اسپاتیفای شاید محبوب‌ترین انتخاب برای استریم موزیک به حساب بیاید، اما مسلما تنها انتخاب شما نخواهد بود. یکی از مهم‌ترین جایگزین‌ها برای اسپاتیفای، یوتیوب موزیک است که امکانات خوبی را ارائه داده و با توجه به این که یکی از محصولات محلی گوگل نیز به حساب می‌آید، انتخابی عالی به حساب می‌آید. اما یوتیوب موزیک در مقایسه با اسپاتیفای چطور است؟

اسپاتیفای (Spotify) چیست؟

برای شروع مقایسه youtube music و spotify نیاز است تا ابتدا هرکدام از این سرویس‌های پخش موسیقی را بهتر بشناسیم و به ماهیت آن‌ها پی ببریم؛ اسپاتیفای درواقع برنامه‌ای سوئدی است که در سال 2008 در اروپا کار خود را شروع کرد و پس از کسب اعتماد 1 میلیون نفر در سال 2011 به سرعت جایگاه خود را در بازار جهانی به‌دست آورد و هم‌اکنون نیز یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های پخش موسیقی محسوب می‌شود.

این برنامه درحال حاضر در 178 کشور در دسترس است و بیش از 345 میلیون کاربر فعال دارد. شما در این برنامه علاوه بر استریم آنلاین موسیقی و پادکست می‌توانید از محتواهای ویدیویی این برنامه نیز استفاده کنید. این برنامه به دو صورت رایگان و پرمیوم فرصت تجربه دنیای بی‌نظیر موسیقی را به کاربران می‌دهد.

یوتیوب موزیک (YouTube Music) چیست؟

این برنامه نیز همانند رقیبان خود یک سرویس پخش موسیقی زیر نظر موتور جستجوی گوگل است که در آن کاربران به دو صورت رایگان و پرمیوم فرصت تجربه استریم آنلاین آرشیو بزرگی از موسیقی‌های موجود در سراسر جهان را خواهند داشت. یکی از مزایای یوتیوب موزیک وجود اشتراک 1 ماه‌ای است که برای کاربران جدید درنظر گرفته شده تا بتوانند در این فرصت 1 ماهه تجربه مناسبی از محیط و امکانات این برنامه کسب کنند. این برنامه درحال حاضر در 95 کشور در دسترس است و توانسته در مدت کمی که پا به عرصه موسیقی گذاشته اعتماد بیش از 30 میلیون کاربر فعال را به خود جلب کند.

مقایسه اسپاتیفای و یوتیوب موزیک در اشتراک رایگان

هردو برنامه از اشتراک رایگان پشتیبانی می‌کنند اما تفاوت اسپاتیفای و یوتیوب موزیک در این بخش محدودیت‌هایی است که هرکدام برای کاربران اشتراک رایگان ایجاد کرده اند.

اسپاتیفای در اشتراک رایگان خود، به کاربران فقط امکان پخش موسیقی‌هایی را می‌دهد که خود برنامه در پلی‌لیست‌های مخصوصی مانند Daily Mix تعبیه کرده همچنین کاربران می‌توانند موسیقی‌هایی را که دوست ندارند را رد کنند اما فقط 6 بار در هر ساعت. کیفیت صدا نیز در حالت رایگان محدود شده و تنها 160 کیلوبایت بر ثانیه است که واقعا کیفیت آزاردهنده‌ای است و در آخر کاربران نمی‌توانند آهنگی را برای پخش آفلاین دانلود کنند و گاهی نیز تبلیغاتی در بین موسیقی‌ها پخش می‌شود که می‌تواند تجربه شنیداری شما را مختل کند.

اما در آن قسمت ماجرا یوتیوب موزیک به شما این امکان را می‌دهد تا هر آهنگی را که می‌خواهید جستجو کرده و گوش دهید یا هرچند بار که می‌خواهید آهنگی را رد کرده و عوض کنید اما نقطه ضعف این سرویس آن است که اگر شما صفحه نمایش خود را خاموش کنید یا به‌صورت خودکار قفل شود، موسیقی درحال پخش متوقف می‌شود.

یوتیوب موزیک نیز همانند رقیب خود یعنی اسپاتیفای از تبلیغات آزاردهنده در بین پخش موسیقی استفاده می‌کند و علاوه بر آن کیفیت پخش موسیقی در اشتراک رایگان به 128 کیلوبایت بر ثانیه محدود شده است!

تفاوت اسپاتیفای و یوتیوب موزیک از لحاظ تجربه کاربری

هردو برنامه دارای رابط کاربری مشابه‌ای هستند و از تم تاریک نیز پشتیبانی می‌کنند اما اسپاتیفای به‌دلیل داشتن تصاویر چشمگیر، پس‌زمینه جذاب‌تر و توضیحات مربوط به پلی‌لیست‌ها از فضا استفاده بهتری کرده است اما از طرف دیگر یوتیوب موزیک در رابط کاربری خود تا حدودی ناقص عمل کرده به‌طوری که بعضی از بخش‌ها به زیبایی تمام در کنار هم قرار گرفته‌اند در حالی که بخش‌های دیگر مانند حالت‌ها و ژانرها کاملا بی‌روح و زننده است.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد اسپاتیفای در بحث رابط کاربری وجود یک نوار کناری ناوبری ثابت است که در آن این امکان به کاربر داده می‌شود تا با سرعت بیشتری به بخش‌های مختلف این برنامه دسترسی پیدا کنند. همچنین این برنامه کنترل‌های بصری بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا بتوانند به‌راحتی آهنگ‌ها را از یک پلی‌لیست به پلی‌لیست شخصی خود منتقل کنند آن‌هم تنها با کشیدن و رها کردن آهنگ‌ها در نوار کناری برنامه.

مقایسه اسپاتیفای و یوتیوب موزیک در بخش محتوا

هر دو سرویس پخش موسیقی در این بخش از محتوای پرباری برخوردارند که به 10 میلیون نسخه آهنگ می‌رسد و اگر خواننده موردعلاقه شما شخص شناخته‌شده و محبوبی باشد، قطع به یقین در هر دو برنامه می‌توانید آهنگ‌های موردنظر خود را پیدا کنید اما بزرگترین تفاوت اسپاتیفای و یوتیوب موزیک در آن است که اسپاتیفای علاوه بر استریم آنلاین موسیقی امکان استفاده بیش‌از 1 میلیون عنوان پادکست‌های رادیویی را نیز به شما می‌دهد که این ویژگی در یوتیوب موزیک به موسیقی و موزیک ویدیو محدود شده و اگر بخواهیم خوش‌بینانه به این قضیه نگاه کنیم وجود حجم عظیمی از موزیک ویدیوها در یوتیوب موزیک می‌تواند این مشکل را حل کند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *