یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و ضروری در مدیریت کسب و کار که به پیشرفت آن کمک زیادی می کند،گوگل ترندز است. گوگل ترندز بهترین ابزاری است که با استفاده از آن می توانید تحقیق کلمات کلیدی ای را انجام دهید که کاربران در یک بازه زمانی خاص به دنبال آن هستند. در مقاله قبلی به بررسی کامل ابزار گوگل ترندز پرداختیم و در این مقاله قصد داریم به آموزش گوگل ترندز استفاده از آن بپردازیم. پس اگر کسب و کاری دارید، فعالیت بازاریابی انجام می دهید یا حتی تولید محتوا می کنید، در این مقاله همراه ما باشید تا استفاده از گوگل ترندز را یاد بگیرید.

گوگل ترندز چیست و چه کاربردی دارد؟

در مقالات قبلی به بررسی کامل گوگل ترندز و قابلیت های آن پرداختیم اما اگر آن را نخوانده اید، اجازه دهید ابتدا به معرفی مختصر این ابزار بپردازیم. گوگل ترندز ابزاری عالی برای بازاریابی است! رابط کاربری آن آسان است و برای انجام پژوهش های پایه نظیر تحقیق کلمات کلیدی، گزینه رایگان و مناسبی محسوب می شود. نتایجی که در گوگل ترندز به دست می آورید، می تواند پژوهش عمیق تری را در مورد یک منطقه جغرافیایی خاص ایجاد کند. شما می توانید از گوگل ترندز برای پیدا کردن دیتای پایه در مورد برند، سهم بازار، صنعت و رقبا استفاده کنید. جالب است بدانید که نتایج حاصل از گوگل ترندز، دقیقاً همان نتایجی هستند که گوگل از طریق جستجوی کاربران به دست آورده است! در بخش بعدی با آموزش استفاده از گوگل ترندز همراه ما باشید.

چگونه از گوگل ترندز استفاده کنیم؟

اکنون که با گوگل ترندز آشنا شدید، زمان آن رسیده است تا یاد بگیرید که چطور از این ابزار کاربردی و حرفه ای استفاده کنید. اولین مرحله برای استفاده از گوگل ترند، وارد شدن به این سایت است. گوگل ترندز با آدرس زیر در دسترس شما کاربران قرار دارد:

trends.google.com
پس از ورود به این سایت با بخش های مختلفی روبرو می شوید که هر یک از آن ها اطلاعات خاصی به شما می دهد. در بالای این سایت یک فهرست در اختیار شما قرار دارد که از بخش های زیر تشکیل شده است:

کشور: در این بخش باید نام کشور خود را وارد کنید تا اطلاعات بر اساس میزان جستجو در همان ناحیه به شما نمایش داده شود.

فهرست: با استفاده از این بخش می توانید وارد بخش های مختلف ابزار گوگل ترندز شوید و از آن استفاده کنید. این فهرست ها عبارتند از:

  • Home: این بخش مربوط به صفحه اصلی می شود که با ورود به گوگل ترندز، این قسمت به شما نمایش داده می شود.
  • Explore: این بخش اصلی ترین قسمت گوگل ترندز است که با استفاده از آن می توانید کلمات کلیدی مختلف را تحقیق کنید.
  • Trending Searches: در این بخش می توانید به کلمات کلیدی ترندشده در زمان خاص و همچنین در کشور خاص دسترسی داشته باشید.
  • Year in search: در این بخش می توانید ببینید که کدام کلمات کلیدی در سال گذشته بیشترین تعداد جستجو را داشته اند. همچنین این بخش بر اساس ناحیه قابل شخصی سازی است. جالب است بدانید با کلیک بر روی هر کلمه کلیدی، نمودار مربوط به آن ها نمایش داده می شود.
  • با تراکم کلمه کلیدی و استانداردهای آن بیشتر آشنا شوید

در ادامه به بررسی مفصل هر یک از این بخش های می پردازیم تا بتوانید از تمام بخش های این ابزار استفاده کنید.

بخش Home گوگل ترندز

اولین بخشی که با ورود به آدرس سایت گوگل ترندز با آن روبرو می شوید، بخش صفحه اصلی آن است. در این قسمت از گوگل ترندز، بخش های مختلفی در اختیار شما قرار دارد که به راحتی می توانید از آن استفاده کنید.

· قسمت Explore what the world is searching

اولین قسمتی که در بالای صفحه اصلی این ابزار دیده می شود، این بخش است. با وارد کردن کلمات کلیدی موردنظر خود در این بخش، به راحتی می توانید میزان جستجوی آن را در کشورها، مناطق و حتی بازه زمانی خاص ببینید.

· قسمت Recently trending

در این بخش می توانید کلمات کلیدی که اخیراً ترند شده و توسط تعداد زیادی از کاربران جستجو شده اند را ببینید. به عنوان مثال در تصویر زیر، کلمه کلیدی Radio-Canada بیش از 50.000 بار در روز اخیر جستجو شده است که رقم قابل توجهی است.

· قسمت Year in Search

در این بخش می توانید کلمات کلیدی ترند شده در سال های مختلف را ببینید! با کلیک بر روی هر سال می توانید کلمات کلیدی ترند را بر اساس میزان جستجو مشاهده کنید.

بخش Explore گوگل ترندز

یکی دیگر از بخش های گوگل ترندز که تقریباً بیشترین کاربرد و استفاده را دارد، بخش Explore است.

کافی است در بخش Add a Search term کلمه کلیدی موردنظر خود را وارد کنید. با استفاده از این بخش می توانید میزان جستجوی کلمات کلیدی مختلفی را ببینید و تا 5 کلمه را به کمک نمودارها با هم مقایسه کنید. به عنوان مثال ما در این مقاله سه کلمه هاست، دامین و سرور را با هم مقایسه می کنیم:

در قسمت نمودارها شما می توانید بر اساس مشخصات موردنظر، نمودارهای مربوط به کلمات کلیدی خودتان را ببینید. در کنار هر کلمه یک رنگ وجود دارد که نمودار رنگی زیر آن، مربوط به همان رنگ است. شما می توانید اطلاعات نمودارها را بر اساس مشخصات زیر شخصی سازی کنید:

  • ناحیه جغرافیایی: در این بخش می توانید ناحیه جغرافیایی یا کشور موردنظر خود را انتخاب کنید.
  • بازه زمانی: در این بخش می توانید بازه زمانی مربوط به ترند جستجو را ببینید! اگر در حال تحقیق کلمات کلیدی هستید، بهتر است جستجوی 3 ماه اخیر را ببینید.
  • دسته بندی: در این بخش می توانید دسته بندی مربوط به جستجوی خود را انتخاب کنید.
  • ترند جستجو: شما می توانید مشخص کنید که ترندها و نمودارهای مربوط به یک بخش خاصی از جستجوی گوگل نمایش داده شود! مثلاً می توانید ترند مربوط به جستجوی یک کلمه کلیدی خاص در بخش تصاویر را بررسی کنید.
  • معرفی برخی از برترین سرویس‌های جستجوی کلمات کلیدی سایت

از گوگل ترندز چه اطلاعاتی به دست می آید؟

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از کاربران پیش می آید، این است که از گوگل ترندز چه اطلاعاتی به دست می آید که انقدر مهم است؟ در این بخش به بررسی اطلاعاتی که از گوگل ترندز به دست می آید، می پردازیم.

بخش Interest over time

در این بخش می توانید نمودارهای مربوط به جستجوی کلمات کلیدی در بازه های زمانی مشخص را ببینید را مشاهده کنید:

هر نمودار به شما کمک می کند تا بتوانید میزان جستجو در یک تاریخ مشخص را ببینید. البته تاریخ آن به صورت بازه ای نمایش داده می شود که می توانید با کلیک روی آیکن دانلود، این اطلاعات را دانلود کنید.

بخش Interest by region

در این بخش می توانید ترند جستجوی کلمات کلیدی را بر اساس موقعیت جغرافیایی ببینید و از اطلاعات آن استفاده کنید:

  • Region: در این بخش مشخص شده است که کلمه کلیدی جستجو شده در کدام کشورها بیشترین جستجو را داشته اند.
  • Include low search volume regions: با انتخاب این گزینه می توانید کشورهایی که در آن کلمه کلیدی موردنظر بسیار کم جستجو شده است را هم ببینید. کافی است بر روی آیکن Next کلیک کنید تا سایر کشورها هم به شما نمایش داده شود.

بخش Related topics

در این قسمت می توانید تاپیک های مرتبط با کلمات کلیدی جستجو شده را مشاهده کنید. در کنار هر عنوان، ممکن است کلمه Breakout نوشته شده باشد! این کلمه به این معنی است که این کلمه در روزها یا ماه های قبلی جستجوی زیادی داشته اما در حال حاضر جستجو نمی شود. این کلمات معمولاً در بازه های زمانی خاص توسط کاربران جستجو می شوند. مثلاً کلمه کلیدی سفره هفت سین تنها در روزهای پایانی هر سال جستجو می شود و پس از آن دیگر کسی آن را جستجو نمی کند.

در این بخش هم می توانید با کلیک بر روی آیکن دانلود، اطلاعات نمایشی در این بخش را به صورت کامل دانلود کنید. همچنین اگر می خواهید به ترتیب دیگری ببینید، کافی است بر روی گزینه Rising کلیک و گزینه top را انتخاب کنید.

بخش Related queries

یکی دیگر از بخش های بسیار مهمی که برای کسب و کارها اهمیت زیادی دارد، کوئری های مرتبط با کلمه کلیدی جستجو شده است. این بخش به این معنی است که کاربران علاوه بر کلمه کلیدی موردنظر شما، این کلمات را هم جستجو می کنند. بنابراین اگر به دنبال تحقیق کلمات کلیدی از گوگل ترندز استفاده می کنید، استفاده از اطلاعات این بخش را فراموش نکنید:

اطلاعات این بخش هم با کلیک بر روی آیکن دانلود قابل دانلود و دسترسی است.

بخش Trending Searches

یکی دیگر از بخش های بسیار پر کاربرد گوگل ترند که البته بیشتر برای تحقیق کلمات کلیدی در سایت های انگلیسی زبان مورد استفاده قرار می گیرد، بخش Trending Searches است. در این بخش می توانید کلمات کلیدی که بیشترین جستجو را در دنیا داشته اند، ببینید. به عنوان مثال به تصویر زیر دقت کنید:

در این بخش شما 4 مورد از کلمات کلیدی ترندشده را مشاهده کنید. مثلاً کلمه کلیدی Phil Spector در روز 17 ژانویه بیش از 1 میلیون جستجو داشته است. همچنین کلمات کلیدی دیگر بر اساس میزان جستجو رتبه بندی شده اند که می توانید آن را ببینید. همچنین در بخش کشور شما می توانید کشور موردنظر خود را انتخاب کنید تا کلمات کلیدی ترندشده در همان کشور را ببینید! البته در این بخش تعداد محدودی از کشورها وجود دارند و متاسفانه ایران در بین آن ها دیده نمی شود.

بخش Year in Search

اگر می خواهید بدانید که در سال های گذشته کدام کلمات کلیدی بیشترین جستجو را توسط کاربران داشته اند، این بخش برای شما کاربردی است. به عنوان مثال الان که در سال 2021 هستیم، می خواهیم بدانیم در سال گذشته یعنی 2020 چه کلماتی ترند شده اند. کافی است وارد بخش Year in Search شوید و کشور موردنظر خود را انتخاب کنید:

اگر می خواهید کشور دیگری را انتخاب کنید، کافی است بر روی united States که به رنگ آبی است، انتخاب کنید تا کشور موردنظر شما انتخاب شود و کلمات کلیدی ترند در این کشور در اختیار شما قرار بگیرد. البته باز هم کلمات کلیدی مربوط به ایران و بسیاری از کشورهای دیگر در دسترس نیست! در واقع بسیاری از کشورها در لیست وجود ندارند تا بتوانید کلمات کلیدی مربوط به آن ها را ببینید و ایران هم جزء آن دسته از کشورها است.

استفاده از گوگل ترندز در تولید محتوا

یکی از مهم ترین ابزارهایی که در تولید محتوا اهمیت زیادی دارد، گوگل ترندز است. افرادی که دست به تولید محتوا می زنند، گاهی اوقات به دنبال این هستند که چه کلمات کلیدی توسط کاربران بیشتر جستجو می شود. اگر یک مناسبت خاصی وجود داشته باشد، کاربران می خواهند بدانند که از چه تاریخی این کلمه کلیدی جستجو می شود. مثلاً ولنتاین یکی از تاریخ هایی است که از یک ماه قبل، کاربران کلمات کلیدی مربوط به آن را در گوگل جستجو می کنند تا ایده بگیرد یا کادویی خریداری کنند. ولنتاین سال 2021 در تاریخ 26 بهمن است و از الان که حدود چند هفته تا آن باقی مانده، جستجو های مربوط به آن شروع شده است. حال اگر همین کلمه کلیدی را در بهار و تابستان بررسی کنید، متوجه می شوید که میزان جستجوی آن نزدیک به صفر است. بنابراین بررسی ترند کلمات به تولید محتوا کمک می کند.

همچنین گاهی اوقات دو یا چند کلمه کلیدی دارید و می خواهید ببینید که کدام یک از آن ها بیشتر توسط کاربران جستجو می شود. کافی است همه آن ها را در بخش Explore جستجو کنید تا ببینید کدام کلمه کلیدی بیشتر جستجو می شود. بنابراین اگر تولید محتوا می کنید، هیچگاه استفاده از گوگل ترندز را فراموش نکنید و آن را به عنوان یکی از مهم ترین ابزارهای تولید محتوا استفاده کنید.

نتیجه گیری

گوگل ترندز یکی از ابزارهای بسیار عالی و منحصر به فرد است که به شما در زمینه تحقیق کلمات کلیدی و پیدا کردن کلمات ترند کمک می کند. شما می توانید کلمات کلیدی موردنظر را در یک بازه زمانی و کشور مشخص ببینید تا بتوانید راحت تر در گوگل بالا بیایید. اگر شما هم تجربه استفاده از این ابزار را دارید، در بخش نظرات به ما بگویید که چرا از آن استفاده می کنید! همچنین اگر سوالی دارید، از طریق بخش نظرات مطرح کنید تا شما را راهنمایی کنیم.

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *