به‌روزرسانی پاییزه ویندوز ۱۰، Syskey را از برنامه‌های موجود پاک کرد! برنامه‌ای که با کدگذاری بر روی پسوردها، آن‌ها را به جای ذخیره در دیتابیس سیستم در رجیستری ذخیره می‌کرد.

کار اصلی این برنامه، جلوگیری از برملا شدن پسوردهای آفلاین دستگاه بود. البته بعدها مشخص شد که به وسیله برخی ابزارهای هک می‌شد که به بعضی پسوردها همچون آن‌هایی که بر روی مرورگر ذخیره شده‌اند دسترسی پیدا کرد و بسیاری اکانت‌های یوتیوبی نیز به همین شیوه به دست هکرها افتاد. یکی دیگر از ابزارهای Syskey هم رمزگذاری بر روی دستگاه، قبل از اجرای سیستم عامل بود، بدون اینکه مجبور باشید به بایوس بروید.

خود مایکروسافت BitLocker را به عنوان اپلیکیشنی برای جایگیزینی Syskey معرفی کرده است.

اما ما شما را با این همین برنامه و انتخاب‌های دیگر آشنا می‌کنیم:

BitLocker

BitLocker

اگر از ویندوز۱۰ نسخه Enterprise، Pro و یا Education استفاده می‌کنید، BitLocker به صورت پیش‌فرض بر روی دستگاه شما نصب است اما متاسفانه ویندوز۱۰ نسخه Home از این قائده مستثنی‌ست.

پس اگر نمی‌خواهید نسخه ویندوز خود را ارتقا دهید، یا اینکه علاقه‌ای به نصب BitLocker ندارید، در ادامه شما را با گزینه‌های دیگر و البته رایگان آشنا می‌کنیم، در غیر اینصورت به نظر گفته مایکروسافت در مورد بهترین جایگزین Syskey درست است.

BitLocker امکان کدگذاری به صورت‌های AES 128-bit و AES 256-bit بر روی کل دیسک را به شما می‌دهد. هر دوی این ساختارها از الگوریتم‌هایی استفاده می‌کنند که جلوی حمله‌های مختلف را خواهند گرفت. اما BitLocker امکان دسترسی به شکل‌های مختلف را به دیسک می‌بندد. این عمل حتی بر روی درایو‌هایی که به صورت USB به دستگاه متصل می‌شوند نیز قابل انجام است.

فقط در نظر داشته باشید که اگر هنگام فعال سازی BitLocker با این اخطار مواجه شدید :

یعنی نیاز به تغییری در تغییرات Group Policy دارید. در جستجوی ویندوز gpedit را تیپ کنید و برنامه مورد نظر را اجرا کنید.

به آدرس Computer Configuration > Administrative Templates > Windows Components > BitLocker Drive Encryption > Operating System Drives بروی دو گزینه Require additional authentication at startup را کلیک کنید.

در این بخش اول گزینه Enabled و سپس زیر Options گزینه Allow BitLocker without a compatible TPM را انتخاب کنید و روی Apply و بعد OK کلیک کنید.

VeraCrypt

VeraCrypt

چند برنامه رایگان به عنوان جایگزین BitLocker می‌توان در نظر گرفت، اما VeraCrypt از همه‌ی آن‌ها معروف‌تر است.

VeraCrypt را می‌توان ادامه‌ایی بر اپلیکیشن معروف TrueCrypt دانست که مدتی می‌شود تعطیل شده و به خاطره‌ها پیوسته‌ است

این برنامه امکانات متعددی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. رمزگذاری مجازی، ساخت دیسک مجازی و اجرای ایمیج‌ها، رمزگذاری کامل بر روی دیسک، کدگذاری قبل از اجرای ویندوز و …

DiskCryptor

DiskCryptor

DiskCryptor هم ابزار کدباز دیگری است که امکاناتی مشابه دارد. این برنامه رایگان قرار بود بعضی از ویژگی‌های DriveCrypt Plus Pack را به صورت رایگان به کاربر دهد. امکاناتی از جمله رمزگذاری قبل از اجرای ویندوز .

حتی این برنامه هم به دست یکی از برنامه‌نویسان قدیمی TrueCrypt ساخته شده است. DiskCryptor از متدهای AES، Twofish و Serpent برای رمزگذاری استفاده می‌کند و یکی از کاربردهای آن برای کاربرانی است که از چند بوت متفاوت بر روی یک دستگاه بهره می‌برند.

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *