جوملا یک سیستم اپن‌سوری بوده و امکان توسعه توسط برنامه‌نویسان تحت وب را دارد. در این مقاله به بررسی برخی از بخش‌های این سایت‌ساز قدرتمند پرداختیم و در مقالات بعدی به بررسی بخش‌های دیگر این CMS قدرتمند و حرفه‌ای خواهیم پرداخت.

فیلتر متن

این بخش شامل تنظیمات مربوط به ویرایشگر در دسترس هر سطح کاربری است که می‌توانید آنها را شخصی‌سازی کنید. کاربرد این بخش برای این است که بتوانید برخی از کلمات را که ممکن است توهین به فرهنگ یا عقاید باشد را فیلتر کنید تا در صورتی که کاربران از آن استفاده کنند، با یک کلمه دیگر جایگزین شود.

چک کلی

این بخش به بررسی کلی سایت می‌پردازد و اگر مشکلی در سایت وجود داشته باشد، سیستم آنالیز جوملا به صورت خودکار این بخش را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پاک‌سازی ذخیره‌ساز

این بخش به بررسی حافظه پنهان یا همان Cache می‌پردازد که پس از مدتی نیاز به پاک‌سازی آن خواهید داشت؛ پاک‌سازی این بخش به سرور و همچنین کاربران کمک می‌کند تا بتوانند تغییرات اعمال‌شده در سایت را به راحتی مشاهده کنند.

صفحات باطل‌شده ذخیره‌ساز

در صورتی که در بخش پاک‌سازی ذخیره‌ساز مواردی را حذف کرده باشید، در این بخش تاریخچه آن قابل مشاهده و بررسی است.

اطلاعات سیستم

در این بخش اطلاعات کلی سیستم شما نظیر سرور، نسخه جوملا و اطلاعات بسیار ارزشمند دیگری در دسترس است که گاهی موردنیاز شما خواهد بود.

  • پرشین تولز خدمات متنوعی در زمینه سرور اختصاصی و سرور مجازی با سخت افزاز های گوناگون ارائه می کند.تیم فنی پرشین تولز آماده ارایه خدمات پشتیبانی نرم افزاری و نگهداری سرور به صورت شبانه روزی است.

تنظیمات PHP مناسب

در این بخش تنظیمات PHP که بر روی سرور شما اعمال شده است قابل مشاهده است؛ گاهی برخی از تنظیمات برای سیستم‌های مدیریت محتوا بهینه نیستند که اگر مدیر سرور باشید به راحتی می‌توانید بهینه‌ترین حالت ممکن را برای جوملا به وجود بیاورید.

  • پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.

پیکربندی فایل

در این بخش تنظیمات مربوط به پیکربندی جوملا بر روی وب‌سرور شما قابل مشاهده است.

مجوزهای پوشه

هر پوشه‌ای که بر روی هاست قرار دارد دارا یک سطح دسترسی است که با استفاده از آن می‌توانید به کاربرانی که به هاست دسترسی ندارند، اجازه مشاهده یا ویرایش بدهید! این موضوع ممکن است امنیت سایت شما را در هنگام انتخاب برخی از سطح دسترسی‌ها در سایت به خطر بیندازد که در این بخش می‌توانید مجوزهای هر پوشه را مورد بررسی قرار دهید.

اطلاعات PHP

اطلاعات PHP هر سایت که بر روی سیستم مدیریت محتوا تعبیه شده است بسیار مهم است! در این بخش اطلاعات مهمی در اختیار شما قرار دارند که به راحتی می‌توانید به بررسی این اطلاعات ارزشمند که بر روی سرور پیاده‌سازی شده است، بپردازید.

دریافت اطلاعات به صورت فایل

یکی از مهم‌ترین ابزارهایی که این سیستم مدیریت محتوا در اختیار شما قرار می‌دهد، قابلیت دریافت اطلاعات این بخش به صورت فایل یا متنی است! بنابراین اگر نیاز به فایل این اطلاعات داشته باشید، کافی است به ادامه این مقاله که به بررسی ابزار آن خواهیم پرداخت، بپردازید.

  • دریافت به صورت متنی: با استفاده از این ابزار می‌توانید این اطلاعات را به صورت فایل text دریافت کنید.
  • دریافت به صورت JSON: با استفاده از این گزینه می‌توانید اطلاعات بخش‌های مختلف نظیر اطلاعات PHP را به صورت فایل JSON دریافت کنید.

کاربران

یکی از بخش‌های اصلی که در فهرست بخش مدیریت جوملا وجود دارد، بخش کاربران است که با استفاده از آن می‌توانید کاربران خود را مدیریت کنید. همچنین می‌توانید کاربران جدیدی را اضافه کنید یا برخی از کاربران را حذف کنید! در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف منوی کاربران خواهیم پرداخت تا بتوانید کاربران سایت جوملایی خود را مدیریت کنید.

مدیریت

در این بخش می‌توانید  کاربران سایت خود را مشاهده کنید و در صورت نیاز، اطلاعات برخی از آنها را تغییر دهید.

  • جدید: با استفاده از این گزینه می‌توانید یک کاربر جدید در سایت خود با استفاده از اطلاعات موردنظر خود ایجاد کنید. در صورت کلیک بر روی این گزینه وارد صفحه جدیدی می‌شوید که باید اطلاعات کاربر را وارد کنید.
  • ویرایش: در این صفحه لیستی از کاربران عضوشده در سایت مشاهده می‌شود که با انتخاب آن و کلیک بر روی ویرایش می‌توانید اطلاعات کاربر را شخصی‌سازی کنید.
  • فعال: با انتخاب یک کاربر و کلیک بر روی این گزینه حساب کاربری موردنظر شما فعال می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید به کاربر اجازه فعالیت بدهید.
  • مسدود شود: با انتخاب یک کاربر و کلیک بر روی این گزینه حساب کاربری موردنظر شما مسدود می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید به کاربر اجازه فعالیت ندهید.
  • رفع مسدود شود: اگر کاربر موردنظر خود را مسدود کرده باشید و نیاز به برگرداندن حساب به حالت عادی دارید، کافی است بر روی این گزینه کلیک کنید.
  • حذف: با استفاده از این گزینه نیز می‌توانید کاربر موردنظر خود را حذف کنید تا اطلاعات آن کاربر از دست نرود! پیشنهاد می‌کنیم به جای استفاده از این گزینه تنها کاربر خود را مسدود کنید تا اطلاعات آنها برای همیشه در دسترس شما قرار داشته باشد.

  • دسته: با استفاده از این گزینه می‌توانید به برخی از به صورت جمعی به اعمال برخی از تغییرات بر روی برخی از کاربران بپردازید.

انتخاب گروه

در این بخش باید گروه موردنظر کاربران خود را انتخاب کنید تا با استفاده از آن بتوانید برخی از تغییرات را بر روی آن اعمال کنید.

  • اضافه به گروه: با استفاده از این گزینه می‌توانید کاربران انتخاب شده را به لیست گروه انتخاب شده اضافه کنید.
  • حذف از گروه: با استفاده از این گزینه می‌توانید کاربران انتخاب شده را از لیست گروه انتخاب شده حذف کنید.
  • تنظیم برای گروه: با استفاده از این گزینه می‌توانید گروه مربوط به یک کاربر را انتخاب کنید تا در آن قرار بگیرد.

تغییر رمز عبور ضروری است

در این بخش باید نوع عملیات تغییر رمزعبور را کاربران سایت خود مشخص کنید تا امنیت کاربران و سایت شما تامین شود.

  • بدون فعالیت: با انتخاب این گزینه کاربران نیازی به تغییر محتوا نخواهند داشت و هیچ‌گونه اعمال مدیریتی و محدودیتی برای تغییر رمز کاربران، برای رمز انتخاب‌شده برای کاربران انجام نخواهد شد.

جوملا یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که با استفاده از آن قادر به ایجاد یک سایت بسیار حرفه‌ای، قدرتمند و بهینه برای موتورهای جستجو راه‌اندازی کنید.با استفاده از این سیستم مدیریت محتوا قادر به راه‌اندازی انواع وبسایت با قابلیت‌های مختلف خواهید بود که از این نظر یکی از برترین سیستم‌های سایت‌ساز در سراسر دنیا به شمار می‌آید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *