یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش موفقیت یک سایت، رتبه الکسای آن است! در واقع سایت شما نیاز به مخاطب و بازدید دارد تا بتوانید محصولات یا خدمات خود را بفروشید. همچنین اگر سایت شما، یک سایت محتوامحور است که از روش‌های دیگری نظیر تبلیغات کسب درآمد می‌کنید، باید توجه داشته باشید رتبه الکسا یکی از مهم‌ترین مسائلی است که اگر افراد قصد تبلیغاتی در سایت شما را داشته باشند، به آن توجه زیادی می‌کنند! رتبه الکسا کاملاً به بازدید شما بستگی دارد؛ یعنی هر چقدر بازدید شما بیشتر باشد، رتبه الکسای بهتری هم خواهید داشت و هنگامی که کاربران بخواهند بازدید دو یا چند سایت مختلف را برای تبلیغات مقایسه کنند، به رتبه الکسای شما توجه می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که با استفاده از آن می‌توانید رتبه سایت خود افزایش دهید. بنابراین اگر می‌خواهید رتبه سایت خود را افزایش دهید یا به بهبود رتبه الکسای خود فکر می‌کنید، مجموعه مقالات چگونه رتبه الکسای سایت خود را افزایش دهیم؟ را دنبال کنید.

این روزها تقریباً تمام افراد و کسب و کارهای اینترنتی یک وب‌سایت دارند؛ دلیل داشتن این سایت‌ها این است که افراد بتوانند در سایت خود خدماتشان را معرفی کند یا برنامه‌هایشان در آن مشخص باشد ؛ همچنین بسیاری از کسب‌وکارها در زمینه فعالیت‌های خود می‌نویسند و دلیل آن، اهمیت پیدا کردن محتوا برای کاربران کسب‌وکارها است. مهم‌ترین چالشی که بعد از راه اندازی سایت برای شما مطرح می‌شود، این است که چطور بازدید سایت خود را افزایش دهیم. شاید ندانید که افزایش بازدید از سایت علاوه بر اینکه مشتری‌های زیادی را جذب می‌کند، بلکه اعتماد کاربران فعلی سایت را هم نسبت به کسب‌وکارتان افزایش می‌دهد. پس با ماه همراه باشید تا در ابتدا به طور خلاصه به شما بگویم که افزایش بازدید واقعی سایت شما چگونه مزایای زیادی برای شما دارد!

بهبود رتبه الکسا

هرچقدر بازدید سایت شما بیشتر باشد، رتبه الکسا سایت شما پایین‌تر می‌آید و سایت شما رنک بهتری می‌گیرد. در واقع هنگامی که می‌گوییم رتبه الکسای شما بهبود پیدا کند، به این معنی است که باید رتبه الکسای شما کاهش پیدا کند.

افزایش فروش

هر چقر بازدید از سایت شما بیشتر شود به این معناست که کاربران بیشتری از شما دیدن می‌کنند، کاربران بیشتری با سایت شما آشنا خواهند شد و بنابرین مشتری‌های بیشتری پیدا می‌کنید.

شاید در گوشه کنار وب بارها عنوان رتبه الکسا (Alexa) را دیده و مطالبی در این خصوص خوانده باشیم، سایت ها و سرویس های خاص و فراوانی نیز حول این محور در گستره وب شکل گرفته اند که معمولا تحت عناوینی چون انجام بهینه سازی صفحات وب، آموزش SEO (مخفف Search Engine Optimization)، افزایش رتبه سایت در گوگل، جلب بازدیدکننده و… فعالیت می کنند، اینکه الکسا چیست و به چه منظوری ایجاد شده، چگونه آمار و تعداد بازدیدهای یک سایت را به دست می آورد و رتبه بندی آن تا چه میزان برای مدیران وب و افرادی که عمدتا قصد فعالیت های تبلیغاتی دارند اهمیت دارد، مطلبی است که در این یادداشت به آن خواهیم پرداخت تا نهایتا به نتیجه ای منطقی دست پیدا کنیم.

الکسا (Alexa) چیست؟

الکسا (Alexa) عنوان یک سایت از زیرمجوعه‌های به Amazon.com است که در حال حاضر در کالیفرنیای امریکا قرار دارد و خدمات آن در آدرس Alexa.com ارائه می شود، هدف از این سرویس جمع آوری اطلاعات ترافیک وب و رتبه بندی پایگاه های اینترنتی از نظر تعداد بازدیدها است که با در نظر گرفتن یک سری معیارهای محاسباتی و الگوریتم های خاص، نهایتا سایت های شبکه جهانی وب را به لحاظ میزان دیده شدن صفحات آنها رتبه بندی کرده و حتی جزئیات مفیدی در رابطه با چگونگی کاوش و رفتار مخاطبین صفحات ارائه می دهد، Alexa.com را نباید با پروژه دستیار شخصی هوشمند شرکت آمازون که در ساخت بلندگوهای این شرکت استفاده شده اشتباه گرفت، اگرچه نام این پروژه نیز Alexa می باشد اما سایت Alexa.com با این پروژه ارتباطی ندارد (صرفا تشابه اسمی می باشد). یکی از سرویس های رایگان الکسا، نمایش رتبه سایت ها می باشد که مشاهده آن برای عموم امکانپذیر است. این قابلیت عمومی و جامع باعث شده است که رتبه الکسا به عنوان معیاری قابل استناد برای تعیین رتبه سایت ها تبدیل شود.

ملاک های محاسبه رتبه الکسا  در ابتدا باید ذکر کنیم که رتبه الکسا کاملا معتبر و دقیق نیست! زیرا به راحتی می توان رتبه الکسا را بهبود بخشید. در مقابل باید این موضوع را نیز در نظر گرفت که هر قدر به رتبه ۱ نزدیکتر می شویم امکان تقلب کمتر شده و رتبه ها قابل اعتمادتر هستند. ممکن است این سوال مطرح شود که معیارهای محاسبه رتبه بندی در الکسا چیست؟ تعداد آی پی های بازدیدکننده از یک سایت در مقیاس کشوری و جهانی میزان استفاده بازدیدکنندگان سایت از Alexa Toolbar ثبت سایت در پنل الکسا به منظور محاسبه دقیق بازدیدهای سایت

چرا الکسا اهمیت دارد و معیار رتبه‌دهی به سایت‌های مختلف در آن چیست؟

اهمیت و دقت رتبه بندی الکسا (Alexa) اما چرا رتبه الکسا برای مدیران سایت ها اهمیت زیادی دارد و آیا اساسا این رتبه بندی دقیق است؟ واقعیت این است که آمار این سرویس لزوما دقیق و کاملا براساس واقعیت نیست و تا حدودی مبتنی بر محاسبات فرضی و استقرایی است، چرا که طبق شواهد موجود منبع اصلی جمع آوری اطلاعات الکسا و پشتوانه آن، پلاگین یا تولبار (Alexa Toolbar) است که در مرورگر بازدیدکنندگان در سرتاسر دنیا نصب می شود، به فرض ممکن است تعداد زیادی از کاربران یک پایگاه اینترنتی بدون نصب تولبار از آن دیدن کنند و در مقابل سایتی دیگر به دلیل نوع فعالیتش بازدیدکننده های خاصی داشته باشد که تولبار الکسا را اکثر آنها نصب کرده باشند (معمولا وبسایت هایی که بازدیدکننده هایشان از تجربه کافی در فعالیت های وب برخوردارند رتبه الکسای بهتری نسبت به سایت های دیگر با بازدید مشابه دارند)، اما با وجود همه ی این تفاسیر نباید سایت الکسا و رتبه آن را آنقدرها هم دست کم گرفت!

خواسته یا ناخواسته، رتبه الکسا جای خود را بین کاربران باز کرده و اهمیتی نسبی در عرصه وب و کسب و کارهای بر بستر اینترنت پیدا کرده است، به طور مثال تبلیغ دهنده گان بیشتر تمایل دارند که با سایت های مرتبط با اهدافشان با توجه به رتبه الکسای آنها همکاری کنند، از طرفی اطلاعات سایت الکسا بعضا در تجزیه و تحلیل بهتر و هدف گذاری مخاطبان و نیازهایشان می تواند تاثیر مثبتی داشته باشد یا در مقایسه چند سایت مشابه از لحاظ محبوبیت تعیین کننده باشد، متاسفانه در این زمینه نیز برخی تلاش دارند با توصل به روش های متقلبانه اقدام به افزایش رتبه سایت خود هرچند به صورت موقت کنند، به فرض از طریق چند سیستم مختلف تولبار الکسا را نصب و به تناوب از آدرس های مد نظرشان بازدید می کنند یا با ارجاع های سیستماتیک و غیر حقیقی به آدرس های مد نظرشان افزایش رتبه کاذب ایجاد می کنند، خوشبختانه با توجه به بهبود الگوریتم های الکسا و در نظر گرفتن معیارهای مختلف در اختصاص رتبه و با بررسی پارامترهایی مانند میزان Daily Time on Site و بررسی سایت های ارجاعی در قسمت Upstream Sites می توانیم به راحتی این نوع صفحات را شناسایی کنیم و واضح است که این نوع رفتارها جزء هدر دادن وقت و به اصطلاح گول زدن خود ارزش دیگری ندارد و معمولا این افراد پس از مدتی از این کار خسته شده و مخاطبان واقعی خود را نیز از دست می دهند، به نظر بهترین راه افزایش رتبه الکسا تمرکز بر روی ایجاد محتوای مفید و جلب بازدیدکننده واقعی است.

برای سایت های تازه‌کار چقدر زمان برای گرفتن رتبه الکسا لازم است؟

مدت زمان لازم برای کسب رتبه الکسا اگر به تازگی وب سایت خود را راه اندازی کرده اید، برای اینکه در قسمت نمایش اطلاعات سایت الکسا جایی داشته باشید، پس از عضویت در آن و ثبت آدرس خود، معمولا باید مدتی بین ۱ تا ۲ ماه از ثبت سایت شما بگذرد و از طرفی هرچه بازدیدکننده سایت شما بیشتر باشد، شانس شما بیشتر می شود. می توان گفت بهترین کار برای کسب رتبه بالاتر ( البته در سیستم الکسا هرچه عدد شما کم تر باشد یعنی رتبه شما بالاتر است ) تلاش در جهت انتشار مطالب بهتر و مفیدتر و اهمیت قائل شدن برای مخاطبان می باشد. به این ترتیب هر چه که فعالیت شما در وب مستمر و با کیفیت باشد، سایت الکسا نیز اهمیت بیشتری برایتان قائل می شود و نوع تجزیه تحلیل و آمارهای ارائه شده آن نیز به مرور زمان متفاوت خواهد بود.

الکسا نام سایتی است که میلیون‌ها سایت را بر اساس شاخص‌های خود رتبه‌بندی می‌کند؛ مهم‌ترین فاکتور این رتبه را می‌توان ترافیک آن سایت در نظر گرفت! به گونه‌ای که اگر سایتی نسبت به یک سایت دیگر ترافیک بیشتری داشته باشد، قطعاً رتبه بهتری هم در الکسا دارد. این رتبه برای بسیاری از کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است و همین مسئله سبب شده تا مدیران سایت‌های مختلفی به دنبال روش‌های افزایش بازدید خود باشند تا بتوانند رتبه الکسای سایت خود را بهبود ببخشند! باتوجه به این که این رتبه برای مدیران اغلب سایت‌ها و به خصوص سایت‌های محتوا محور مهم است، در این مقاله قصد داریم به بررسی آموزش بهبود رتبه الکسا به همراه افزایش بازدید سایت بپردازیم تا بتوانید رتبه سایت خود را نسبت به سایر سایت‌ها، بهبود ببخشید. اگر این مقاله را خوانده‌اید، پیشنهاد می‌کنم حتماً قسمت بعدی این آموزش را هم بخوانید تا نکات زیادی را درباره افزایش بازدید و بهبود رتبه الکسای سایت به شما بگوییم.

 

 

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *