در سری آموزش‌های ورد  تا امروز یادگرفتیم چگونه متن در ورد اضافه کنیم و همچنین در بخش ششم با دستور سریع Find و Replace برای جستجو و جای‌گذاری کلمات آشنا شدیم .همانطور که به قالب‌بندی و طراحی سندتان اهمیت می‌دهید و برای آن ایده می‌دهید باید فاصله بین خطوط و پاراگراف‌ها را نیز برای بالا بردن و بهبود سطح خواندن تنظیم نمایید. با استفاده ویژگی‌هایی که ورد در اختیار شما قرار می‌دهد می‌توانید به راحتی تمام سطح راحتی خواندن مطالب سندتان را بالا ببرید. اهمیت موضوع آن جاست که خواننده بعد از خواندن دو سطر از سندتان احساس خستگی و فشار مضاعفی بر روی چشمانش نمی‌کند. در بخش هفتم از این مجموعه آموزشی  نگاهی به چگونگی تنظیمات خطوط  می‌اندازیم.

فاصله بین خطوط

فاصله بین خطوط عبارت است از فاصله‌ بین هر خط در پاراگراف. ورد به شما این امکان را می‌دهد که فاصله بین خطوط را بین یک واحد فاصله، دو واحد فاصله، و یا هر مقداری که مایل هستید فاصله بدهید. فاصله پیش فرض در ورد ۱،۰۸ است که کمی بیشتر از یک واحد فاصله است. در تصویر زیر شما می‌توانید تفاوت فاصله بین خطوط را مشاهده کنید. از چپ به راست، این تصویر به شما فاصله پیش فرض، یک واحد فاصله و دو واحد فاصله را نشان می‌دهد.

  • نکته: فاصله خطوط را به leading به معنی پیشرو و مقدم نیز می‌شناسند.

پیکربندی فاصله خطوط

  •  متنی که می‌خواهید فرمت کنید را انتخاب کنید.

  •  در زبانه Home، روی دستور Line and Paragraph Spacing کلیک کنید. سپس فاصله مورد نظرتان را از بین مقادیر انتخاب کنید.

  •  فاصله بین خطوط در سندتان تغییر خواهد کرد.

تنظیم مناسب فاصله خطوط

مقدار فاصله خطوط در دسترس شما محدود به مقادیر موجود در Line and Paragraph Spacing نیست. برای تنظیم درست فاصله خطوط Line Spacing Options را از منو انتخاب کنید تا پنجره پاراگراف برای شما نمایان شود. سپس چند گزینه اضافی برای سفارشی کردن در دسترس‌تان قرار خواهد گرفت.

  • Exactly: هنگامی که این گزینه را انتخاب می‌کنید، فاصله خط به صورت دقیق، درست مانند سایز فونت اندازه گیری می‌شود. به عنوان مثال، اگر شما از اندازه قلم ۱۲ استفاده می‌کنید، می‌توانید برای فاصله از مقدار ۱۵ بهره ببرید.
  • At least: درست مانند مورد بالا با استفاده از این ویژگی می‌توانید فواصل را بر اساس اندازه فونت تنظیم کنید با این تفاوت که وقتی در یک پاراگراف اندازه قلم‌های مختلف دارید، فاصله خطوط بر اساس اندازه قلم بزرگ‌تر تنظیم می‌شود.
  • Multiple: اما با استفاده از این ویژگی می‌توانید فاصله‌ای که می‌خواهید بین خطوط ایجاد کنید را تایپ کنید. به عنوان مثال با انتخاب Multiple و تغییر فاصله به ۱٫۲ فاصله بیشتری نسبت به یک واحد فاصله بین خطوط شما ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید خطوط به هم نزدیک‌تر شوند، می‌توانید یک مقدار کوچکتر را مانند ۰٫۹ انتخاب کنید.

فاصله بین پاراگراف‌ها

درست همانطور که می‌توانید فاصله بین خطوط در سند را فرمت کنید، می‌توانید فاصله قبل و بعد از پاراگراف را هم تنظیم کنید. این برای جداسازی پاراگراف‌ها، سرفصل‌ها و زیرمجموعه‌ها مفید است.

برای فرمت اندازه بین پاراگراف‌ها

در مثال ما، قبل از هر پاراگراف، فاصله را افزایش می‌دهیم تا کمی بیشتر از هم جدا شوند. این ویژگی باعث می‌شود تا خواندن آن کمی ساده‌تر شود.

  •  پاراگراف یا پاراگراف‌هایی که می‌خواهید فرمت کنید را انتخاب کنید.

  •  در برگه Home روی فرمان Line and Paragraph Spacing کلیک کنید. از منوی کشویی روی گزینه Add Space Before Paragraph و یا Remove Space After Paragraph کلیک کنید. در این مثال ما گزینه Add Space Before Paragraph را انتخاب می‌کنیم.

  •  حالا فاصله پاراگراف در سندتان تغییر خواهد کرد.

  • نکته: به علاوه شما می‌توانید با انتخاب گزینه Line Spacing Options از منوی کشویی پنجره پاراگراف را باز کنید. با این کادر و امکانات موجود در آن می‌توانید فاصله قبل و بعد پاراگراف را تنظیم کنید.

  • نکته: البته شما می‌توانید از همان تنظیمات پیش فرض ورد برای قالب‌بندی سندتان استفاده کنید.

Join the Conversation

38 Comments

  1. سلام
    نمیدونم چرا وقتی میخواهم داخل ورد نقطه بزارم، متن را که نوشتم، علامت نقطه را که میزارم، به جای اخر جمله ،نقطه در اول جمله گذاشته میشود میتوانید به من کمک کنید؟
    باتشکر

    1. یه گزینه راست چین داریم یه گزینه راست به چپ داریم، شما باید تایپ راست به چپ رو فعال کنید که تو برگه Home قرار داره

    1. سلام
      تو برگه View اگر بردی، یه بخشی همون تو نوار بالای صفحه می بینید به نام Show سه تا گزینه داره که اگر تیک Ruler رو بزنید فعال می شه

  2. سلام میخوام تو ورد متن اولم وسط سفحه باشه ولی متن دوم سمت راست
    نمیدونم چیکار کنم

    1. سلام
      مشکلی که نباید باشه اگر بین خط ها اینتر خورده باشه می تونید یکی رو وسط چین و اون یکی رو راست چین کنید

    1. از بخش view عبارت ruler رو فعال کنید. اینطوری فاصله بین کلمات رو هم می تونید اندازه بگیرید

  3. چی گونه میتوانم خط های با هم چسبیده است را در پروگرام ورد تنظیم اش کنم . در اول تنظیم بود بعداً خط ها با هم یک جا شده .
    تشکر میکنم اگر کمک کنید.

  4. سلام من میخوام سطرهام هم اندازه و هم تراز بشن نمیشن هرکار میکنم یه نفر گفت چون از اینتر استفاده میکنی و از فاصله برای رفتن به خط بعد استفاده کن ولی نمیشه که

  5. سلام
    علت اینکه در هنگام زدن اینتر کرسل به ابتدای صفحه بعدی می رود چیست؟
    در رسم جدول هم اگر قرار باشد چهار ستون و ردیف درست کنم هر ردیف در یک صفحه قرار می گیرد و منظم چینش نمی شود
    خلاصه با هر بار زدن اینتر باید از صفحه جدید تایپ را شروع کنم
    نکته ابنکه با گرفتن همزمان شیفت و اینتر کرسل به خط بعدی می رود و مشکل حل می شود علت این مشکل چیست ؟

  6. من نمی دونم چرا وسط صفحه وقتی خط بعد می رم یهو می پره صفحه ی بعد انگار مشکل پیدا کرده

    1. سلام خسته نباشید. بعضی از متن درست از قسمت راست تا انتها چپ نوشته نمیشه و کمی با فاصله از قسمت راست به سمت وسط نوشته میشن. وقتی میخوام کمی از وسط تر متن رو بنویسم و به سطر بعدی برم متن دوباره برمیگرده به اول سطر و کلا در هم بر هم میشه.
      اگه میدونین بگین چطور یه قالب پاراگراف انتخاب کنم که وقتی که به سطر بعدی میرم از جایی که سطر قبل شروع شده اونم شروع بشه

  7. سلام. می خوام در ورد تایپ فارسی و لاتین ، صفحه ام را در ۲۲ خط تنظیم کنم (یعنی در هر صفحه فقط ۲۲ خط تایپ شود . با فونت بی بدر ۱۴ و فاصله خطوط ۱.۳ multiple. و حاشیه دو ونیم ) من صفحه ۲۷ خط میشه ) لطفا راهنمایی کنید. تشکر.

  8. من یه متنی رو توی یه جمله میخوام تو یه خط تایپ کنم اما دو کلمه که مینویسم کلمه بعدی میره خط پایین چیکارکنم؟

      1. line indent رو تنظیم کنید/ ممکنه متن شم روی justify low یا justify high یا justify medium هم باشه؛ اون رو مجدد بررسی کنید و تنظیم کنید

  9. با درود
    آخر صفحه تو ورد جا هست ولی نوشته می‌ره صفحه بعدی.چکار کنم درست بشه.
    الان دستی کپی میکنم میارم میذارم پایین صفحه بعد اون خط رو تو صفحه بعدی پاک میکنم.مرسی از راهنماییتان

    1. سلام
      تو برگه Layout و تو بخش Margins می تونید تنظیم کنید که چه بخشی از صفحه خالی باشه ممکنه تنظیمات این بخش دست خورده باشه

  10. سلام
    موقع تایپ در ورد، خطوط بدون اینکه اینتر کنم به خط بعدی می رود و فقط نصف خط نوشته می شود، ممنون میشوم راهنمایی بفرمایید.

  11. سلام ممنونم از متن مفیدتون. یه سوال داشتم. توی ورد که تایپ می کنم، خط اول هر پاراگراف کامل نوشته میشه اما خط های بعدی نصفه تایپ میشن و بقیش میره خط بعدی. چیکار کنم درست بشه؟ ممنون میشم کمکم کنید.

    1. اگر پایان همه اون خطوطی که می خواید نقطه بگذارید رو اینتر زده باشید، می تونید از دستور ریپلیس استفاده کنید؛ به این صورت که در گزینه اول می نویسید p^ (از چپ به راست اول ^ رو میگذارید بعد p) و در قسمت ریپلیس می نویسید p^. (از چپ به راست اول نقطه می
      ذارید، بعد ^ رو میگذارید بعد p)

  12. سلام. توی چند صفحه از فایلم شروع صفحه از چند خط پایین تر قرار گرفته. یعنی از ابتدای صفحه تایپ نمیشه. در حالی که اندازه سرصفحه با بقیه ی صفحه ها یکسانه

    1. اینکه خط اول متن از ابتدای صفحه نوشته نمیشه و از وسط های صفحه شروع میشه ممکنه به خاطر space paragraph قبلش باشه. اون رو حذف کنید

  13. سلام ببخشید من وقتی تایپ می کنم وقتی خط بعدی میروم از وسط خط شروع میشود لطفا راهنمایی کنید

  14. سلام وقتتون بخیر
    محتوا عالی بود… یه سوال من تایپ که میکنم هر کلمه ای که مینویسم برای کلمه بعد، اون قبلی میره بالاتر و در نهایت اون کلمه ها انقد بالا میرن که محو میشن درحالی که من فقط فاصله میذارم نمیرم خط بعدی
    مشکل از کجاست؟؟؟

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *