بهینه‌سازی سئو پس از طراحی سایت مهم‌ترین مسئله در موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌رود! به طوری‌ که اگر روی سئوی سایت خود کار نکنید، در آینده نه چندان دور از میدان رقابت خارج می‌شوید. در این مسیر اشتباهاتی وجود دارد که توسط سئوکاران و وبمستران انجام می‌شود؛ در مجموعه مقالات اشتباهات رایج سئو قصد داریم به بررسی این اشتباهات بپردازیم! همراه ما باشید.

محتوای مرتبط با کسب‌وکارتان تولید کنید!

معنای برخی کلمات آن‌قدر واضح است که نیازی به توضیح ندارد، مثل کلمه مرتبط که در تعریف بازاریابی محتوا وجود دارد.  در خصوص این کلمه دو بخش محتوای مرتبط مستقیم و محتوای مرتبط غیرمستقیم قابل توجه است. محتواهایی که تولید می‌کنیم‏، بایستی یا به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به ماهیت کسب و کار ما بازگردد. معمولا محتواهایی که به صورت مستقیم به کسب و کار ما یا محصولاتمان اشاره دارند، محتواهایی از جنس ویژگی‌ها و خواص هستند، بطور مثال برای یک محصول غذایی محتوایی در خصوص خواص و مزایای خود محصول یک محتوای مرتبط و مستقیم است. اما اگر برند غذایی محتوایی برای مناسبت خاصی مثل شب یلدا تهیه کند و در آن از محصولات خود بهره ببرد یک محتوای مرتبط اما غیرمستقیم استفاده نموده است. یا بطور مثال یک برند غذایی بازی سازی میکند و مسابقه‌ای در باشگاه مشتریان خود طراحی می‌کند که به بهترین عکس شب یلدا که در کنار بزرگترهای فامیل و محصولات آن برند غذایی گرفته شده باشد، هدیه می دهد.

اگر در وب‌سایت خود محتوای بصری انتشار می‌دهید باید به جذابیت آن نگاه ویژه‌ای داشته باشید. اینفوگرافی‌ها که در چند سال اخیر موردتوجه قرار می‌گرفتند اکنون به دلیل عدم جذابیت، محبوبیت خود را از دست دادند. برای جذب مخاطب هر محتوایی را تولید و منتشر نکنید. شاید در کوتاه مدت جواب بدهد اما در بلندمدت به شدت برای سئو سایت شما  آسیب رسان می شود. محتواهای مرتبط با کسب و کارتان را با جذابیت ارائه کنید. جریان محتوا در چرخه عمر مشتری اتفاق می افتد. یعنی از زمانیکه مشتری وجود ندارد و شما درصدد آگاه‌سازی و جلب توجه او هستید تا زمانیکه اولین خرید صورت می‌پذیرد و خریدهای بعدی رخ می‌دهد و مشتری با اعتماد به شما، وفادار شده و تبدیل به شریک استراتژیک کسب و کار شما می شود؛ برای این چرخه عمر بایستی محتواهای متناسب با هر بخش را تهیه نمایید. نکته جالب در روند توزیع و انتشار محتوا توجه موتورهای جستجوگر به روند و جریان محتواهای شما است که برای آن ارزش خاصی قائل هستند.

نادیده گرفتن زمان‌بندی تبلیغات و انتشار محتوا

توجه نکردن به زمان‌بندی و فصل ممکن است، زمان و پول شما را در یک کمپین تبلیغاتی هدر دهد. راهکار این است که اگر ایده‌ای عالی برای محتوا دارید، اما احساس می‌کنید که ارائه آن در فصل پاییز بهتر است، دست نگهدارید تا فصل مناسب برای ارائه خدمات یا محصول خود برسد. در هر صورت صاحبان وب‌سایت‌ها و خبرنگارها تا وقتی زمانی مناسبی برای پوشش خبری و لینک دادن به وب‌سایت شما پیدا نکنند، این کار را انجام نخواهند داد. بنابراین پس از اتمام پروژه تبلیغاتی خود و شروع یک پروژه دیگر هم متوجه نخواهید شد که کمپین تبلیغاتی شما چقدر موفق بوده است. در کمپین‌های تبلیغاتی خود می‌بایست به فصول و رویدادهای زمانی توجه ویژه‌ای داشته باشید.

  • فصل‌های ورزشی
  • فصل آب‌وهوا
  • فصل تعطیلات
  • فصل انتخابات
  • فصول صنعتی

محتوا را اگر در زمان مناسب انتشار دهید (مانند یک طعمه که در جای مناسب به قلاب وصل شده) باعث موفقیت‌آمیز بودن محتوا می‌شود. برای بهبود وضعیت سایت و بهینه سازی سایت باید از تکنیک ها، ابزارها و روش های بسیاری استفاده کنید. استفاده از پلاگین‌ها و افزونه‌های متفاوت گرفته تا خرید بک لینک، تبلیغات گوگلی و … اما مهم ترین این روش ها مدیریت محتوا و در واقع تولید محتوای غنی و بدون کپی می باشد. حال رعایت یک اصل مهم و اساسی در تولید و بارگذاری محتوا زمان ارسال و انتشار مطلب در سایت می باشد. سعی کنید برای ارسال مطالب از یک ریتم منظم و مشخص پیروی در طول زمان استفاده کنید. البته دقیقا منظور ما مشخص نمودن و تعیین ساعات خاصی از روز برای ارسال نمی‌باشد هرچند اگر بتوانید این موضوع هم رعایت کنید تاثیر بهتری دارد اما تاکید خاص ما بر روی ریتم ارسال روزانه می باشد.این برنامه ریزی را می توانید بر حسب محتوای سایتتان مشخص کنید. مثلا ممکن است شما هر روز مطالبی برای بارگذاری بر روی سایت داشته باشید و یا ممکن است فقط در هفته ۲ پست تولید شده برای بارگذاری داشته باشید. خوب ترجیح گوگل بر حسب تجربه ما این است که مطالب روزانه انتشار دهید اما مطالب شما در حد هفتگی یا ماهیانه هم باشد مهم این است که این ریتم همیشگی باشد و دچار تغییر در طول زمان نباشد.

اگر ارسال مطالب شما دارای روال مشخص زمانی باشد موتورهای جست و جوگر گوگل نیز عادت خواهند کرد که طبق همان برنامه زمانی به سایت شما سر زده و صفحات جدید شما را ایندکس کنند. می توانیم با ذکر مثال زیر اهمیت این موضوع را برای شما بهتر بیان کنیم. فرض کنید که شما مطالب سایت خود را هر روز آپدیت می کردید و پست جدید منتشر می کردید و موتورهای جست و جوگر گوگل نیز طبق عادت هر روز به سایت شما سر زده و مطالب شما را ایندکس می کردند حال بنا به هر دلیلی مدتی این کار را انجام نمی دهید و یا ریتم این کار دستخوش تغییر شده و مطالب را هفتگی منتشر می کنید. این بار وقتی موتور گوگل به سایت شما مراجعه می کند و محتوا جدیدی را نمی بینید تا مدتی به سایت شما مراجعه نمی کند پس در نتیجه ایندکس صفحات جدید شما بسیار طولانی شده و با مشکل مواجه می‌شود.

نداشتن محتوای مختصر و قابل‌فهم

عدم وجود چکیده کوتاه و مناسب در محتوای شما، به‌طورکلی محتوای شما را به یک الگوی عمومی و خسته‌کننده تبدیل خواهد کرد.چکیده، کوتاه‌ترین و ساده‌ترین راه برای انتقال مفاهیم مهم از محتوای شماست. برای به دست آوردن بهترین نتایج، به محتوای مختصر و قابل‌فهم نیاز دارید.

  • راهکار: گزیده و خلاصه بیان کردن مفاهیم، باید مشخص کند که نوشته شما چگونه به افراد مختلف برای رسیدن به مخاطبانشان کمک می‌کند. در چکیده‌نویسی ممکن است سؤالات زیر مطرح شود که می‌بایست به آن‌ها پاسخ دهید
  • اگر شما محتوایی را ارائه می‌دهید که اطلاعات محور است، فکر کنید که نوشته شما چه مشکلی را حل می‌کند و اینکه چه فرقی با سایر محتواها دارد؟
  • اگر محتوای شما دیداری یا بصری باشد توجه کدام دسته از افراد را به خود جلب خواهد کرد؟

در نظر نگرفتن استراتژی Outreach در طی ایده‌پردازی

اغلب متخصصین SEO در زمان ایده‌پردازی استراتژی Outreach را در نظر نمی‌گیرند، درحالی‌که این بهترین زمان برای درک اهداف و حذف ایده‌های بد است.اگر نمی‌توانید یک داستان سریع و قانع‌کننده در مورد محتویات خود، در هنگام Outreach ایجاد کنید، به این دلیل است که در مورد استراتژی خود فکر نکرده‌اید. در طول ایده‎پردازی، مطمئن شوید که در شروع به برنامه‌ریزی استراتژی مناسبی اتخاذ کرده‌اید. فکر کردن به‌موقع، شما را کمک خواهد کرد تا متوجه شوید آیا ایده شما بیش‌ازحد پیچیده است یا به‌اندازه کافی جالب نیست یا بیش‌ازحد ساده است. انتخاب کلید واژه ی کانونی ( کلمه کلیدی ) است چرا که برای انجام سئوی سایر قسمت ها باید آن ها را بر طبق این واژه تنظیم کنید. این کلمه مهمترین و اصلی ترین نقش در سئو را دارد. سعی شود که این کلمه از عبارات کمتری تشکیل شود و از عبارات طولانی برای آن بپرهیزید.

اشتباهات رایج سئو مهم‌ترین قسمت سئو و بهینه‌سازی سایت است! برخی از اشتباهات باعث کاهش رتبه بسیار زیاد و جریمه شدن از سمت گوگل می‌شوند. در این مقاله به بررسی از  این اشتباهات پرداختیم و درمقاله‌های بعدی به ادامه این لیست خواهیم پرداخت.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *