورتحساب صادر می شود. هرگز بدون پرداخت صورتحساب تمدید انجام نخواهد شد.

می توانید تنظیمات مربوط به تمدید خودکار دامنه ها را غیر‌فعال کنید و در این صورت صورت‌حسابی برای دامنه صادر نشده و اجازه می‌دهد دامنه منقضی شود. بدین منظور می‌توانید در قسمت مدیریت دامنه ها در whmcs گزینه ی Disable Auto Renew را فعال کنید. زمانی که تمدید خودکار دامنه را غیر فعال کنید، whmcs بررسی کرده و اگر برای دامنه‌هایی صورتحساب صادر شده باشد، صورتحساب های تمدید لغو می‌شوند و یا اگر صورتحساب هایی شامل تمدید دامنه و هاست و .. باشد، ردیف مربوط به تمدید دامنه از صورتحساب مربوطه حذف خواهد شد. در این حالت اطلاع رسانی های مربوط به تمدید دامنه به مشتری ارسال خواهد شد و مشتری می‌تواند درخواست تمدید دامنه را به صورت دستی دهد.

هشدار‌های تمدید دامنه ها

به صورت پیش فرض ، حداقل ۲ اطلاع رسانی در خصوص تمدید دامنه برای مشتری ارسال خواهد شد. شما حتی می‌توانید مشخص کنید اطلاع رسانی های قبل و بعد از انقضای دامنه به چه صورت ارسال شوند و یا اطلاع رسانی را غیرفعال کنید. توجه داشته باشید یک نسخه از ایمیل های اطلاع رسانی در سربرگ Email در بخش مربوط به مشتری در whmcs نیز ذخیره می‌شود و همچنین در لاگ‌های مربوط به گزارشات ایمیل‌های اطلاع رسانی تمدید دامنه ها نیز ثبت خواهد شد.

نحوه تغییر بازه زمانی جهت ارسال ایمیل‌های اطلاع رسانی:

به مسیر Setup > Automation Settings رفته

قسمت مربوط به Domain Reminder Settings را در صفحه را پیدا کنید.

از طریق لیست کشویی موجود در مقابل هر گزینه می توانید مشخص کنید اطلاع رسانی قبل یا بعد از انقضای دامنه ارسال شود.

همچنین می توانید مشخص کنید چه تعداد روز قبل یا بعد از انقضای دامنه اطلاع رسانی های اول، دوم، سوم، چهارم و یا پنجم ارسال شوند.

برای غیرفعال کردن یکی از گزینه ها می توانید مقدار آن را بر روی ۰ تنظیم کنید.

نحوه تغییر محتوا و قالب ایمیل‌های اطلاع رسانی تمدید دامنه‌ها:

به مسیر Setup > Email Templates بروید. عنوان قالب ایمیلی که در خصوص اطلاع رسانی‌های تمدید دامنه ها قبل از انقضای دامنه ارسال می‌شود Upcoming Domain Renewal Notice است؛ آن را پیدا و ویرایش کنید. عنوان قالب ایمیلی که در خصوص اطلاع رسانی های تمدید دامنه‌ها بعد از انقضای دامنه ارسال می‌شود Expired Domain Notice می باشد، آن را یافته و درحالت ویرایش باز کنید.

ارائه امکان ثبت دامنه رایگان همراه با پکیج ها در whmcs

در whmcs می توانید دامنه های رایگانی نیز همراه با پکیج‌های سرویس‌های خود ارائه دهید، البته این ویژگی بر اساس قوانین مشخصی انجام خواهد شد. برای مثال زمانی که سفارش سرویس‌های ۱ ساله ثبت شود، همراه با آن سرویس دامنه رایگان ارائه شود. مراحل آموزشی شما را در تنظیم این ویژگی راهنمایی خواهند کرد

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این آموزش‌های کاربردی whmsc می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *