اگر استارت آپ یا کسب و کاری دارید و می خواهید در کمترین زمان ممکن رشد کنید، استفاده از تبلیغات اینترنتی راه کار مناسبی است. ما در مقالات قبلی به بررسی موضوع تبلیغات اینترنتی و انواع آن برای استارت آپ ها پرداختیم و در این مقاله به بررسی ادامه این موضوع می پردازیم.

چگونه تبلیغات شبکه های اجتماعی به شما کمک می کند؟

  • شناسایی برند: به لطف تعداد کاربران شبکه های اجتماعی، استفاده از تبلیغات اجتماعی یک استراتژی مؤثر برای افزایش آگاهی از برند است.
  • ارتباط: این ابزارها به یک شرکت اجازه می دهند تا کانالی را طراحی کند که به طور خاص برای تعاملات مشتریان بوده و بنابراین مشتریان حس ارتباط با یک کسب وکار را تجربه می کنند. در این روش، تبلیغات شبکه اجتماعی می تواند به یک کسب وکار برای تقویت ارتباط بین مشتریان و یا ایجاد ارتباطات جدید بین شرکت هدف، کمک کند.
  • فروش، ثبت نام و جمع آوری لید: تبلیغات شبکه های اجتماعی به شکل فروش، ثبت نام در وبسایت و یا جمع آوری لید، روش ایده آل دیگری برای دستیابی به نرخ تبدیل است. اگر آنچه کاربر به دنبال آن است را دریافت کند و از CTA درست برای این کار استفاده شود، این روش یک روش کاملاً مؤثر است.
  • درک مخاطبان هدف: مزایای دیگری که تبلیغات اجتماعی ارائه می دهند در ارتباط با درک خصوصیات مخاطبان هدف کنونی و ایجاد مخاطبان هدف جدید است. شبکه های اجتماعی به ما امکان بخش بندی و هدفگیری مخاطبان بالقوه را ارایه می کند. با کمک این ویژگی می توان بازارهای جدیدی را مورد هدف قرار داد.
  • چگونه مخاطبان هدف تبلیغات کسب‌ و کارمان را پیدا کنیم؟

تفاوت تبلیغات شبکه های اجتماعی و دیگر پلتفرم های تبلیغات آنلاین

  • تقسیم بندی میکرو: کاربران شبکه های اجتماعی با هر تعداد از افراد، پست ها و کسب وکارها در هر روز تماس برقرار می کنند. این ارتباطات خاص، تقسیم بندی های میکرو ایجاد می کنند که به شما اجازه راه اندازی کمپین های تبلیغاتی براساس این اقدامات پیوسته را می دهد. این کار برای رسیدن به دسترسی مؤثرتر انجام می شود.
  • انتشار ارگانیک: احتمال اینکه تبلیغات اجتماعی، اجازه اقدامات بیشتری را نسبت به پلتفرم های تبلیغات آنلاین سنتی بدهند، بیشتر است. درواقع، نه تنها شما می توانید روی یک گزینه کلیک کنید، بلکه همچنین می توانید “like” و یا “share” هم با شبکه شخصی خود انجام دهید. این لایک ها و اشتراک گذاری ها، می توانند به معنای انتشار ارگانیک یک تبلیغ بدون پرداخت هیچ هزینه ای باشند.
  • انس گرفتن با آگهی: فرمت تبلیغات شبکه های اجتماعی باعث افزایش نرخ کلیک ها و دیده شدن تبلیغات می شود. برای مثال کاربر هدف مشاهده می کند که یکی از مخاطبانش پست شرکت را لایک کرده است. همچنین تبلیغات شبکه های اجتماعی کمتر به صورت تبلیغ مزاحم شناخته می شود.

شاخص های کلیدی موفقیت برای تبلیغ در شبکه های اجتماعی

فعالان شبکه های اجتماعی از طریق شاخص های مختلفی، میزان موفقیت برند و پست های خود را می سنجند. سه شاخص زیر ممکن است در پلتفرم های مختلف به اسامی متفاوتی شناخته شوند و به دلیل سادگی در محاسبه، توسط همه افراد استفاده می شوند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که هیچ کدام از این شاخص ها به تنهایی نشان دهنده میزان موفقیت در شبکه های اجتماعی نیستد؛ بسته به نوع کسب و کار و هدفی که فرد یا برند از حضور در فضای مجازی دنبال می کند، باید شاخص های دیگری مختص به آن فرد یا شرکت (بازگشت سرمایه، سهم از دیالوگ مخاطبان (Share of Voice)و اثرگذاری) نیز مورد بررسی قرار گیرند.

برخی از این شاخص ها را با هم مرور کنیم:

  • Reach: یا فراگیری تعداد دفعاتی است که یک پست برای یک کاربر نمایش داده شده است. اکثر افراد reach و impression را به اشتباه، دو معیار مشابه می بینند. این در صورتی است که impression یا نمایش، هر بار که کاربر پست یا تبلیغ را می بیند، شمرده می شود. برای مثال، اگر یک کاربر پست تبلیغاتی شما را در یکی از شبکه های اجتماعی دو بار ببیند، یک reach و دو impression برای آن پست شمرده می شود. شاخص reach یکی از مهم ترین معیارهای سنجش موفقیت در شبکه های اجتماعی است زیرا شما هر چه میزان reach بالاتری داشته باشید یعنی در برندآگاهی و دیده شدن محصول یا برندتان موفق تر عمل کرده اید. این امر موجب می شود تا مراحل بعدی (گرفتن لید(lead)، عضویت(subscription)  و سایر معیارهای نرخ تبدیل (Conversion Rate)) را راحت تر به نتیجه برسانید.
  • Engagement: در واقع نرخ هر نوع تعامل کاربر با یک پست است؛ خواه این تعامل صرفا پسندیدن (like, hear, favorite, etc.) پست باشد، یا بازنشر و نوشتن یک کامنت. این معیار نیز یکی از شاخص های مهم ارزیابی عملکرد پست یا تبلیغ در شبکه های اجتماعی است؛ اگر میزان Reach شما بالا باشد اما کاربر تعامل و ارتباط لازم را با محتوای منتشر شده شما در شبکه های اجتماعی نداشته باشد، ادامه دادن به این روند بی معنی است. در واقع با شاخص تعامل کاربر شما می توانید کیفیت و محبوبیت محتوای خود را بررسی و برای بهترکردن آن اقدام کنید.
  • Conversion: نرخ تبدیل یا همان Conversion Rate درواقع تبدیل دیده شدن تبلیغ به یک فعالیت است. کاربر با انجام هر فعالیتی پس از دیدن تبلیغ در شبکه های اجتماعی، نرخ تبدیل آن تبلیغ را بالا می برد. این فعالیت می تواند، تماس، کلیک، خرید، پر کردن فرم، ثبت نام و غیره باشد. برای بالا بردن نرخ تبدیل در تبلیغات دیجیتال یا حتی تبلیغات آفلاین، داشتن CTA مناسب، یکی از مهم ترین عوامل موثر است.

تبلیغ در شبکه های اجتماعی چگونه صورت می گیرد؟

به سه صورت کلی می توان از شبکه های اجتماعی برای تبلیغ یک محصول یا برند استفاده کرد:

  • پلتفرم های تبلیغاتی مختص هر شبکه اجتماعی (Sponsored Ads): اگرچه اکثر شبکه های اجتماعی از جمله فیسبوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست، ساندکلاد، اسپاتیفای و غیره، از انواع مختلف تبلیغ (تبلیغات ویدیویی، تبلیغات بنری و صوتی) پشتیبانی می کنند، ولی این نوع تبلیغات همگی به صورت تبلیغات همسان نمایش داده می شوند تا اثری منفی بر تجربه کاربری مخاطبان نداشته باشند. لازم به ذکر است که بعضی از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام، از این نوع تبلیغ پشتیبانی نمی کنند. برای استفاده از این تبلیغات که معمولا با نام “Sponsored” قابل تشخیص از سایر محتوای منتشرشده در شبکه های اجتماعی هستند، باید از خود این پلتفرم ها تبلیغ را با تعرفه های مشخص خریداری کنید.
  • آشنایی با تبلیغات موبایلی و مزایای آن برای کسب‌و‌کار‌ها

  • اینفلوئنسر مارکتینگ: اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از روش های موثر در تبلیغات دیجیتال است که امروزه برندها و آژانس های تبلیغاتی از آن برای موفقیت بیشتر تبلیغ در شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. اینفلوئنسرها یا هر فرد پرمخاطب در شبکه های اجتماعی، خود در حکم یک رسانه عمل می کنند. این افراد در زمینه های مختلف از جمله نوع زندگی شان، کسب و کار یا هر چیز دیگری مورد توجه مردم قرار گرفته اند. تبلیغ یک محصول یا برند توسط این افراد که به هر دلیلی مورد قبول عموم مردم هستند، اثربخش تر است. به همین دلیل، برندها از این قبیل افراد برای معرفی برند یا محصولات خود استفاده می نمایند.
  • بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ: همان طور که از نام آن مشخص است، بازاریابی ویروسی به نوعی از بازاریابی گفته می شود که در آن محتوای تولید شده با سرعت زیاد، درست مثل سرعت تکثیر ویروس، از طریق مخاطبان به صورت داوطلبانه و دلخواه باز نشر داده شده یا به اشتراک گذاشته می شود. تبلیغات وایرالی جزو آن دسته از تبلیغات هستند که به استراتژی قوی نیاز دارند. این نوع از تبلیغات باید از نظر نوع کانال منتشرشده، خلاقیت و محتوا، پتانسیل بالایی برای دست به دست شدن بین مخاطبان داشته باشد. تبلیغات ویروسی یا وایرال کم هزینه هستند، در کوتاه ترین زمان Reach بالایی می گیرند و برند شما را در ذهن مخاطبان تثبیت می کنند. با این حال، باید پذیرفت که ریسکی در این نوع تبلیغات وجود دارد؛ زیرا بخش مهمی از موفقیت این نوع تبلیغات، وابسته به مخاطبان است که تصمیم بگیرند محتوای شما را بازنشر کنند یا خیر.

چند نکته که در تبلیغات شبکه های اجتماعی باید رعایت کنید:

  • مهم ترین ویژگی شبکه های اجتماعی برای کسب و کارها، امکان ارتباط دوجانبه و دیالوگ با مخاطب است و بی توجهی به این مسئله می تواند خسارت های جبران ناپذیری را برای یک برند به همراه داشته باشد. بنابراین، سعی کنید با استفاده از ابزارهای گوناگون، صحبت های پیرامون برند و محصول خود را رصد کنید و فعالانه پاسخگوی مخاطبان خود باشید.
  • هنگام تولید محتوا، به ویژگی های پلتفرمی که از آن استفاده می کنید و نوع کاربران آن توجه داشته باشید؛ برای مثال، محتوایی که برای اینستاگرام تهیه می شود الزاما برای توییتر مناسب نیست. عدم توجه به این مهم، در بهترین حالت، باعث اتلاف منابع شما می شود.
  • سرعت عمل و پذیرش ریسک واکنش های مخاطبان در فضای مجازی از اهمیت زیادی دارد؛ چه در پاسخگویی به مخاطبان و چه در واکنش به رویدادهای مختلف. بنابراین از افرادی برای مدیریت فضای مجازی خود استفاده کنید که به کسب و کار و ارزش های سازمانی شما آشنایی کامل دارند. علاوه بر آن به آنها آزادی عمل دهید تا بتوانند به سرعت به چالش های پیش آمده پاسخ دهند و از فرصت ها بهره ببرند. این امر نیازمند پذیرش ریسک اشتباه های احتمالی است.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *