تقریباً هر کسب و کاری به دنبال این است محصولات و خدمات خود را به مخاطبان هدف خود معرفی کند. راه کارهای مختلفی برای این کار وجود دارد که همه چیز بستگی به استراتژی کسب و کار، محصول، میزان بودجه و بازار هدف دارد. یکی از روش های بسیار عالی که شما را مستقیم به تعداد زیادی از مخاطبان هدف می رساند، بازاریابی پیامکی است. با استفاده از اس ام اس مارکتینگ به راحتی می توانید محصولات یا خدمات خود را دقیقاً به کسانی که با آن نیاز دارند، ارائه کنید. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل بازاریابی پیامکی و هر چیزی که برای هدف خود از آن نیاز دارید، بپردازیم.

بازاریابی پیامکی یا اس ‌ام‌ اس مارکتینگ چیست؟

بازاریابی پیامکی یا اس‌ ام اس مارکتینگ یکی از روش های پر بازده در بازاریابی محسوب می شود که هزینه های نسبتاً کمی برای کسب و کارها دارد. در روش های دیگر بازاریابی شما باید هزینه زیادی (گاهی تا چند دلار) برای جذب هر مخاطب صرف کنید اما در روش بازاریابی پیامکی شما می توانید با هزینه بسیار کم میلیون ها مخاطب جذب کنید. از بازاریابی پیامکی معمولاً برای اطلاع رسانی تخفیف ها، جشنواره ها، رویداد ها و… به کاربران استفاده می شود. در واقع شما به نوعی می توانید این رویداد ها را با استفاده از اس ام اس مارکتینگ به کاربران اطلاع رسانی کنید. یکی از مزایای مهم این روش، این است که معمولاً سامانه های پیامکی شماره موبایل افراد مختلف را در دسته بندی های مختلف دارند؛ به عنوان مثال، اگر شما بخواهید به کاربران یک شهر یا صنف خاص پیامک ارسال کنید، کافی است به این دسته بندی پیامک ارسال کنید.

دو هدف مهم بازاریابی پیامکی عبارتند از:

یک) مشتریان فعلی را وفادار نگه دارید! بر اساس تحلیل های انجام شده برای کسب و کارهای مختلف، بیش از 40 درصد فروش آن ها از طریق مشتریان وفادار انجام می شود! به همین دلیل نگه داشتن مشتریان وفادار اهمیت زیادی دارد. مشتریانی که حتی یک بار از شما خرید کرده باشند، اعتماد خوبی نسبت به مشتریان جدید دارند. بنابراین راحت تر می توانید محصولات و خدمات خود را به مشتریان فعلی ارائه کنید. با استفاده از بازاریابی پیامکی می توانید به مشتریان فعلی خود پیامک ارسال کنید و آن ها را از جشنواره های خود مطلع کنید. مهم ترین هدف بازاریابی پیامکی، نگه داشتن مشتریان فعلی است.

دو) مشتریان جدید جذب کنید! یکی دیگر از اهداف اس ام اس مارکتینگ ، جذب مشتریان جدید است. شما می توانید به بانک پیامک صنف های مختلف که می توانند مخاطب هدف شما هستند، پیامک بزنید و آن ها را از محصولات و خدمات خود آگاه کنید.

با استفاده از درست از بازاریابی پیامکی، این روش به یکی از اصلی ترین استراتژی های بازاریابی شما تبدیل می شود که می توانید با هزینه کم، بازدهی بسیار خوبی از آن بگیرید.

ارسال پیامک به چه کسانی امکان پذیر است؟

یکی از سوالاتی که برای کاربران پیش می آید، این است که ما با چه روش هایی می توانیم پیامک ارسال کنیم؟ دو روش اصلی برای ارسال پیامک به کاربران وجود دارد:

  • ارسال پیامک به افرادی که در خبرنامه پیامکی شما عضو شده اند!

اولین راه کار ارسال پیامک به افرادی است که با اجازه خودشان در خبرنامه پیامکی شما عضو شده اند! این افراد در فرمی که در بخشی از سایت برای عضویت در خبرنامه پیامکی قرار می گیرد، عضو می شوند. اگر محتوای شما جذاب باشد، آن ها همیشه منتظر پیامک های کسب و کار شما هستند اما اگر محتوای پیام جذاب نباشد، از شما می خواهند تا عضویت آن ها را لغو کنید. بنابراین همیشه سعی کنید محتوای جذاب برای آن ها بفرستید؛ مثلاً کاربران همیشه منتظر دریافت یک هدیه یا کد تخفیف هستند، شما به راحتی می توانید با این کار، نظر آن ها را جلب کنید.

اس ام اس مارکتینگ

  • ارسال پیامک به صورت انبوه

یکی دیگر از روش های ارسال پیامک، ارسال به صورت انبوه است. معمولاً این روش برای کسب و کارهای محلی جواب می دهد و نمی توان برای تمام کسب و کارها استفاده کرد. برای استفاده از این روش کافی است یک پنل پیامک تهیه کنید و در بخش دفترچه تلفن، صنف یا شهر مورد نظر خود را انتخاب کنید. سپس با ارسال پیامک موردنظر، پیام خود را به کاربران زیادی برسانید. ارسال پیامک به روش انبوه هزینه بیشتر و بازدهی کمتری نسبت به روش قبلی دارد.

چگونه اس ام اس مارکتینگ موفقی داشته باشیم؟

اگر کسب و کاری دارید و می خواهید از بازاریابی پیامکی استفاده کنید، باید با اصول آن آشنا شوید. در واقع بازاریابی پیامکی تنها ارسال پیامک به کاربران نیست و باید اصول آن را به دقت رعایت کنید تا بازدهی داشته باشد. این اصول ساده هستند اما انقلاب بزرگی در بازدهی بازاریابی پیامکی دارند! بازاریابی پیامکی در 6 مرحله خلاصه می شود:

مرحله اول) مشخص کنید مخاطب هدف شما چه کسانی هستند؟

اولین چیزی که باید به آن دقت کنید، این است که مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟ اگر به درستی بتوانید مخاطب هدف خود را مشخص کنید، بازدهی بسیار خوبی از بازاریابی پیامکی خود تجربه می کنید. به عنوان مثال اگر شما یک رستوران در شهر تبریز دارید، مخاطبان شما افرادی هستند که در شهر تبریز زندگی می کنند! زیرا افرادی که در شهر تهران هستند، نمی توانند در آن رستوران غذایی میل کنند.

از طرفی، مخاطبان شما برای رستوران هم آقایان و هم خانم ها هستند؛ بنابراین شما می توانید به تمام افرادی که در شهر تبریز زندگی می کنند، پیامک ارسال کنید. حال فرض کنید شما بدون دقت به این نکته، به تمام مردم کشورمان پیامک ارسال کنید؛ در این صورت فقط هزینه شما هدر رفته است. این در حالی است که شما می توانید همان هزینه را در جای دیگری خرج کنید. پس قدم اول برای استفاده درست از بازاریابی پیامکی، تعیین مخاطبان هدف است.

مرحله دوم)حتما از کاربران اجازه بگیرید

آیا شما به عنوان کاربر دوست دارید که بدون اجازه کسب و کاری برای شما پیامکی ارسال کند؟ قطعاً خیر! این کار  تنها باعث از دست رفتن اعتماد کاربران نسبت به شما می شود. قبل از ارسال پیامک از آن ها اجازه بگیرید. البته منظور از اجازه این نیست که بخواهید با آن ها تماس بگیرید. کافی است در فرم ثبت نام سایت خود یک گزینه قرار دهید که آیا مایل به دریافت پیامک های تخفیف و اطلاع رسانی هستید یا خیر. اگر کاربر اجازه داده باشد، می توانید شماره آن ها را به لیست پیامک خود اضافه کنید و به مناسبت های مختلف برای آن ها پیامک ارسال کنید.

اس ام اس مارکتینگ

همچنین بهتر است برای کاربر امکان لغو عضویت در سامانه پیامکی را قرار دهید؛ این کار نوعی احترام به کاربران است! همه کاربران دوست دارند که به آن ها احترام گذاشته شود و ایجاد چنین امکانی در سایت می تواند کمک زیادی به افزایش اعتبار کسب و کار شما کند.

مرحله سوم) محتوای جذاب برای کاربران ارسال کنید.

یکی دیگر از مواردی که اهمیت زیادی دارد، نوع محتوای ارسالی برای کاربران است. آیا محتوای شما آن قدر جذاب است که کاربر تشویق به ورود به سایت شود؟ اگر محتوای خیلی رسمی و معمولی ارسال می کنید، تنها هزینه های خود را هدر می دهید. ضروری است که محتوای ارزشمند و البته جذاب در اختیار کاربران قرار دهید و پیامک های شما محتوای جذابی داشته باشند. حتماً برای شما هم پیامک هایی ارسال می شود که تنها با خواندن خط اول تصمیم می گیرید تا ادامه آن را نخوانید! البته دسته دیگری هم هستند که پیامک های آن ها را تا آخر می خوانید و در آخر روی لینک درج شده در پیامک کلیک می کنید. سعی کنید جزء دسته دوم باشید تا بتوانید مشتریان وفادار فعلی خود را حفظ کرده و مشتریان جدید جذب کنید.

5 ویژگی یک محتوای جذاب برای اس ام اس مارکتینگ عبارت است :

  • متن خود را جذاب شروع کنید؛ کاربران در حال حاضر بیشتر به شبکه های اجتماعی توجه می کنند و کمتر به پیامک اهمیت می دهند. تنها در صورتی پیامک شما را می خوانند که در یکی دو خط اول متن جذابی نوشته شده باشد. شروعی جذاب داشته باشید تا کاربر ترغیب به خواندن آن شود و در نهایت کاری که از آن ها خواسته اید را انجام دهد.
  • محتوای شما برای مخاطب مفید باشد؛ پیش از آن که بخواهید پیامک را ارسال کنید و هزینه ای را پرداخت کنید، از خودتان بپرسید که آیا محتوای پیامک برای کاربر جذاب است یا خیر! اگر پاسخ منفی است، آن را ارسال نکنید و متن آن را تغییر دهید.
  • مخصر و مفید بنویسید؛ دقیقاً همان محتوایی که به درد کاربران می خورد را بنویسید. طولانی نوشتن نه برای شما خوب است و نه برای کاربران! سعی کنید محتوای شما آن قدر کوتاه و مفید باشد که کاربر حس نکند خواندن آن تنها وقتش را می گیرد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *