جوملا سیستم سایت‌ساز اپن‌سورس بوده و امکان توسعه توسط برنامه‌نویسان تحت وب را دارد. در این مقاله به بررسی برخی از بخش‌های این سایت‌ساز قدرتمند و حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

سایت

در این بخش تنظیمات اصلی سایت شما در دسترس است که برای راه‌اندازی یک سایت جوملایی نیاز به شخصی‌سازی تنظیمات این بخش خواهید داشت.

  • محدودیت پیش فرض خبر: در این بخش باید تعداد نمایش مطالب بخش RSS را تعیین کنید تا در صفحه خوراک سایت جوملایی شما تعداد اخبار نمایشی بیش از حد نباشد.
  • آدرس ایمیل خبر: در این بخش نیز باید ایمیل مربوط به زمانی که برای کاربران نوتیفیکشن RSS ارسال می‌شود را مشخص کنید! اگر می‌خواهید ایمیل مدیریت به آنها نمایش داده شود کافی است گزینه مدیریت را انتخاب کنید. همچنین گزینه نویسنده برای زمانی است که می‌خواهید ایمیل مربوط به نویسنده هر مطلب را به کاربران خود نمایش دهید.
  • استفاده از mod_rewrite: این بخش مربوط به ویرایش آدرس فایل htaccess است که مربوط به سرورهای Apache است! با استفاده از گزینه می‌توانید این فایل را برای موتور جستجو به صورت بهینه‌تر نمایش دهید که نیازمند استفاده از وب‌سرور آپاچی بر روی سرور است.
  • افزودن پسوند به آدرس‌ها: با استفاده از این گزینه می‌توانید یک پسوند مانند .php یا .html به آخر آدرس صحفات سایت خود استفاده کنید! البته بهینه‌ترین حالت این است که پسوندی در پایان آدرس‌های سایت شما درج نشود و پیشنهاد می‌کنیم این گزینه را فعال نکنید.
  • نام سایت در عنوان صفحات: با استفاده از این گزینه می‌توانید عنوان سایت خود را در بخش عنوان صفحه نیز نمایش دهید! استفاده از این گزینه به شما کمک می‌کند تا بتوانید سایت خود برای موتورهای جستجو بهینه‌تر کنید.

تنظیمات متا

در این بخش تنظیمات مربوط به بخش متای سایت شما در دسترس است که می‌توانید بر اساس مشخصات سایت خود به بهینه‌سازی آن برای موتورهای جستجو بپردازید.

  • توضیحات متا سایت: توضیحات سایت شما برای کاربران نمایش داده نمی‌شود اما برای موتورهای جستجو بسیار مهم است! این بخش در زیر عنوان صفحات سایت شما در موتورهای جستجو نمایش داده می‌شود که به راحتی می‌توانید توضیحات کسب‌وکار خود را به همراه کلمات کلیدی سایت درج کنید. کاربران هنگامی که به دنبال یک کسب‌وکار می‌گردند، در میان ۳ لینک اول صفحه نتایج جستجو به بررسی توضیحات سایت می‌پردازند و به نرخ کلیک سایر لینک‌ها بسیار پایین است. بنابراین در چند سطر باید سعی کنید نظر کاربرانی که به دنبال چیزی در موتورهای جستجو هستند، جلب کنید. در این بخش سعی کنید توضیحات اصلی و حوزه فعالیتی سایت و کسب‌وکار خود را معرفی کنید و کاربران را به سایت خود وارد کنید.
  • با تعیین نوع تطبیق کلمات کلیدی از بازاریابی موتور‌های جستجو نتیجه‌ی بهتری بگیرید
  • ربات‌ها: در این بخش می‎توانید نوع دسترسی ربات‌ موتورهای جستجو را تعیین کنید تا موتورهای جستجو بتوانند محتوای سایت شما را مورد بررسی و ثبت قرار دهند.
  • مجوزهای محتوا: در این بخش می‌توانید قوانین محتوایی خود را برای کاربران درج کنید! به عنوان مثال می‌توانید به کاربران خود شرایط بازنشر محتوا را بگویید و از آنها بخواهید به قوانین شما احترام بگذارند.
  • نمایش متا نویسنده: با استفاده از این گزینه می‌توانید اطلاعات درج‌شده توسط هر نویسنده را در صفحه سایت خود درج کنید! این‌کار برای موتورهای جستجو اهمیت زیادی ندارد اما برای نویسندگان سایت شما می‌تواند مهم باشد.
  • نمایش نسخه جوملا: با فعال‌سازی این گزینه می‌توانید نسخه جوملای مورد استفاده برای سایت خود را به کاربران نمایش دهید! با فعال‌سازی این گزینه نسخه جوملا در پایان سایت شما که همان بخش فوتر است، نمایش داده خواهد شد.

تنظیمات کوکی

کوکی‌های سایت شما به کاربران کمک می‌کند تا بتوانند اطلاعات حساب کاربری خود را مرورگر ثبت کنند و با این‌کار برای واردشدن به سایت نیازی به وارد کردن اطلاعات کاربری خود نخواهند داشت! در این بخش می‌توانید تنظیمات مربوط به کوکی‌های سایت خود را مشاهده کنید.

  • دامنه کوکی: در این بخش باید دامنه سایت خود را جهت تنظیم کوکی‌ها بر روی مرورگر کاربران وارد کنید تا عملیات ذخیره‌سازی کوکی‌ها بهینه‌تر شود.
  • مسیر کوکی: در این بخش می‌توانید مسیر کوکی‌ها را از طریق هاست خود وارد کنید تا اطلاعات مربوط به کاربران بر روی این مسیر ذخیره شوند.

تنظیمات سیستم

در این بخش می‌توانید تنظیمات مربوط به تاریخچه سایت جوملایی خود را شخصی‌سازی کنید تا بتوانید مشکلات سایت خود را رفع کنید.

  • مسیر پوشه وقایع: در این بخش می‌توانید مسیر پوشه روی‌دادهای سایت خود را یا همان logها را شخصی‌سازی کنید. تاریخچه سایت شما در این مسیر اضافه می‌شود و می‌توانید در صورت بروز مشکل این فایل را مشاهده کنید.
  •  سرور راهنما: در این بخش می‌توانید زبان مربوط به راهنمای فایل logs را شخصی‌سازی کنید تا با همان زبان بتوانید راهنمای تاریخچه سایت خود را مشاهده کنید.

تنظیمات عیب یابی

در سیستم‌های تحت وب ممکن است شما با مشکلاتی روبرو شوید که نمی‌توانید به سادگی به دنبال مشکل بگردید! بنابراین در این سیستم‌ها یک سیستم عیب‌یابی تعبیه شده است که با استفاده از آن می‌توانید عملکرد تمامی بخش‌های این سیستم‌ها را مورد بررسی قرار دهید و مشکلی که در سایت شما رخ داده است را مشاهده کنید.

  • عیب یابی سیستم: با استفاده از این گزینه می‌توانید حالت عیب‌یابی سیستم مدیریت محتوا جوملای خود را فعال کنید تا مشکلات سیستم شما در صفحه اصلی سایت نمایش داده شود.
  • کلیدواژه‌های متا سایت: کلیدواژه‌های متا در گذشته بسیار مهم بودند و یکی از فاکتورهای اصلی گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها را شامل می‌شدند اما امروزه اهمیت زیادی ندارند! به این حال در این بخش می‌توانید کلیدواژه‌های و کلمات کلیدی مهم سایت خود را درج کنید تا از امتیاز مثبت گوگل برخوردار شوید. البته وارد کردن آن هم تاثیر زیادی نخواهد داشت!

جوملا یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که با استفاده از آن قادر به ایجاد یک سایت بسیار حرفه‌ای، قدرتمند و بهینه برای موتورهای جستجو راه‌اندازی کنید.با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا قادر به راه‌اندازی انواع وب‌سایت با قابلیت‌های مختلف خواهید بود که از این نظر یکی از برترین سیستم‌های سایت‌ساز در سراسر دنیا به شمار می‌آید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *