توانایی ویندوز در اجرای نرم‌افزارهای قدیمی رو به افت است و برای مثال، ویندوز ۱۰ قابلیت اجرای یک برنامه‌ی ۳۲ بیتی را ندارد؛ البته این مسئله برای بیشتر افراد چندان مهم نیست چرا که زمان زیادی از عرضه‌ی آخرین ورژن ۱۶ بیتی ویندوز می‌گذرد و احتمال نیاز به اجرای این دسته نرم‌افزارها بسیار پایین است.

به هر حال اگر شما از آن دسته‌ی معدودی هستید که علاقه یا نیاز به اجرای برنامه‌های بسیار قدیمی دارید، بهتر است در ادامه‌ی این مطلب با ما همراه باشید تا با چندین روش جهت باز کردن این نرم‌افزارها آشنا شوید.

Windows XP Mode

ویندوز ۷ قابلیت جالبی به نام Windows XP Mode داشت که در اصل یک ماشین مجازی با سیستم‌عامل Windows XP بود. مایکروسافت این قابلیت را در ویندوز ۸ و ۱۰ حذف کرد و در عوض کاربران را به دانلود و نصب رایگان ویندوز XP تشویق کرد. پس در صورت علاقه می‌توانید این ویندوز را به صورت قانونی و رایگان از سایت مایکروسافت دانلود کرده و بر روی یک ماشین مجازی نصب و استفاده کنید.

استفاده از ماشین مجازی برای بازی‌های قدیمی

استفاده از برنامه‌هایی نظیر VirtualBox یا VMware Workstation یکی از راه‌های مناسب جهت ساخت ماشین مجازی و اجرای بازی‌های قدیمی است. در صورت عدم آشنایی با ماشین مجازی، می‌توانید با اندکی جستجو در اینترنت به راحتی آن را راه بیندازید و بدون دردسر خاصی به تجربه‌ی بازی‌های قدیمی خود بپردازید.

اجرای Windows 3.1 در DOSBox

این ویندوز آخرین نسخه‌ی ۱۶ بیتی مایکروسافت بود که در سال ۱۹۹۲ به بازار عرضه شد. از آن‌جایی که این ویندوز عملا یک برنامه‌ی تحت DOS بزرگ است، می‌توانید آن را توسط نرم‌افزار DOSBox اجرا کرده و از تمامی امکانات آن بهره‌مند شوید.

استفاده از Wine جهت اجرای برنامه‌های قدیمی(مخصوص Mac و Linux)

کاربران سیستم عامل مک و سیستم عامل لینوکس هم می‌توانند برنامه‌های قدیمی ویندوز را بر روی سیستم‌های خود نصب و اجرا کنند؛ آن‌ها برای این کار نیازمند برنامه‌ی Wine هستند که بدون نیاز به تغییر سیستم‌عامل، برنامه‌های قدیمی تحت ویندوز را بر روی مک و لینوکس اجرا می‌کند.

استفاده از نرم‌افزارهای جایگزین و مدرن

بسیاری از برنامه‌های قدیمی برای سیستم‌های امروزی بازسازی شده‌اند؛ بنابراین بهتر است قبل از استفاده از روش‌های پیچیده‌تر، صرفا به دنبال یک جایگزین یا حتی یک نسخه‌ی بازسازی شده بگردید.

برای مثال بازی Chip’s Challenge با قیمتی ناچیز بر روی استیم قابل خریداری و اجرا است و سیستم‌های ۶۴ بیتی امروزی بدون هیچ مشکلی آن را اجرا می‌کنند. دیگر گزینه‌ی پیش رو، بازی Tile World 2 است که یک نسخه‌ی بازسازی شده از Chip’s Challenge است و از پازل‌های نسخه‌ی اصلی هم پشتیبانی می‌کند. همچنین این بازی از پک گرافیکی نسخه‌ی اصلی هم پشتیبانی می‌کند و کاربران می‌توانند در صورت تمایل بازی خود را دقیقا به شکل Chip’s Challenge اصلی در بیاورند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *