رشد تکنولوژی در سال‌های اخیر باعث شده تا افراد برای انجام بسیاری از کارها نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشند و با در دست گرفتن تلفن همراه خود، بتوانند بسیاری از کارها را انجام دهند. به عنوان مثال تا چند سال پیش افرادی برای انتقال وجه یا پرداخت قبوض باید به صورت حضوری به عابربانک مراجعه می‌کردند و این کار زمان زیادی را از آن‌ها می‌گرفت. در حال حاضر اکثر این کارها تنها در کمتر از 5 دقیقه به کمک موبایل قابل انجام است و در زمان کاربران صرفه‌جویی می‌شود. یکی از مهم‌ترین خدماتی که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است، کد USSD است. تا جایی که بسیاری از کسب‌وکارها و سازمان‌ها هم به فکر راه‌اندازی کد USSD افتاده‌اند و این سوال برایشان پیش آمده که چگونه می‌توانیم کد USSD راه‌اندازی کنیم؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل این موضوع بپردازیم و مراحل راه‌اندازی کد USSD را بررسی کنیم.

کد USSD چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

همه شما کاربران عزیز از کدهای USSD استفاده کرده‌اید و بسیاری از شما، روزانه چندین بار از این کدها استفاده می‌کنید. شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که کد USSD چیست! این کدها همان ستاره مربع‌هایی هستند که برای خرید شارژ، خرید بسته اینترنت، دریافت موجودی سیم‌کارت، انتقال وجه و… از آن‌ها استفاده می‌کنیم. در واقع عبارت USSD همان مخفف کلمه Unstructured Supplementary Service Data که توسط سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین استفاده‌های این کدها توسط شرکت‌های مخاطراتی (نظیر همراه‌ اول، ایرانسل و رایتل) است که برای فروش شارژ به کاربران از آن استفاده می‌کنند.

البته کد USSD کاربردهای دیگری هم دارد؛ به عنوان مثال شما می‌توانید برای احراز هویت کاربران خود از این کدها استفاده کنید! این کار به شما کمک می‌کند تا کاربرانتان دقیقاً از همان خطی که در سایت شما ثبت کرده‌اند، هویت خود را احراز کنند و این کار از ده‌ها مشکل دیگر در کسب‌وکارتان جلوگیری می‌کند.

چرا استفاده از USSD کمک زیادی به کسب و کارها می کند؟

اگر کسب‌وکاری دارید، حتماً این سوال برایتان پیش می‌آید که چرا باید از USSDها استفاده کنیم. این مورد را می‌توان با چند دلیل بررسی کرد:

  • آفلاین بودن مراحل استفاده از USSD: اولین و مهم‌ترین مسئله برای استفاده از کدهای USSD این است که این کدها کاملاً به صورت آفلاین کار می‌کنند. در واقع این کدها تا زمانی که خطوط خدماتی یا سیم کارت شما آنتن داشته باشد، کار می‌کند و نیازی به اتصال به اینترنت نیست. بنابراین این کدها برای کسانی که در نقاط دور افتاده زندگی می‌کنند، باز هم کاربردی است.
  • رایگان بودن استفاده از سامانه USSD: استفاده از هر روشی هزینه‌های خاص خود را دارد! حتی اگر از پنل اس ام اس استفاده کنید، باز هم هزینه کمی دارد. حال فرض کنید برای هر کاربر 5 پیامک ارسال کنید و روزانه صدها نفر از خدمات شما به صورت پیامکی بهره‌مند شوند. در این صورت باید هزینه سنگینی را فقط برای ارسال پیامک به کاربران پرداخت کنید که با استفاده از USSD این هزینه کاملاً رایگان خواهد بود.
  • عدم نیاز به صرف زمان توسط کاربران برای خرید شارژ: کاربران هم برای ارسال پیامک به شما باید هزینه پیامک را پرداخت کنند. این در حالی است که با استفاده از سامانه USSD شما به صورت کاملاً رایگان می‌توانید امکان تعامل کاربران با کسب‌وکارتان را برقرار کنید. البته گاهی اوقات مسئله تنها هزینه نیست! بلکه زمانی است که از کاربر می‌گیرد تا در مواقع نداشتن اعتبار، بخواهند شارژ خریداری کنند.
  • سرعت بسیار بالا در نمایش اطلاعات: یکی دیگر از مواردی که اهمیت دارد، این است که سرعت کدهای USSD بسیار بالا است؛ حتی بالاتر از پیامک! گاهی اوقات اگر آنتن شما ضعیف یا اپراتور شلوغ باشد، پیامک دیر به دست شما می‌رسد اما USSD با این مشکلات روبرو نیست. پیشنهاد ما برای شما این است که به جای پرداخت تعرفه اس ام اس از راه‌اندازی USSD استفاده کنید.
  • امکان ثبت چندین شماره کارت در این سامانه به وسیله یک سیم کارت: یکی دیگر از مواردی است که این سامانه به شما ارائه می‌کند، امکان ذخیره چندین شماره کارت به کمک یک سیم‌کارت است. مثلاً اگر خدمات فروش شارژ ارائه می‌کنید، ممکن است هر بار وارد کردن شماره کارت کاربران شما را اذیت کند اما در سامانه USSD دیگر این مشکلات وجود ندارد و کاربر به راحتی می‌تواند پس از یک بار وارد کردن شماره کارت، از آن پس هر بار با یک عدد شماره کارت خود را وارد کند.
  • امنیت بسیار بالای این سرویس برای کسب‌وکار و افراد: این سامانه از امنیت بسیار بالایی برخوردار است! زیرا تنها راه نفوذ این است که شما به سیم‌کارت دسترسی داشته باشید و این مورد تا حد زیادی امنیت شما را بالا می‌برد. این مسئله باعث می‌شود تا افراد کلاه‌برداری که از طریق ارسال اس ام اس انبوه اقدام به کارهای ناشایست می‌زنند، قادر به این کار از طریق USSD نباشند.
  • کمک به بهبود خدمات الکترونیک و کاهش رفت‌وآمدهای درون شهری: هر کسب‌وکاری علاوه بر آن که به تیم خود و مشتریان متعهد است، به سایر کاربران و افرادی که در آن شهر و کشور زندگی می‌کنند هم تعهد دارد. با توسعه USSD به راحتی می‌توانید خدمات الکترونیک را افزایش و عبور و مرور افراد را کاهش دهید!
  • بهره‌مندی تمام کاربران، حتی کسانی که موبایل ساده دارند: این روش تنها برای کاربران که موبایل هوشمند دارند، نیست! بلکه حتی افرادی که موبایل ساده دارند هم می‌توانند از آن استفاده کنند.
  • کسب و کار کوچک چیست و از کجا شروع کنیم؟ – بخش اول

آیا جایگزین کردن کد USSD برای ارسال اطلاعات بهتر از پیامک است؟

تفاوت کد USSD با SMS این است که در پیامک پیام شما ابتدا در اپراتور ذخیره می‌شود و مجدد برای کاربر موردنظر ارسال می‌شود. اما کد USSD در همان لحظه محتوا را به کاربر نمایش می‌دهد و سرعت این کار را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. این کد را به نوعی می‌توان مانند خط دلیور بیس دانست! زیرا هر دوی آن‌ها برای کاربران ارسال و خوانده می‌شود که البته باز هم شانس دیده شدن USSD خیلی بیشتر از پیامک است.

مراحل راه‌اندازی کد USSD کدام هستند؟

برای راه‌اندازی کد USSD شما ابتدا باید یک شرکت را که کد USSD دارد راضی کنید و سپس زیر مجموعه آن‌ها شوید. راحت‌ترین و کم هزینه ترین راه این است اما می‌توانید از روش‌های دیگری هم استفاده کنید؛ مثلاً می توانید به شرکت های ارائه دهند مستقیماً پیام بدهید و از آن ها در این زمینه درخواست کنید. همچنین اگر مورد اختصاصی نیاز دارید، باید به اپراتورهای سیم کارت مراجعه کنید تا شما را راهنمایی کنند.

نتیجه گیری

اگر یک کسب و کار اینترنتی دارید و می خواهید از کد USSD برای کسب و کارتان استفاده کنید، باید با شرکت هایی که قادر به پذیرش زیر مجموعه هستند تماس بگیرید. در این مقاله به بررسی کد USSD و اهمیت استفاده از آن برای کسب و کارهای مختلف پرداختیم که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *