اگر از طرفداران بخش آموزش پرشین‌تولز هستید، حتماً بخش‌های قبلی مجموعه مقالات مجموعه مقالات رابط کاربری و تجربه کاربری را خوانده‌اید! در این مقاله هم قصد داریم به بررسی ادامه این مباحث بپردازیم!

به نتایج زیر که حاصل از آزمایش‌های متعدد متخصصان است، دقت کنید:

  • هر یک ثانیه افزایش سرعت بارگذاری سایت، منجر به بهبود ۲ درصدی نرخ تبدیل سایت می‌شود.
  • هر ۱۰۰ میلی‌ ثانیه افزایش سرعت سایت باعث افزایش ۱ درصدی درآمد سایت می‌شود.

اگرچه بهبود یک تا دو ثانیه‌ای زمان بارگذاری سایت بر روی نتایج جستجوی گوگل تاثیر زیادی ندارد، اما باید توجه داشته باشید که بر روی نرخ تبدیل تاثیر زیادی دارد. به خصوص اگر سایت شما بزرگ باشد، این تاثیر کاملاً چشم‌گیر است و به درآمد کسب‌وکارتان کمک زیادی می‌کند.

گاهی اوقات سرعت بارگذاری یک سایت آن‌قدر پایین است که کاربر باید حداقل ۱۰ ثانیه منتظر بارگذاری سایت بماند! در چنین مواقعی هیچ کاربری در سایت باقی نمی‌ماند و از سایت شما خارج می‌شود. هر چقدر نرخ خروج کاربران از سایت شما بیشتر باشد، نرخ تبدیل شما هم کاهش پیدا می‌کند و حتی شانس حضور در رتبه‌های اول گوگل را از دست خواهید داد.

پرسونای مشتری چیست و چرا در تجربه کاربری اهمیت دارد؟

یکی دیگر از واژه‌های بسیار مهم در تجربه کاربری واژه پرسونای مشتری است! پرسونای مشتری همان مخاطبان هدف شما هستند که احتمال می‌دهید از محصولات شما استفاده کنند. هنگام طراحی پرسونای مشتری چند سوال را باید از خود بپرسید:

  • در حال تولید چه محصول یا خدماتی هستیم؟
  • مخاطب هدف این محصول چه کسی است؟ یا چه کسی قرار است از این محصول یا خدمات استفاده کند؟

اگر بتوانید به درستی سوالات بالا را پاسخ دهید، احتمال این‌که یک محصول موفق با فروش بالا داشته باشید، زیاد است. البته در شرایط فعلی فروش محصول به موارد زیادی بستگی دارد اما باید توجه داشته باشید که پاسخ‌گویی درست به دو سوال بالا قدم اول است. مسئله مهم دیگر این است که پاسخ‌گویی به دو سوال بالا باید بر اساس گزارش‌ها و آزمایش‌ها انجام شود؛ مثلاً این به سوالات بالا بر اساس افکار یا تخیل خود پاسخ بدهید، درست نیست و حقیقت این است که موفقیت یک محصول تنها با تحلیل آزمایش‌های درست صورت خواهد گرفت.

اگر بخواهیم کمی ساده‌تر واژه پرسونا را شرح دهیم، باید بگوییم پرسونای مشتری افرادی هستند که به محصول شما نیاز دارند و احتمال این که محصول شما را خریداری کنند، زیاد است.

پرسونای مشتری چه تاثیری در طراحی تجربه کاربری دارد؟

پرسونای مشتری به شما کمک می‌کند تا بتوانید نیازهای کاربران و مخاطبان خود را به درستی تشخیص دهید و در هنگام طراحی سایت، نیازهای کاربران را بر روی آن پیاده‌سازی کنید. طراحی سایت به این دلیل است که بخشی از نیاز مشتریان شما را رفع کند؛ مثلاً بتوانند به راحتی در سایت شما ثبت‌نام کنند، محصولاتی را سفارش دهند، با شما در ارتباط باشند و در کل هر کاری که قرار است به صورت دستی انجام شود، به صورت خودکار در سایت انجام دهند.

هر چقدر طراحی یک سایت ساده‌تر باشد و کاربر راحت‌تر بتواند به بخش‌های مختلف آن دسترسی داشته باشد، تجربه کاربری و سهولت دسترسی به آن سایت بهتر است. در واقع کاربران زمان زیادی را برای پیدا کردن امکانات موردنیاز در سایت صرف نمی‌کنند و انتظار دارند در همان نگاه اول به بخش‌های موردنظر دسترسی داشته باشند.

چرا تجربه کاربری در طراحی سایت اهمیت زیادی دارد؟

تا اینجا به بررسی بخش‌های مختلف و مهم که در تجربه کاربری تاثیر دارند، پرداختیم. در این بخش قصد داریم به بررسی دلایل اهمیت تجربه کاربری بپردازیم تا بدانید چرا باید از تجربه کاربری در طراحی سایت کسب‌وکارها استفاده کنیم. برخی از این دلایل عبارتند از:

  1. هم‌سو شدن با اهداف و عملکرد کاربران

شاید باورتان نشود اما کاربران تا حد بسیار زیادی تنبل و بی‌حوصله هستند! آن‌ها می‌خواهند تنها در چند ثانیه به تمامی بخش‌های یک سایت دسترسی داشته باشند و هر چقدر یک سایت طراحی واضح‌تر و ساده‌تری داشته باشد موفق‌تر خواهد بود. اگر محصول دیجیتال یا فیزیکی داشته باشید، داشتن سایت برای فروش آن در فضای آنلاین لازم است. در دنیای رقابتی امروز داشتن سایت اولین قدم برای رقابت با همکاران است و در صورتی که سایت شما تجربه کاربری بهینه‌اس داشته باشد، سهولت دسترسی به بخش‌های مختلف آن بیشتر است وکاربران  راحت‌تر می‌توانند دسترسی داشته باشید.

تولید محتوای سئو شده برای گوگل در سال ۲۰۱۸ – بخش اول

  1. رشد کسب‌وکار و نرخ بازگشت از طریق سایت

در سال‌های اخیر مفاهیم زیادی در کسب‌وکار اینترنتی دخالت داشته‌اند و جالب است بدانید بسیاری از نتایج این دخالت‌ها، مثبت بوده است. یکی از مسائلی که در طراحی تجربه کاربری دخالت کرده است، رشد کسب‌وکار و از آن مهم‌تر، نرخ بازگشت (ROI) است. طراحان تجربه کاربری معتقدند هر چقدر طراحی یک سایت ساده‌تر انجام شود و راحت‌تر به نیازهای کاربران پاسخ دهد، نرخ بازگشت بیشتری را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند. حتی طراحان تجربه کاربری معتقدند که اگر پرسونا به درستی مشخص شده باشد و تجربه کاربری سایت هم طراحی خوبی داشته باشد، می‌توان نرخ بازگشت را تا ۱۰۰ برابر افزایش داد که آمار بسیار خیره‌کننده‌ای است. در مقاله بعد به ادامه این بحث می‌پردازیم!

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *