زمانی که هنوز دیسک‌های نوری بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفتند، در مورد فایل ISO می‌شنیدیم. اما هنوز هم برای خیلی‌ها سوال است که فایل ISO چیست؟ یک فایل ISO اغلب فایلی آرشیوی حاوی کپی همسانی از تصویر و یا اطلاعات ذخیره شده بر روی هارد نوری مانند CD و یا DVD است. این فایل‌ها معمولا برای پشیبان‌گیری از دیسک‌ها استفاده می‌شوند و یا برای فایل‌های بزرگ‌تری که روی دیسک رایت شده‌اند.

ISO چیست؟

اسم ISO از نام فایل سیستم مورد استفاده توسط رسانه‌های بصری که معمولا در ISO 9660 استفاده می‌شد گرفته شده است. شما می‌توانید تصویر ISO را به عنوان یک کپی کامل از هر چیزی که بر روی یک دیسک نوری فیزیکی مانند CD، DVD یا Blu-ray ، حتی فایل سیستمی که بر روی هارد ذخیره شده، بسازید. آن‌ها یک کپی از بخش به بخش دیسک بدون فشرده‌سازی هستند. ایده اصلی پشت فایل‌های ISO برای این بود که بتوانید یک نسخه‌ دقیق دیجیتالی از دیسکی را ذخیره کنید تا بعد، از آن تصویر برای رایت یک دیسک جدید که به نوبه خود دقیقا مشابه نسخه اولیه است استفاده کنید. اکثر سیستم‌عامل‌ها و همچنین نرم‌افزارها به شما اجازه می‌دهند تا ISO را به عنوان دیسک مجازی ذخیره کنید که به این ترتیب تمام برنامه‌های شما فایل را به عنوان دیسک واقعی در نظر می‌گیرند.


در حالی که بسیاری از مردم از ISO برای ایجاد فایل‌های پشتیبان‌گیری از دیسک‌های نوری استفاده می‌کنند، امروزه ISO به طور عمده برای توزیع برنامه‌های بزرگ و سیستم عامل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا این اجازه را می‌دهد که تمام فایل‌ها در غالب فایلی قابل دانلود به راحتی در دسترس قرار بگیرد. بعد هم افراد می‌توانند تصمیم بگیرند که از این فایل‌ها برای رایت دیسک استفاده کنند یا فقط ذخیره‌شان کنند.
اگکثر سیستم‌عامل‌های قابل دانلود مثل سیستم عامل ویندوز و نسخه‌های مختلف سیستم عامل لینوکس به عنوان ISO در دسترس کاربران قرار می‌گیرند. این امر برای دانلود نسخه فعلی اوبونتو برای نصب بر روی دستگاه‌تان و یا نصب یک دیسک بازی قدیمی بر روی لپ‌تاپ بدون درایو فیزیکی مفید است.

چگونه ISO ایجاد کنیم؟

ایجاد یک فایل ISO به شما این امکان را می‌دهد تا داده‌های خود را به عنوان دیسک مجازی بر روی سیستم‌تان ذخیره کنید و تمامی برنامه‌هایی که نصب دارید هم آن را به عنوان دیسک واقعی در نظر خواهند گرفت. ویندوز ۸، ۸٫۱ و ویندوز ۱۰ به شما اجازه ایجاد ISO را بدون نیاز به برنامه شخص ثالث می‌دهند. فقط کافیست فایل را در جستجوی فایل انتخاب کنید و از Manage > Mount بروید.

اگر ویندوز ۷ و یا قدیمی‌تر دارید نیاز به برنامه شخص ثالث مانند ابزار رایگان، منبع باز و ساده WinCDEmu دارید.

چگونه ISO را بر روی دیسک رایت کنیم؟

رایت فایل ISO بر روی دیسک فیزیکی می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد وقتی بخواهید از آن‌ها برای نصب برنامه بر روی سیستم عامل و دستگاه دیگری استفاده کنید. همچنین برای زمانی که سیستم عاملی را نصب کردید و برای بوت دستگاه نیاز به دیسک دارید نیز سودمند است. به علاوه با این روش می‌توانید از اطلاعات‌تان فایل پشتیبانی داشته باشید و حتی اطلاعات را به دست شخص دیگری برسانید. ویندوز ۷، ۸، و ۱۰ دارای ویژگی رایت فایل ISO بر روی دیسک فیزیکی هستند. فقط باید دیسک خام نوری را وارد کنید و در قسمت سمت راست بر روی گزینه Burn Disk Image کلیک کنید.

توجه داشته باشید که این گزینه در صورت عدم وجود دیسک در داخل دستگاه عمل نخواهد کرد. به علاوه اگر ISO را در یک فایل فشرده مانند ۷-Zip قرار داده باشید فرمان نمایان نخواهد شد.

سیستم عامل مک نیز به همین شیوه عمل می‌کند. فایل را در Finder انتخاب کنید و سپس به File > Burn Disk Image (Name) بروید.

چگونه یک ISO را استخراج کنیم؟

اگر نمی‌خواهید ISO را روی سیستم نصب و یا بر روی دیسک رایت کنید، اما نیاز دارید تا به فایل‌های داخل آن دسترسی داشته باشید، می‌توانید اطلاعات آن را بر روی سیستم‌تان استخراج کنید. برای این کار نیاز به برنامه شخص ثالثی همچون WinRAR و یا ۷-Zip دارید. ما در این قسمت از ۷-Zip استفاده می‌کنیم که برنامه‌ای رایگان، منبع باز و قدرتمند است. بعد از نصب ۷-Zip، افزونه فایل .iso به برنامه مرتبط می‌شود. بنابراین تنها کاری که باید بکنید این است که بر روی فایل دوبار کلیک کنید تا باز شود و به محتویات داخل آن دسترسی پیدا کنید. بسته به حجم ISO، این فرایند می‌تواند تا یک دقیقه هم طول بکشد، بنابراین صبور باشید.

با کشیدن و رها کردن می‌توانید هر چیزی که در ISO وجود دارد رابه یک پوشه معمولی تبدیل و ذخیره کنید. به این ترتیب می‌توانید در صورت نیاز محتوای کامل ISO را به یک پوشه معمولی تبدیل کنید. فقط کافیست روی ISO کلیک راست کنید، به منوی ۷-Zip بروید، سپس یکی از دستورات استخراج را انتخاب کنید. با فرمان Extract Files می‌توانید جایی برای ذخیره فایل‌ها انتخاب کنید اما Extract Here فایل‌ها را در همان محل کپی می‌کند و اما فرمان Extract to folder_name به شما اجازه می‌دهد که برای کپی فایل‌ها پوشه‌ جدیدی ایجاد کنید.

برنامه‌های مشابه دیگر مثل WinRar را نیز به همین ترتیب عمل می‌کند.

اگر یکی از برنامه‌های فشرده‌سازی مانند ۷-Zip یا WinRar را نصب می‌کنید، اجازه بدهید برنامه خود را با فایل‌های ISO مرتبط کند. بهتر است که ویندوز اکسپلور را با فایل‌های ISO مرتبط کنید زیرا شما می‌توانید آنها را راست کلیک کرده و هر زمان که بخواهید، دستورات فشرده‌سازی را در دسترس داشته باشید. اگر قبلا برنامه دیگری نصب کرده‌اید می‌توانید دوباره فایل را به ویندوز اکسپلورر مرتبط کنید. به Settings > Apps > Default Apps بروید و در قسمت سمت راست، به سمت پایین پیمایش کنید و بر روی لینک Choose default apps by file type کلیک کنید.

پنجره بعدی یک لیست بسیار طولانی از پسوندهای فایل را نشان خواهد داد. به سمت پایین پیمایش کنید تا به .iso extension برسید. در سمت راست، روی هر برنامه‌ای که در حال حاضر با افزونه مرتبط است کلیک کنید. در منوی باز شده بر روی گزینه Windows Explorer کلیک کنید.

چگونه فایل ISO را روی دیسک فیزیکی رایت کنیم؟

ایجاد یک فایل ISO از دیسک‌ها به شما این امکان را می‌دهد که نسخه دیجیتالی از آن را به عنوان فایل پشتیبانی داشته باشید. سپس می‌توانید با استفاده از آن‌ها در رایانه‌هایی که درایور ندارید از فایل‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید هر زمان که نیاز بود فایل را بر روی دیسک رایت کنید. شما می‌توانید ISO را با دیگران به اشتراک بگذارید.

در حالی که macOS و لینوکس هر دو با نرم افزار از قبل نصب شده به شما امکان ایجاد یک فایل ISO را می‌دهند اما ویندوز چنین ویژگی‌ای را در دسترس شما قرار نمی‌دهد. شما باید برای این کار یکی از برنامه‌های شخص ثالث ویندوز را دانلود و نصب کنید. مثلا برنامه Ninite روشی ایده‌آل برای این کار است که توصیه می‌کنیم از آن استفاده کنید. در بخش ISO این برنامه شامل ابزارهای کاربردی مانند InfraRecorder، ImgBurn و CDBurnerXP می‌شود. فقط باید آن‌ها را از طریق Ninite دانلود کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *