اگر استارت آپ یا کسب و کاری دارید و می خواهید در کمترین زمان ممکن رشد کنید، استفاده از تبلیغات اینترنتی راه کار مناسبی است. ما در مقالات قبلی به بررسی موضوع تبلیغات اینترنتی و انواع آن برای استارت آپ ها پرداختیم و در این مقاله به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

نه) تبلیغات موبایل

بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing) استراتژی بازاریابی دیجیتالی چندکاناله ای است که هدف آن دستیابی به مخاطبان هدف در تلفن های هوشمند، تبلت ها و سایر دستگاه های همراه آن ها از طریق وب سایت ها، ایمیل، SMS و MMS، رسانه های اجتماعی و اپلیکیشن ها است. تلفن همراه شیوه ی تعامل مردم با برندها را دگرگون کرده است. امروزه تمام کارهایی را که می توان با لپ تاپ انجام داد، در دستگاه های همراه هم در دسترس هستند. انجام تمام کارهایی مانند مشاهدهٔ ایمیل ها، بازدید از وب سایت و خواندن مطالب در صفحه ی نمایش کوچک دستگاه های همراه نیز امکان پذیر است. جالب است بدانید که:

  • ۸۰٪ کاربران اینترنت، گوشی هوشمند دارند.
  • پلتفرم های موبایل مانند گوشی های هوشمند و تبلت ها تا ۶۰٪ از زمانی را که کاربران در ایالات متحده در رسانه های دیجیتالی می گذرانند، میزبانی می کنند.
  • گوگل اعلام کرده است که از پایان سال ۲۰۱۵ میزان جستجو با گوشی های تلفن همراه از تعداد جستجوهایی که توسط رایانه های رومیزی انجام می شود، فراتر رفته است.
  • بازاریابی پیامکی یا اس‌ ام‌ اس مارکتینگ – بخش اول

برای تبلیغات موبایلی مؤثر، به درک مخاطبان خود، طراحی محتوا با درنظر داشتن پلتفرم های موبایل و استفاده ی راهبردی از بازاریابی SMS/MMS و اپلیکیشن های موبایل نیاز دارید.

چگونگی ایجاد استراتژی موبایل مارکتینگ

هر برند و سازمان باید استراتژی بازاریابی موبایلی مختص خود را براساس صنعتی که در آن فعالیت می کند و مخاطبان هدف خود توسعه دهد. در زیر گام های طراحی یک استراتژی موبایل مارکتینگ توضیح داده شده است.

گام اول: ایجاد پرسونای خریدار موبایلی

اولین قدم در هر استراتژی بازاریابی، درک مخاطبان است. پرسونای خریدار (Buyer Persona) ابزار ارزشمندی برای رسیدن به این درک و شناخت است. پرسونای خریدار صرفاً نمونه هایی خیالی از انواع مختلف مشتریان شما هستند. پروفایلی از مشتری که پس زمینه، توصیف شغلی، منابع اصلی اطلاعات، اهداف، چالش ها، نوع محتوای موردعلاقه، اعتراض ها، تفریح ها و نقش هر کدام را در فرآیند خرید توصیف می کند. وقتی تصویر واضحی از مخاطبان هدف خود داشته باشید، تعیین کانال ارتباطی و رساندن پیام های بازاریابی تان آسان تر خواهد بود.

به طور خاص، جزییات مربوط به عادت های مخاطبان هدف خود در استفاده از تلفن همراه را نیز جمع آوری کنید. چه میزانی از استفاده ی آن ها از وب ازطریق دستگاه های همراه انجام می شود؟ آیا کامل کردن فرآیند خرید در گوشی هوشمند برای آنها راحت است؟ اگر خودتان هنوز کاربران زیادی ندارید تا بتوانید به اعداد و ارقام خوبی دست پیدا کنید گزارش  های زیادی در این زمینه در دنیا منتشر شده است که البته مربوط به کشورهای خارجی است ولی کمابیش در ایران نیز صادق است. برخی از آن ها را در گزاره های زیر می خوانید:

  • ۶۵٪ ایمیل ها ابتدا روی دستگاه همراه باز می شود.
  • ۴۸٪ کاربران سشن های اینترنت همراه خود را در موتورهای جستجو شروع می کنند.
  • ۵۶٪ خریداران B2B (تجارت به تجارت) بیشتر از گوشی های هوشمند برای دسترسی به محتوا و مطالب فروشندگان استفاده می کنند.
  • ۹۵٪ افراد بزرگسال بیشتر از گوشی های هوشمند خود برای دسترسی به مطالب و اطلاعات استفاده می کنند.
  • شاخص‌های کلیدی عملکرد کسب‌و‌کارتان را بشناسید

برای درک بهتر بازار هدف خاص خود به Google Analytics مراجعه کنید و در آن میزان ترافیک سایت خود را که ازطریق گوشی های همراه وارد شده اند. نتیجه گام نخست شما باید یک تصویر خیالی از مشتری تان باشد با ویژگی های جنسیتی، رفتاری، تحصیلاتی، جمعیت شناختی، جغرافیایی و …. که نیازمند به محصول یا خدمت شماست و از طریق موبایل همراه خود در حال اسفاده است.

گام دوم: تعیین اهداف

با کمک مدیران کسب وکارتان، هدف استراتژی بازاریابی موبایلی خود را مشخص کنید. با پرسیدن بعضی از سؤالات زیر از گروه تان می توانید اهداف تان را مشخص کنید:

  • درحال حاضر برای دستگاه های همراه چه کارهایی انجام می دهیم؟ (با این سوال شروع کنید تا وضعیت فعلی کسب وکارتان برای پرسونای موبایلی را بررسی کنید).
  • اگر هم اکنون از بازاریابی موبایلی استفاده می کنید، عملکردتان چگونه است؟ ( این پرسش به شما کمک می کند که بدانید درحال حاضر کدام شیوه ها جواب می دهند، کدام یک مؤثر نیستند و کدام یک اندازه گیری و سنجیده نشده اند).
  • اهداف اصلی تان از گنجاندن بازاریابی موبایلی در استراتژی کلی تان چیست؟ (با این سوال باید هدف تان از شروع استراتژی بازاریابی موبایلی تان را تعیین کنید که دنبال چه چیزی هستید از جذب و حفظ بیشتر کاربران موبایلی.)
گام سوم: تعیین شاخص های کلیدی عملکرد (KPIs)

درست مانند سایر روش های بازاریابی در بازاریابی موبایلی نیز باید عملکردتان را آزمایش و بهینه کنید. مشخص کنید که کدام KPI واقع گرایانه و قابل اندازه گیری، موفقیت کمپین بازاریابی موبایلی شما را تعیین می کنند. برای نمونه چنین مواردی می تواند KPI در بازاریابی موبایلی باشد:

  • تعامل کاربران: در این شاخص کلیدی به دنبال این هستیم تا کاربران را در سایت یا اپ خودمان بیشتر درگیر کنیم. درگیری به معنای ایجاد تعامل بیشتر است. هر چقدر کاربران شما با محتوا و المان های سایت  شما بیشتر ارتباط بگیرند و اقداماتی که از آن ها می خواهید را انجام دهند درگیرسازی بیشتری اتفاق می افتد و این درگیرسازی در نهایت منجر به افزایش فروش یا جذب کاربر فعال بیشتر می شود. درگیرسازی به خودی خود یک سنجه نیست ولی زیر مجموعه هایی دارد که می تواند بسته به کارتان یک یا چندتا از این سنجه ها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال طول نشست (Session Length)، تعداد نمایش اپ منحصربه فرد (App Screen Per Session)، تعداد کاربران ثبت نام کرده یا تعامل کرده (Opt-ins) و …
  • جذب کاربران: در این شاخص کلیدی می سنجیم که چه تعداد کاربر جدید موبایلی را توانسته ایم جذب کسب وکار خود کنیم.
  • میزان درآمد هر کاربر: میزان کل درآمد تقسیم بر تعداد کاربران
  • ارزش بلندمدت هر کاربر: میزان درآمدی که هر کاربر در طول یک دوره زمانی برای شما ایجاد می کند.
  • هزینه هر نصب: کل هزینه ای که در یک کمپین مشخص برای نصب گرفتن انجام دادید تقسیم بر تعداد کسانی که اپ شما را نصب کردند.
  • نرخ بازگشت: اختلاف تعداد کاربرانی که در پایان یک دوره زمانی مشخص (مثلاً یک ماه) با شما بوده اند از تعداد کاربران در آغاز همین دوره زمانی تقسیم بر تعدد کاربران در آغاز دوره زمانی
  • آشنایی با تبلیغات موبایلی و مزایای آن برای کسب‌و‌کار‌ها
گام چهارم: رصد متریک های بازاریابی موبایلی

در این گام باید یک یا چند موردی که انتخاب کردید را با ابزارهایی مثل گوگل آنالیتیکس رصد کنید و ببنید که آیا شما را به اهداف تعیین شده تان در گام اول می رساند یا خیر. چند مثال از بخش های پراهمیت آنالیتیکس را در ادامه توضیح خواهیم داد.

  • داده های Mobile Behavior (رفتار موبایلی) نشان می دهد که محتوای مناسب موبایل شما چقدر مخاطبان را جذب کرده است.
  • داده های Mobile Conversion (نرخ تبدیل موبایل) نشان می دهد که آیا بعضی از صفحات فرود اصلی شما باز هم باید برای دستگاه های همراه بهینه سازی شود یا خیر.
  • جدول موجود در داشبورد Site Content شامل متریک هایی مانند PageViews (نمایش صفحات) و بانس ریت (Bounce Rate، نرخ دفع کاربر) است. با کلیک روی منوی «Secondary Dimension » در بالای ستون اول و انتخاب «Device Category» (دسته بندی دستگاه) از زیرمنوی «Users» (کاربران)، دسته بندی دستگاه را اضافه کنید. سپس این جدول پربازدیدترین صفحات وب سایت برای هر دستگاه را نمایش می دهد و می توانید مشاهده کنید که موبایل چقدر بر ترافیک وب سایت شما اثر گذاشته است.

این اطلاعات نشان می دهد که کدام عبارات جستجو ترافیک موبایلی را به سایت شما هدایت می کند، مخاطبان دستگاه های همراه شما به کدام مطالب بیشتر علاقه دارند و ابتدا باید کدام صفحات را برای مخاطبان دستگاه های همراه خود بهینه سازی کنید.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *