با توجه به ساختار زندگی امروزی، کتاب‌های صوتی یا همان Audiobooks اهمیت ویژه‌ای برای عاشقان ادبیات پیدا کرده‌اند و با توجه به این که ، خیلی از ما آهنگ‌ها و پادکست‌هایمان را بر روی اسپاتیفای گوش می‌کنیم، ترجیح می‌دهیم که کتاب‌های صوتی را نیز در این برنامه‌ی جامع گوش دهیم.

اما یک مشکل اساسی در این مورد وجود دارد و آن این که حتی در نسخه پریمیوم نیز، همه کتاب‌های صوتی رایگان نیستند. البته اگر اهل کتاب‌های فارسی هستید، حتی با داشتن اکانت نیز، اغلب کتاب‌ها را می‌توانید، به صورت رایگان گوش کنید. اما اگر به دنبال کتاب‌های انگلیسی زبان هستید، باید نسخه‌های رایگان را در برنامه پیدا کنید.

در اسپاتیفای، به کتاب های صوتی گوش کنید

کتاب‌های صوتی در اسپاتیفای

اسپاتیفای یکی از بزرگ‌ترین منابع کتاب‌های صوتی در جهان است با این حال، محدودیت‌های مکانی برای گوش دادن به برخی از عناوین دارد. برای مثال، اکثر کتاب‌های انگلیسی زبان را تنها در کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان، ایرلند، استرالیا یا نیوزیلند می‌توانید گوش کنید. پس اولین قدم برای این که بتوانید به این گونه کتاب‌ها دسترسی پیدا کنید، تغییر آی پی خود به یکی از این کشورهاست. همچنین باید در تنظیمات اکانت اسپاتیفای، کشور خود را نیز به کشوری که آیپی آن را در نظر دارید، تغییر دهید.

به طور کلی، اسپاتیفای تمرکز زیادی روی کتاب های صوتی نداشت تا این که از سال 2021 شروع به این کار کرد، کتاب‌های صوتی ارجینال خود را منتشر نمود و سپس کتاب‌های متعددی را برای دوست داران کتاب منتشر کرد. البته که بعضی از این کتاب‌ها با همان اکانت معمولی قابل شنیدن هستند اما کتاب‌های جدیدتر، باید به صورت جداگانه خریداری شوند. در حال حاضر که این نوشته را برایتان آماده می‌کنیم، اسپاتیافای تنها در بخش کتاب‌های صوتی از بیش از 400 هزار عنوان میزبانی می‌کند. با این حال، خیلی از کتاب‌های فارسی به صورت پادکست منتشر می‌شوند و آن‌ها را باید جدا از این تعداد دانست.

آیا کتاب‌های صوتی رایگان در اسپاتیفای وجود دارند؟

بله وجود دارند اما بسته به نوع اکانت شما، تعداد این کتاب‌ها برایتان متفاوت خواهد بود. برای مثال، کتاب‌های قدیمی که جزو اموال عمومی محسوب شده و کپی رایت ندارند، تماما به صورت راگیان در دسترس هستند. این کتاب‌ها عموما توسط افراد عادی خوانده شده و از طرف شرکت‌های تولید کننده کتاب‌های صوتی عرضه نشده‌اند. برای گوش دادن به این کتاب‌ها می‌توانید از اکانت رایگان معمولی هم استفاده کنید. موقع گوش دادن به این کتاب‌ها، حتی تبلیغات نیز پخش نمی‌شود.

کتاب‌های پریمیوم اما تنها برای افرادی در دسترس هستند که اکانت پولی اسپاتیفای را خریداری کرده و اکانتشان نیز مربوط به کشورهایی است که در بالا آن‌ها را ذکر کردیم. این کتاب‌ها را شرکت‌های معتبر تولید کرده و در خیلی از موارد خود نویسنده، یک فرد معروف یا کسی که در این زمینه به صورت حرفه‌ای کار می‌کند، متن کتاب را می‌خواند. البته در این زمینه نیز محدودیت زیادی وجود دارد. افرادی که اکانت پولی دارند، تنها می‌توانند، 15 ساعت در ماه به کتاب‌های صوتی اسپاتیفای گوش کنند و بیشتر از آن، باید کتاب را خریداری کرده و در لایبرری خود داشته باشند تا بتوانند، هر چقدر که دوست دارند آن را پخش کنند. البته یک امکان خرید 10 ساعت اضافه نیز در صفحه ساپورت اسپاتیفای وجود دارد که می‌توانید از آن نیز استفاده کنید.

 چه کتاب‌هایی در اسپاتیفای موجود هستند؟

تقریبا تمامی آثار کلاسیک را می‌توانید در میان کتاب‌های رایگان پیدا کنید. برای مثال، کتاب‌های ارباب حلقه‌ها، بعضی از کتاب‌های ماری شلی با صدای دیوید دوبریک، کتاب‌های چارلز دیکنز و …  به صورت رایگان و بدون محدودیت در اسپاتیفای قابل گوش دادن هستند. در میان کتاب‌های بخش پولی نیز، خیلی از کتاب‌های جدید از نویسندگان معروف و کم‌تر معروف را می‌توانید پیدا کنید.

گوش کردن به کتاب‌های صوتی ایرانی

همان طور که گفتیم، اکثر کتاب‌هایی که به صورت فارسی خوانده شده‌اند، نه از طریق بخش کتاب‌های صوتی، بلکه از طریق پادکست منتشر می‌شوند. برای این منظور باید نام کتاب مورد نظر خود را اسپاتیفای جستجو کرده و در بخش پادکست‌ها به دنبالشان باشید. برای مثال، می‌بینید که کانال هزار داستان به صورت اپیزودیک، کتاب‌های صوتی مختلف را منتشر می‌کند. مثلا کتاب یک مشت تمشک به قلم اینیاتسیو سیلونه، در سه بخش به صورت پادکست منتشر شده که به راحتی از طریق جستجو آن را پیدا خواهید کرد.

البته در بخش کتاب‌های صوتی نیز کتاب‌های فارسی زیادی پیدا می‌کنید. این کتاب‌ها به صورت قانونی منتشر شده‌اند و درآمد حاصل از آن‌ها به نویسنده داده می‌شود.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *