در حال انجام بازی دلخواهتان هستید و ناگهان با ارور “Application Has Been Blocked From Accessing Graphics Hardware” از بازی بیرون انداخته می‌شوید! حتی ممکن است در اجرای دیگر برنامه‌ها نیز چنین اخطاری بگیرید و این خطا که به شما می‌گوید سخت افزار گرافیکی برنامه مورد نظر را بلاک کرده تنها به برنامه‌های سنگین اختصاص ندارد.

آیا راه حلی برای این مشکل وجود دارد؟ این مهم عموما به خاطر مشکل درایور کارت گرافیک است اما مشکلات دیگری هم ممکن است باعث بروز این ارور شوند. برای حل مشکل، پیشنهاد می‌کنیم، یک به یک مراحل زیر را پیش بروید تا در جایی از این مسیر، مشکلتان حل شود.

  1. برنامه‌ی خود را در حالت ادمین اجرا کنید

یکی از دلایل رایج برای این مشکلات، مسئله دسترسی اپلیکیشن است که با اجرای آن در حالت ادمین این مشکل برطرف خواهد شد. در میانبر برنامه کلیک راست کنید و روی Run as administrator کلیک کنید. به این ترتیب برنامه با دسترسی کامل اجرا می‌شود. سعی کنید این کار را برای برنامه‌های مشکوک انجام ندهید.

  1. تغییر تنظیمات گرافیکی

اگر این مشکل تنها محدود به یک برنامه‌ی خاص است، احتمالا بتوان با تغییراتی در بخش تنظیمات، این مشکل را حل کرد. از مسیر Win Start Menu > PC Settings > System > Display گزینه‌ی Graphics settings را انتخاب کنید. سپس با زدن روی Browse آدرس برنامه‌ی مورد نظر خود را بدهید. در اینجا با اضافه کردن برنامه، عملکرد گرافیکی آن را بهبود خواهید بخشید.

در نهایت روی Add بزنید و مراحل را یک به یک به صورت پیش‌فرض طی نمایید.

  1. پیکربندی حالت سازگاری

یکی دیگر از دلایل رایج برای این مشکل، پیکربندی اشتباه حالت سازگاری یا هماهن Compatibility Mode است. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا compatibility troubleshooter را اجرا کنید و اگر مشکل پیدا نشد، به صورت دستی، حالت سازگاری را تغییر دهید.

برای این کار روی آیکون برنامه کلیک راست کرده و Open target folder را بزنید تا به پوشه‌ای که در آن نصب شده است بروید. بر روی فایل اجرایی با پسوند .exe کلیک راست کرده و Properties را انتخاب نمایید. به برگه Compatibility‌ رفته و همانطور که گفتیم ابتدا یک بار compatibility troubleshooter را اجرا نمایید.

برای تغییر حالت سازگاری نیز تیک Run this program in compatibility mode for را بزنید.

از منوی کرکره‌ای گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنید و بعد از این که روی Apply کلیک کردید، روی OK بزنید.

  1. به روز رسانی یا نصب دوباره درایور کارت گرافیک

اما همانطور که از اول گفتیم، مهم‌ترین دلیل برای این ارور، مشکل درایور کارت گرافیک یا به روز نبودن آن است. اگر از کارت گرافیک‌های اختصاصی بهره می‌برید که باید این کار را از طریق برنامه‌های آن‌ها انجام دهید و به روزترین نسخه از درایورهای آن‌ها را دوباره نصب کنید.

اما اگر از کارت گرافیک آنبورد استفاده می‌کنید، کلیدهای Win + X را بزنید تا به Device Manager بروید. از بخش Display adapters روی کارت گرافیک خود کلیک راست کرده و Update driver را بزنید.

ویندوز به صورت خودکار به جستجوی جدیدترین نسخه از درایور می‌گردد. اگر این کار مشکل شما را حل نکرد، به جای Update driver این بار روی Uninstall device بزنید تا درایور به کلی پاک شود.

از منو Action Scan for hardware changes را بزنید تا دوباره کارت گرافیک در لیست بیاید و از نو نصب شود.

  1. اجرای Hardware and Devices Troubleshooter

ویندوز خود ابزارهایی دارد که به وسیله‌ی آن‌ها، برخی مشکلات را متوجه شده و راه حل‌هایی برای حل آن‌ها به شما پیشنهاد می‌کند. برای این مشکل بهتر است شما Hardware and Devices Troubleshooter را اجرا کنید تا وضعیت دستگاه شما را چک کند. برای این کار باید به مسیر Start Menu > PC Settings > Update & Security رفته و روی Troubleshoot کلیک کنید.

سپس روی Hardware and Devices بزنید و Run the troubleshooter را انتخاب نمایید.

  1. استفاده از System Restore Point

System Restore Point برای مواقعی استفاده می‌شود که ویندوز به مشکل بر خورده و شما آن را به نقطه باز خواهید گرداندن که بدون مشکل کار می‌کرد. اما خب برای این که بتوانید از این قابلیت استفاده کنید، باید System Restore Point را از قبل درست کرده باشید یا ویندوز را به صورتی تنظیم کرده باشید که به صورت دوره‌ای این کار را انجام دهد.

برای تنظیمات System Restore Point آن را در استارت منو جستجو و اجرا کنید. در بخش Show more restore points اگر System Restore Point از قبل درست شده باشد، تاریخ آن به شما نمایش داده می‌شود و از آن طریق می‌توانید دستگاه را باز آوری کنید. در نظر داشته باشید که تمامی تنظیمات و برنامه‌هایی که در این مدت نصب کرده‌اید، با این روش از بین می‌روند.

  1. به روز رسانی ویندوز

آخرین تیر در ترکش شما، به روز کردن ویندوز است. اگر این گزینه را در حالت خودکار قرار نداده‌اید، از مسیر Start Menu > PC Settings > Update and Security به Windows Update رفته و روی Check for updates بزنید تا ببینید آیا به روزرسانی برای ویندوز شما ارائه شده یا نه:

اگر به روزرسانی ارائه شده بود، آن را دانلود و نصب کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *