تمام قطعات مدل جدید آیفون SE به گونه‌ای طراحی شده که چندین سال به عنوان یک گوشی پرچم‌دار برایتان کار خواهد کرد. البته نه همه‌ی قطعاتش، چون یکی از مهم‌ترین آن‌ها هنوز در گذشته گیر کرده و آن نمایشگر این گوشی‌ست. نمایشگر 4.7 اینچی LCD که طراحی آن کاملا شبیه نسخه 2017 آیفون است.

مدل SE قرار بوده که کوچک باشد اما خالی بودن از نوآوری در طراحی بدنه، واقعا آزار دهنده است آن هم برای دستگاهی که قیمت پایه آن از 429 دلار آغاز می‌شود. مدل جدید این گوشی دارای قابلیت 5G بوده، جدیدترین پردازنده اپل روی آن نصب است و همانطور که گفتیم، به راحتی برای چند سال یک گوشی معرکه خواهد بود.

نگاهی کلی به گوشی آیفون SE

نکات مثبت:

  • عملکرد عالی در اجرای برنامه‌ها و بازی‌ها
  • کیفیت عالی بدنه و گواهی مقاومت در برابر آب IP67
  • به روز رسانی نرم افزار آن برای سال‌ها
  • قیمت مناسب نسبت به قطعات سخت افزاری

نکات منفی:

  • نمایشگر کوچک
  • نداشتن حالت شب در دوربین
  • مدل پایه تنها 64 گیگ حافظه داخلی دارد

البته نسخه جدید SE یک سری پیشرفت‌های مهم نسبت به نسخه قدیمی این گوشی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، داشتن باتری خوب، دوربین بهتر و البته نرم افزار به روز است. همچنین این SE هنوز دارای دکمه بوده که به عنوان تاچ آیدی نیز کار می‌کند، اگر چه برای این گوشی فیس آیدی هم در نظر گرفته شده است.

در واقع شاید در نگاه اول SE نسخه 2022 یک گوشی قدیمی به نظر بیاید اما در باطن، یک گوشی به روز بوده که سخت افزاری نزدیک به آیفون 13 پرو مکس داشته اما هزینه‌ی آن تقریبا یک سوم آن گوشی است. با این حال این گوشی برای افرادی مناسب خواهد بود که عملا آن را به خاطر نمایشگر کوچکش خریداری می‌کنند در غیر این صورت این نمایشگر 4.7 اینچی با کیفیت 750×1334 برای خیلیها آزاردهنده خواهد بود، مخصوصا در روزهایی که نمایگشرهای OLED جدید با اندازه‌های بزرگ، کیفیت و نرخ به روز رسانی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌دهند. این نکته را هم نباید فراموش کرد که هنوز قیمت آیفون SE در دسته گوشی‌های ارزان قیمت قرار نمی‌گیرد. در واقع عادت ما به گوشی‌های بزرگ‌تر، استفاده از این محصول را سخت می‌کند.

برای مثال شما می‌توانید با آیفون SE تمامی بازی‌های روز iOS را اجرا کنید اما آیا امکان لذت بردن از این عناوین را خواهید داشت؟ اجرای بازی‌های سنگین مثل PUBG یا Call of Duty روی آیفون SE مثل وصل کردن پلی استیشن 5 به یک مانیتور 15 اینچی است و شما خیلی از جزییات را از دست خواهید داد و در بعضی موارد اصلا امکان انجام آن بازی را نخواهید داشت.

شارژ کردن کامل گوشی کوچک آیفون، دو ساعت بیشتر از مدل قبلی طول می‌کشد اما پیشرفت زیادی داشته است. نسخه قبلی در زمینه باتری واقعا مشکل ساز بود اما با این دستگاه شما یک روز کامل امکان استفاده از گوشی خود را خواهید داشت. البته با توجه به داشتن نمایشگر کوچک‌تر، مسلما مصرف باتری آن کم‌تر است اما خب از طرفی سخت افزار قوی و 5G باتری بیشتر طلب می‌کنند.

روی SR گزینه‌ی امنیتی MagSafe قرار داده نشده که خوشبختانه درها برای انواع تجهیزات جانبی را باز می‌کند. اما بیایید در مورد یکی از مهم‌ترین بخش‌های گوشی، دوربین آن کمی صحبت کنیم. این دستگاه از دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی f1.8 بهره می‌برد که دارای پایدارسازی اوپتیکال بوده و به ندرت لرزش را در ویدیوهای خود مشاهده خواهید کرد. برای گرفتن عکس‌ها و ویدیوهای سلفی نیز یک دوربین 7 مگاپیکسل f2.2 در نظر رفته شده. این‌ها دقیقا همان ماژول‌هایی هستند که برای مدل 2020 نیز استفاده شده بود اما با بهبود نرم‌افزاری، کیفیت خروجی عکس‌ها را می‌توان قابل قبول محسوب کرد. اما به هیچ وجه نباید انتظار گوشی‌های جدید آیفون را از SE داشته باشید. مخصوصا در جاهایی که نور کافی وجود نداشته باشد، عکس‌های این دستگاه به شدت افت کیفیت پیدا می‌کند. اما در زمینه فیلم‌برداری وضعیت نسبتا خوب است و امکان فیلم‌برداری 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه برایش وجود دارد.

نمونه عکس گرفته شده با آیفون SE

مدل‌های مختلف SE همیشه روشی ارزان برای ورود به دنیای گوشی‌های اپل و امکاناتی از قبیل فیس تایم بوده و هستند. حتی برای کسانی مثل من که دوست دارم گوشی‌ام به راحتی در جیب جا شود، گزینه‌ای عالی به حساب می‌آید. با این حال برای اغلب افرادی که گوشی‌های 6 اینچی را به صورت روزمره استفاده کرده‌اند، استفاده از آیفون SE سخت خواهد بود و بازی کردن با آن، سخت‌تر از هر کار دیگری‌ست.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *