این روزها بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند که به جای کامپیوتر خانگی از لپ تاپ استفاده کنند! مهم ترین دلیل آن هم این است که لپ تاپ به راحتی قابلیت جابجایی دارد و در هر جایی که به سیستم نیاز داشته باشید، لپ تاپ شما می‌تواند نیاز شما را برطرف کند. با این وجود، هنوز هم کامپیوترها محبوبیت خود را دارند و برخی کاربران دوست دارند که به جای لپ تاپ، از کامپیوتر رومیزی استفاده کنند. اگر شما هم جزء آن دسته از کاربران هستید که دوست دارید از کامپیوتر استفاده کنید، حتماً این سوال برایتان پیش می آید که چه سیستمی خریداری کنیم. لازم است بدانید که هر سیستم کارایی خاص خود را دارد و برای آن که در هزینه های خود صرفه جویی کنید، بهتر است ابتدا بدانید که چه سیستمی نیاز دارید. در این مقاله می خواهیم به بررسی این موضوع مهم بپردازیم و در نهایت، چندین سیستم بر اساس کاربری مختلف را به شما کمک عزیز پیشنهاد کنیم.

چگونه یک سیستم کامپیوتری مناسب تهیه کنیم؟

شاید تا چند سال گذشته بدون توجه به خیلی از مسائل سیستم دلخواه خود را خریداری می‌کردید اما در حال حاضر شرایط ارزی باعث شده تا خرید کامپیوتر بسیار گران باشند. تا جایی که ممکن است افراد به دنبال خرید یک سیستم مناسب با بودجه مناسب هستند تا کار آن‌ها را راه‌ بیندازد. بنابراین هنگام انتخاب سیستم باید حتماً مسائل مهمی را در نظر بگیرید.

 

بنابراین اگر شما قصد خرید یک سیستم کامپیوتری را دارید، ابتدا باید نیاز خود را مشخص کنید! باید ببینید که قرار است چه کاری با سیستم خود انجام دهید و چه سیستمی می‌تواند آن کار را برای شما انجام دهد. به نوع کاری که قرار است سیستم برای شما انجام دهد، کاربری گفته می‌شود که در بخش پایانی سیستم‌های مناسب با کاربری‌های مختلف را پیشنهاد می‌کنیم تا خرید مناسبی داشته باشید.

عوامل تاثیرگذار در انتخاب سخت‌افزار کامپیوتر

اگر قصد خرید یک سیستم کامپیوتری را دارید، مهم‌ترین چیزی که وجود دارد سخت‌افزار کامپیوتر است! درست است که ظاهر آن هم مهم است، اما در نهایت چیزی که قرار است کار شما را انجام دهد، سخت افزار آن است و نه ظاهرش! پس هنگام خرید کامپیوتر باید دقت کنید که آن سخت‌افزار متناسب با نیاز شما باشد.

اگر یک کامپیوتر با سخت‌افزار متناسب با کاربری خود تهیه کنید، ممکن است تا چندین سال نیاز به تعویض آن نداشته باشید! البته ممکن است بخواهید با ارتقاء آن عملکرد بهتری را تجربه کنید اما نیازی به تعویض کامل کامپیوتر خود نیست. در این بخش می‌خواهیم ۵ مورد از نکات مهمی که هنگام خرید کامپیوتر باید به آن دقت کنید، بپردازیم:

  • نوع نیاز یا کاربری افراد

اولین چیزی که هنگام خرید کامپیوتر باید در نظر بگیرید، نیاز یا کاربری است! در واقع شما باید ببینید که این سیستم قرار است برای شما چه کاری انجام دهد. قطعاً می‌دانید که هر کار نیازمند سخت‌افزار خاصی است؛ مثلاً انجام کارهای تدوین فیلم به کمک سیستم نسبت به انجام کارهای اداری نظیر نرم‌افزارهای آفیس سخت‌افزار قوی‌تری نیاز دارد.

گاهی اوقات کاربران برای آن که بتوانند عملکرد بهتر و سرعت بالاتری را تجربه کنند، یک یا چند سخت‌افزار را نسبت به چیزی که نیاز دارند قوی‌تر انتخاب می‌کنند. این مسئله باعث می‌شود تا سالیان بیشتری از آن استفاده کنند و هنگام انجام کارهای خود، عملکرد بهتری را ببینند و اصطلاحاً سیستم لگ نزند یا هنگ نکند.

  • بودجه کاربران

یکی دیگر از فاکتورهایی که هنگام خرید سیستم باید حتماً در نظر بگیرید، بودجه است! این مسئله بسیار ساده است که شما هر چقدر بودجه بیشتری داشته باشید، انتخاب‌های شما بیشتر است. همچنین شما با بودجه بیشتر می‌توانید سیستم بهتری را انتخاب کنید تا هنگام انجام کارهای موردنظر خود با مشکل خاصی روبرو نشوید.

گاهی اوقات کاربران مشکل بودجه ندارند و به جای انتخاب سیستم مناسب کار خود، یک سیستم با سخت‌افزار بالاتر را انتخاب می‌کنند تا بتوانند کارهای بیشتری با آن انجام دهند. مثلاً اگر کار شما اداری است و مشکل بودجه ندارید، خرید سیستم گیمینگ به جای سیستم اداری به شما کمک می‌کند تا در کنار کارهای خود، بتوانید هر کار دیگری را هم انجام دهید.

  • نیم‌نگاهی به آینده استفاده از سیستم

همه ما به خوبی می‌دانیم که تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و شرکت‌های تولید سخت‌افزار کامپیوتر همیشه در حال تولید قطعات بروز هستند. بنابراین سیستمی که شما امسال تهیه می‌کنید، ممکن است دو سال دیگر قدیمی شده باشد! حال با توجه به مشکل بودجه، ممکن است یک سیستم قدیمی‌تر انتخاب کنید.

با انتخاب یک سیستم قدیمی ممکن است در بودجه خود صرفه‌جویی کرده باشید اما با گذشت مدت زمان کوتاهی، آن سیستم قدیمی است و ممکن است نتوانید آن را ارتقاء دهید. بنابراین یکی از فاکتورهایی که هنگام خرید سیستم باید در نظر بگیرید، نیم‌نگاهی به آینده است که آن سیستم حداقل چندین سال برای شما قابل استفاده باشد.

  • امکان ارتقاء سخت‌افزاری در آینده

هر سیستمی امکان ارتقاء دارد اما نکته‌ای که باید دقت کنید، این است که برخی سیستم‌های پس از قدیمی شدن دیگر ارتقاء پیدا نمی‌کنند! در واقع شما تنها می‌توانید تا چند سال سیستم خود را ارتقاء دهید و پس از آن باید به فکر تعویض سیستم کامپیوتری خود باشید. یکی از فاکتورهایی که باید در نظر بگیرید، این است که سیستم شما خیلی قدیمی نباشد که امکان ارتقاء آن وجود نداشته باشد.

پس گاهی اوقات خرید سیستم قدیمی‌تر به معنای صرفه‌جویی در هزینه نیست، بلکه به این معنی است که شما پس از گذشت مدتی باید هزینه خرید یک سیستم دیگر را به جای ارتقاء سیستم پرداخت کنید.

  • لوازم جانبی کامپیوتر

پس از انتخاب سخت‌افزار، مسئله دیگری که باید در نظر بگیرید لوازم جانبی آن است! به عنوان مثال مانیتور بخش مهمی از خرید کامپیوتر است که باید در انتخاب آن دقت کنید. اگر شما در زمینه برنامه‌نویسی فعالیت کنید، شاید کیفیت خیلی مهم نباشد و همین‌قدر که مانیتور اشعه زیادی تولید نکند کافی است.

در حالی که اگر شما برای تدوین ویدئو از آن استفاده می‌کنید، نه تنها انتخاب یک مانیتور که اشعه زیادی نداشته باشد مهم است بلکه باید توجه کنید که کیفیت تصویر خوبی داشته باشد! دلیل آن هم این است که کیفیت بالای تصویر به شما کمک می‌کند تا بتوانید فیلم‌های با کیفیتی تدوین کنید. لوازم جانبی دیگر کامپیوتر هم مهم است و شما می‌توانید آن‌ها را جدا از بخش سخت‌افزاری (کیس کامپیوتر) خریداری کنید.

با رعایت این چند نکته به خوبی می‌توانید یک سیستم مناسب انتخاب کنید! گاهی اوقات کاربران بدون آن که این این موارد را بدانند، در مورد خرید سیستم تحقیق می‌کنند اما پس از خرید، متوجه می‌شوند که انتخاب آن‌ها خوب بوده اما عالی نبوده است. پس دقت به این عوامل به شما در تجربه خرید یک سیستم عالی کمک زیادی می‌کند.

کدام سیستم برای نیاز ما مناسب است؟

هر سیستم مشخصات سخت افزاری خود را دارد و قطعاً کاربرد آن هم متفاوت است! شما باید بر اساس نیاز خود و این که چه انتظاری از سیستم دارید، سخت افزار خاصی را انتخاب کنید. در این بخش از مقاله می‌خواهیم به بررسی پیشنهادات مختلف خرید سیستم در زمینه انتخاب سیستم مناسب برای کاربری‌های مختلف بپردازیم.

 بهترین سیستم با کاربری اداری

اولین سیستم بر اساس کاربری اداری است که در چنین سیستم هایی معمولاً کارهای سنگین انجام نمی‌شود. در واقع از آن برای استفاده از نرم افزارهای سنگین استفاده نمی شود و در حدی که بتواند نرم افزارهای معمولی نظیر آفیس را باز کند مناسب است. از کاربری اداری معمولاً در اداره‌ها و سازمان‌های عمومی استفاده می‌شود؛ زیرا در چنین سازمان‌هایی کارهای سنگین کامپیوتری انجام نمی‌شود و یک سیستم معمولی که تنها بتواند کارهای ساده‌ای انجام دهد، کافی است. مثلاً استفاده از Mini-PC برای کاربری اداری گزینه مناسبی است!

در سیستم اداری معمولاً نرم‌افزارهای آفیس (Office) مورد استفاده قرار می‌گیرد و این نرم‌افزارها خیلی سنگین نیستند. همچنین در سیستم اداری معمولاً وب‌گردی بخش مهمی است؛ زیرا کارمندان ادامه بسیاری از کارهای خود را با استفاده از اینترنت انجام می‌دهند و خوش‌بختانه وب‌گردی کار سنگینی نیست و سیستم معمولی هم برای آن کافی است.

پیشنهاد اول سیستم اداری

اولین سیستمی که در این بخش می‌خواهیم بررسی کنیم، هزینه نسبتاً پایینی دارد و قدرت آن هم معمولی است. اگر برای استفاده کارهای اداری و خانگی می‌خواهید از آن استفاده کنید، پیشنهاد مناسبی است اما برای کارهای سنگین‌تر انتخاب خوبی نیست. در ادامه به بررسی بخش‌های مختلف آن می‌پردازیم تا بتوانید راحت‌تر برای انتخاب آن تصمیم بگیرید:

نوع سخت‌افزار مدل سخت‌افزار
مادربرد ASUS PRIME B365M-K یا ASUS PRIME H310M-A
پردازنده Intel Pentium Gold G5400 یا Intel Core i3-9100
رم ADATA GAMMIX D30 8GB 3000MHz DDR4
کارت گرافیک بدون کارت حافظه مجزا – استفاده از گرافیک داخلی پردازنده
هارد دیسک Seagate Barracuda 1TB یا Seagate Barracuda 2TB
کیس GREEN ARIA یا GREEN GRIFFIN G2
پاور GREEN GP450A-ECO Rev3.1
حافظه اس اس دی WD GREEN 120GB یا ADATA SU650 120GB

این سیستم برای استفاده‌های خانگی نظیر وب‌گردی، استفاده از نرم‌افزارهای آفیس، چند رسانه‌ای نظیر مشاهده فیلم و همچنین دانلود از اینترنت مناسب است. از طرف دیگر، برای کارهای اداری که نیاز به سیستم معمولی نظیر تایپ نامه یا نرم‌افزارهای سبک دارند هم مناسب است. اگر دانش‌آموز هستید، این سیستم نسبتاً ارزان هم می‌تواند کار شما را راه بیندازد!

پیشنهاد دوم سیستم اداری

اگر سیستم قبلی را قبول نداشتید، پیشنهاد می‌کنیم این مورد را هم بررسی کنید! این سیستم اداری هم دارای سخت‌افزار حداکثر است و با هزینه بسیار مناسب جمع‌ می‌شود. البته شما می‌توانید سخت‌افزار دیگری را هم به آن اضافه کنید که این کار هزینه نهایی جمع‌آوری سیستم را افزایش می‌دهد. در ادامه سخت‌افزار پیشنهادی را بررسی می‌کنیم:

نوع سخت‌افزار مدل سخت‌افزار
مادربرد GIGABYTE H410 HD3P
پردازنده Intel Celeron G5925
رم GSKILL Aegis 1*8GB DDR4 2400MHZ CL17

 

کارت گرافیک بدون کارت حافظه مجزا – استفاده از گرافیک داخلی پردازنده
هارد دیسک انتخابی بر اساس میزان حافظه موردنیاز و بودجه
کیس GREEN ARIA یا GREEN GRIFFIN G2
پاور Green GP300A-ECO
حافظه اس اس دی WD GREEN 120GB یا ADATA SU650 120GB

این سیستم گزینه مناسبی برای افرادی است که دنبال ارزان تمام شدن سیستم نهایی هستند! به همین دلیل تنها از 8 گیگ رم به صورت تک کانال استفاده شده است. شاید این مقدار رم پایین باشد اما اگر نیاز به حافظه زیادی نداشته باشید، می‌توانید با کمک یک حافظه اس اس دی به راحتی سرعت پایین آن را جبران کنید و بهبود ببخشید.

این دو سیستم، سیستم‌های پیشنهادی برای کاربری اداری هستند که معمولاً سخت‌افزار زیادی نیاز ندارد. اگر بودجه شما بیشتر است، می‌توانید کمی سخت‌افزار آن را بهبود ببخشید یا به سراغ سیستم‌هایی با کاربری دیگر بروید تا عملکرد و سرعت بهتری را هنگام کار با آن تجربه کنید.

بهترین سیستم با کاربری خانگی

یکی دیگر از کاربری‌های سیستم که معمولاً در خانه استفاده می‌شود، کاربری خانگی است! کاربری خانگی هم نیاز به سخت افزار زیادی ندارد و مانند کاربری اداری است. البته یک تفاوت مهم بین آن‌ها وجود دارد؛ در کاربری اداری معمولاً یک کار انجام می‌شود اما کاربری خانگی ممکن است چندین کار با هم انجام شود که باید کمی قوی‌تر باشد!

البته این مورد قطعی نیست و ممکن است در اداره نیازمند سیستم قوی‌تری باشید. مثلاً ممکن است یک اداره نیازمند استفاده از کامپیوتری باشد که با استفاده از آن بتوانید طراحی‌های گرافیکی هم انجام دهد که سیستم خانگی ممکن است به آن نیاز نداشته باشد. دو مورد از پیشنهادات کامپیوتر خانگی عبارتند از:

پیشنهاد اول سیستم خانگی

اولین سیستم خانگی که قصد معرفی آن را داریم، سخت‌افزار قوی ندارد اما برای انجام کارهای مختلفی نظیر انجام چند کار هم‌زمان و انجام کارهای نسبتاً سبک مناسب است. این نوع سیستم کارت حافظه جداگانه ندارد اما اگر پس از مدتی به کارت حافظه نیاز داشتید، به راحتی می‌توانید آن را ارتقاء دهید و کارت حافظه دلخواه را نصب کنید:

نوع سخت‌افزار مدل سخت‌افزار
مادربرد ASUS PRIME H510-M-A
پردازنده Intel Pentium Gold G6405
رم GSKILL Aegis 1*8GB DDR4 2400MHZ CL17

 

کارت گرافیک بدون کارت حافظه مجزا – استفاده از گرافیک داخلی پردازنده
هارد دیسک WD Blue 1TB
کیس GREEN ARIA
پاور Green GP300A-EUD Bronze

این سیستم خانگی دارای حافظه اس اس دی نیست و برای افرادی که حافظه زیادی نیاز دارند، پیشنهاد شده است! البته اگر به حافظه زیادی نیاز ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از حافظه اس اس دی برای افزایش سرعت و عملکرد سیستم موردنظر استفاده کنید. همچنین می‌توانید در آینده یک ماژول رم به آن اضافه کنید تا بتوانید عملکرد بهتری را تجربه کنید.

پیشنهاد دوم سیستم خانگی

دومین سیستم پیشنهادی برای کاربری خانگی برای استفاده مالتی مدیا به صورت حرفه‌ای یا انجام کارهای گرافیکی پیشنهاد می‌شود! البته منظور ما کارهای گرافیکی سنگین نیست، بلکه برای کارهای سبکی که می‌خواهید با فتوشاپ انجام دهید مناسب است. این پیشنهاد دارای حافظه اس اس دی است که نسبت به پیشنهاد قبلی کمی بهتر است.

نوع سخت‌افزار مدل سخت‌افزار
مادربرد GIGABYTE H410M S2H
پردازنده Intel Core i3-10100  یاIntel Core i5-10400
رم ADATA GAMMIX D30 8GB 3000MHz DDR4 x2
کارت گرافیک بدون کارت حافظه مجزا – استفاده از گرافیک داخلی پردازنده
هارد دیسک Seagate Barracuda 2TB
کیس GREEN ARIA یا GREEN GRIFFIN G2
پاور GREEN GP500A-ECO Rev3.1
حافظه اس اس دی WD GREEN 120GB  یاADATA SU650 120GB

با استفاده از این سیستم می‌توانید بازی‌های سبک را هم اجرا کنید! البته بازی‌های سنگین قابل اجرا نیستند و نباید به عنوان سیستم گیمینگ به آن نگاه کنید. اگر اهل تماشای فیلم باشید یا بخواهید کارهای دیگری نظیر آفیس، وب‌گردی و… انجام دهید این سیستم مناسب است. همچنین اگر دانش‌آموز هستید، این سیستم گزینه بسیار خوبی برای شما محسوب می‌شود.

این دو سیستم پیشنهادی برای افرادی که قصد انجام کارهای خانگی دارند مناسب است! کارهای خانگی معمولاً سنگین نیستند و شامل کارهای روزمره نظیر فیلم دیدن، وب‌گردی، نرم‌افزارهای سبک، آفیس و… است.

بهترین سیستم با کاربری گیمینگ

یکی دیگر از کاربری‌های پرطرفدار برای خرید سیستم کامپیوتر، کاربری گیمینگ است! پیش از آن که بخواهیم به بررسی آن بپردازیم، ابتدا لازم است بگوییم که واژه گیمینگ در واقع یک کلمه تبلیغاتی است که از طرف شرکت‌های سازنده سخت‌افزار کامپیوتری مطرح شده است. سیستم گیمینگ به این معنی نیست که تنها باید با آن بازی کرد!

به دلیل آن که سیستم‌های گیمینگ قدرتمند هستند و بازی‌های حرفه‌ای نیازمند یک سیستم قدرتمند هستند، به سیستم‌های قدرتمند گیمینگ هم گفته می‌شود. بنابراین شما با سیستم گیمینگ کارهای سنگین دیگری هم می‌توانید انجام دهید و با یک سیستم معمولی هم می‌توانید بازی کنید! پس سیستم گیمینگ تنها مختص بازی کردن نیست و به دلیل قدرتمند بودن به آن سیستم گیمینگ گفته می‌شود. دو پیشنهاد خرید سیستم گیمینگ عبارتند از:

پیشنهاد اول سیستم گیمینگ

اولین پیشنهاد سیستم گیمینگ که هزینه بالایی ندارد اما از قدرت خوبی بهره‌مند است، یک سیستم با پردازنده Core i3 نسل ده است. این سیستم شاید قدرت خیلی بالایی نداشته باشد اما برای انجام کارهای نسبتاً سنگین مناسب است. همچنین این سیستم دارای 16 گیگ رم اختصاصی است تا بتوانید کارهای خود را با سرعت خوبی انجام دهید:

نوع سخت‌افزار مدل سخت‌افزار
مادربرد ASUS PRIME H510M-A
پردازنده Intel Core i3-10100F Box
رم GIGABYTE 16GB 2X8GB 2666MHZ CL16
کارت گرافیک ASUS CERVERUS GTX1050TI A4G
هارد دیسک WD BLUE 1TB
پاور GREEN GP530A-EUD

این سیستم دارای حافظه اس اس دی نیست و اگر بخواهید با آن کارهای سنگین انجام دهید، بهتر است در کنار حافظه اصلی یک حافظه اس اس دی هم نصب کنید. این سیستم گیمینگ برای کارهای رندرینگ هم مناسب است اما با توجه به پردازنده متوسط آن، ممکن است برخی بازی‌ها را نتوانید روی آن اجرا کنید. بنابراین اگر بودجه بیشتری دارید، بهتر است به سراغ پیشنهاد بعدی بروید.

پیشنهاد دوم سیستم گیمینگ

اگر پیشنهاد قبلی نتوانسته نظر شما را جلب کند و شما مشکل بودجه ندارید، یک سیستم بهتر به شما پیشنهاد می‌کنیم! این سیستم پیشنهادی از پردازنده Core i7 ایجاد شده است و می‌تواند در اجرای بازی یا کارهای سنگین به شما کمک زیادی کند. همچنین وجود 16 گیگ رم اختصاصی باعث می‌شود تا سرعت پردازش بیشتر شود:

نوع سخت‌افزار مدل سخت‌افزار
مادربرد ASUS TUF GAMING Z590 PLUS WI-FI
پردازنده Intel Core i7-11700K
رم GSKILL TREDENT Z RGB 16GB 2X8GB 3466MHZ CL16
کارت گرافیک ASUS TUF RTX 3060 O12G GAMING V2
هارد دیسک WD BLUE 1TB
پاور ASUS ROG STRIX 750G
خنک‌کننده DEEPCOOL CASTLE 360EX RGB
کیس GREEN GREFFIN G6
حافظه اس اس دی SAMSUNG 980 PRR 250G

این سیستم با هزینه متوسط گزینه مناسبی برای شما خواهد بود تا بتوانید یک سیستم گیمینگ داشته باشید، در حالی که هزینه خیلی زیادی هم نکرده باشید. البته سیستم‌های قوی‌تر و ضعیف‌تری هم وجود دارند که باید متناسب با بودجه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. همچنین شما می‌توانید سخت‌افزار این سیستم را متناسب با نیاز یا سلیقه خود شخصی‌سازی کنید.

اگر با هدف گیمینگ می‌خواهید یک سیستم گیمینگ بخرید و کار دیگری با آن ندارید، پیشنهاد می‌کنیم کنسول بازی را جایگزین این سیستم کنید! سیستم‌های گیمینگ قیمت بالایی دارند و گاهی اوقات با یک چندم هزینه سیستم گیمینگ می‌توانید بهترین کنسول بازی را به همراه بهترین بازی‌های آن تهیه کنید. خرید سیستم گیمینگ زمانی منطقی است که بخواهید با آن کارهای سنگینی در کنار بازی کردن انجام دهید.

بهترین سیستم با کاربری رندرینگ

اگر در حوزه تدوین فیلم یا نرم‌افزارهای سه بعدی فعالیت می‌کنید، نیازمند یک سیستم قوی هستید تا به خوبی رندر نهایی از کارهای خود بگیرید! جالب است بدانید که هر چقدر سیستم قوی‌تر باشد، زمان رندر گرفتن هم سریع‌تر است و می‌توانید در زمان کوتاهی نتیجه نهایی را ببینید. البته پیش از انتخاب سیستم باید نوع نرم‌افزار مورد استفاده را هم دقیقاً مشخص کنید!

برخی از نرم‌افزارها با کمک کارت گرافیک رندر می‌گیرند اما برخی دیگر با کمک پردازنده این کار را انجام می‌دهند! برای دسته اول شما باید بخش گرافیکی سیستم را قوی انتخاب کنید اما برای دسته دوم باید بخش پردازش و رم سیستم را قوی انتخاب کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. در ادامه دو پیشنهاد عالی برای کاربری رندرینگ را بررسی می‌کنیم:

پیشنهاد اول سیستم رندرینگ

اگر قصد خرید یک سیستم رندرینگ ابتدایی را داشته باشید، می‌توانید از یک سیستم گیمینگ معمولی استفاده کنید. سیستم‌های گیمینگ معمولاً سخت‌افزار بالایی دارند و با توجه به این که رندرینگ هم نیاز به پردازش نسبتاً سنگینی دارد، سیستم گیمینگ برای رندر گرفتن مناسب است. این سیستم پیشنهادی برای رندر ابتدایی مناسب است و برای رندر خیلی سنگین مناسب نیست:

نوع سخت‌افزار مدل سخت‌افزار
مادربرد ASUS PRIME B550-PLUS
پردازنده AMD Ryzen 5 3600XT
رم ADATA GAMMIX D30 8GB 3000MHz DDR4 x2
کارت گرافیک ASUS PH-GTX1660S-O6G  یاASUS DUAL-GTX1660S-O6G-EVO
هارد دیسک Seagate Barracuda 2TB
کیس Cooler Master MasterBox MB520 ARGB  یاThermaltake View 22 Tempered Glass Edition
پاور GREEN GP600B-HP EVOیا  GREEN GP700B-HP EVO
حافظه اس اس دی ADATA XPG SX8200 Pro 256GB

البته اگر با سیستم کامپیوتری خود نرم‌افزارها یا بازی‌های سنگین اجرا می‌کنید، این سیستم گزینه مناسبی است. مثلاً برای افرادی که تری دی مکس کار می‌کنند، نیازمند یک سیستم با پردازش عالی دارند تا عملکرد خوبی داشته باشد. این سیستم برای ویرایش عکس، طراحی گرافیکی سنگین، تدوین ویدئو و همچنین ساخت کلیپ‌های با کیفیت مناسب است.

پیشنهاد دوم سیستم رندرینگ

اگر سیستم قبلی نظر شما را جلب نکرد و با محدودیت بودجه روبرو نیستید، یک پیشنهاد عالی برای شما داریم! اگر می‌خواهید بازی‌های 4K اجرا کنید یا فیلم‌های باکیفیت 4K تولید و ویرایش کنید، این سیستم عالی است. در این سیستم سی پی یو بسیار قدرتمند است و وجود گرافیک بسیار قدرتمند به شما کمک می‌کند تا کارهای سنگین را به خوبی اجرا کنید:

نوع سخت‌افزار مدل سخت‌افزار
مادربرد ASUS PRIME B550-PLUS
پردازنده AMD Ryzen 7 3800XT  یاAMD Ryzen 9 5900XT
رم ADATA GAMMIX D60G 8GB 3600MHz DDR4 x2 یا ADATA GAMMIX D50 8GB 4133MHz DDR4 x2
کارت گرافیک ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity OC
هارد دیسک Seagate Barracuda 4TB
خنک‌کننده ASUS TUF Gaming LC 240 RGB
کیس Cooler Master MasterCase H500P
پاور GREEN GP800B-HP EVO  یاCooler Master MWE Gold 850 – V2
حافظه اس اس دی ADATA XPG SX8200 Pro 256GB

این سیستم برای افرادی که تدوین ویدئو می‌کنند، مناسب است! زیرا چنین افرادی به حافظه زیادی نیاز دارند تا بتوانند فایل‌های سنگین ویدئویی را ذخیره کنند. همچنین وجود حافظه اس اس دی قدرتمند در این سیستم، به شما کمک می‌کند تا بتوانید کارهای روزانه خود را با سرعت بالایی انجام دهید و عملکرد آن رضایت شما را جلب کند.

اگر بودجه شما بیشتر است، می‌توانید برای سیستم رندرینگ به سراغ سیستم گیمینگ بروید! در واقع سیستم‌های گیمینگ از سخت‌افزار بسیار قدرتمندی تولید شده‌اند تا بتوانید هر کار سنگینی را با آن انجام دهید. در سیستم‌های گیمینگ عملکرد پردازنده و گرافیک بسیار عالی است و می‌توانید رندرینگ و کارهای گرافیکی سنگین را به خوبی اجرا کنید.

بهترین سیستم با کاربری آهنگ‌سازی

آهنگ‌سازی یکی از کارهای حرفه‌ای است که برای آن نیاز به یک سیستم مناسب خواهید داشت! معمولاً افرادی که در حوزه آهنگ‌سازی فعالیت می‌کنند، برای نهایی کردن کار خود به سیستم مناسب نیاز دارند. این سیستم باید بتواند امکان اتصال به ابزارهای آهنگ‌سازی را داشته باشد تا یک آهنگ‌ساز بتواند خروجی خوبی از آن بگیرد.

سیستم آهنگ‌سازی به کارت گرافیک قدرتمند نیاز ندارد و حتی می‌توانید از سیستم کامپیوتری بدون کارت حافظه گرافیکی مجزا استفاده کنید. مهم‌ترین امکاناتی که یک سیستم آهنگ‌سازی باید داشته باشد، حافظه ذخیره‌سازی و همچنین وجود پورت‌های مختلف ارتباطی برای اتصال دستگاه‌های آهنگ‌سازی به سیستم است. دو مورد از بهترین سیستم‌های کامپیوتری مناسب برای آهنگ‌سازی عبارتند از:

پیشنهاد اول سیستم آهنگ‌سازی

اولین پیشنهادی که برای سیستم آهنگ‌سازی داریم، تقریباً ارزان‌ترین سیستمی است که می‌تواند کار شما را به خوبی راه‌ بیندازد. کارت گرافیک یکی از گران‌ترین سخت‌افزارهایی است که در سیستم وجود دارد؛ در این پیشنهاد کارت گرافیک در نظر گرفته نشده است و به جای آن از پردازنده و رم قدرتمند استفاده کرده‌ایم تا عملکرد خوبی نشان دهد:

نوع سخت‌افزار مدل سخت‌افزار
مادربرد GIGABYTE AORUS B550 AORUS PRO AC
پردازنده AMD Ryzen 5 PRO 4650G
رم CORSAIR Vengeance RBG PRO 2*8GB 3600MHZ CL18
کارت گرافیک بدون کارت حافظه مجزا – استفاده از گرافیک داخلی پردازنده
هارد دیسک Seagate Barracuda 4TB
خنک‌کننده GREEN GLC240-EVO
کیس COOLER MASTER MASTERBOX NR600P
پاور ASUS ROG STRIX 550G
حافظه اس اس دی SAMSUNG Master MasterBox NR600P

پردازنده در نظر گرفته شده برای این سیستم پیشنهاد تقریباً مانند پردازنده 3600 است! با این تفاوت که گرافیک مجتمع بسیار بهتری دارد. دلیل در نظر گرفتن این پردازنده، این است که این سیستم پیشنهاد دارای گرافیک مجزا نیست و به همین دلیل، پردازنده بهتری در نظر گرفتیم تا بتوانید عملکرد بهتری در بخش گرافیک داشته باشد.

پیشنهاد دوم سیستم آهنگ‌سازی

اگر بودجه شما بیشتر است و پیشنهاد اول رضایت شما را جلب نکرده است، یک پیشنهاد عالی برای شما داریم! این سیستم کامپیوتری دارای پردازنده قدرتمندی است و با 10 هسته می‌تواند نیاز شما را به خوبی پوشش دهد. همچنین این سیستم دارای کارت حافظه مجزا است تا بتوانید به صورت قدرتمند به آهنگ‌سازی و بسیاری از کارهای دیگر بپردازید:

نوع سخت‌افزار مدل سخت‌افزار
مادربرد GIGABYTE Z490 VISION D
پردازنده INTEL Core i9 10850K
رم G.SKILL RIPJAWS V32GB 16GB*2 4000MHZ CL18
کارت گرافیک PALIT GTX 1660 SUPER GP OC 6GB
هارد دیسک WD BLUE 1TB
خنک‌کننده Asus ROG RYUJIN 240
کیس COOLER MASTER MASTERBOX NR600P
پاور Asus ROG STRIX 750G

برای این سیستم حافظه اس اس دی در نظر نگرفته‌ایم اما اگر می‌خواهید سرعت عملکرد بهتری را تجربه کنید، می‌توانید از حافظه اس اس دی استفاده کنید. همچنین این سیستم با مادربرد Vision D که به ارتباط Thunderbolt 3 مجهز است، به شما کمک می‌کند تا یک سیستم قدرتمند برای آهنگ‌سازی داشته باشید.

این دو پیشنهاد تقریباً بهترین پیشنهاداتی هستند که برای سیستم آهنگ‌سازی وجود دارد! پیشنهاد اول تقریباً ارزان‌ترین سیستمی است که برای آهنگ‌سازی می‌توانید استفاده کنید. پیشنهاد دوم هم تقریبا دوبرابر سیستم اول هزینه دارد اما قدرت زیادی دارد. دلیل آن هم این است که اگر نیاز به تدوین موزیک ویدئو داشتید، بتوانید کار خود را با همین سیستم انجام دهید!

بهترین سیستم با کاربری خاص

تقریباً تمامی کارهایی که کاربران انجام می‌دهند، در کاربری‌های بالا قرار می‌گیرد که برای آن‌ها سیستم پیشنهاد ارائه کردیم! اما کارهای دیگری هم وجود دارد که خارج از کاربری‌های بالا است و نیازمند سیستم بسیار قدرتمندی است. کارهایی نظیر هوش مصنوعی در بخش صنعتی، الگوریتم شبکه‌های عصبی، ماشین لرنینگ، دیپ لرنینگ و… همگی در این دسته قرار می‌گیرند.

هزینه تهیه این سیستم‌ها بسیار بالا است و معمولاً افراد عادی از آن استفاده نمی‌کنند! در حالی که شرکت‌های زیادی وجود دارند که نیازمند چنین سیستم‌هایی هستند و گاهی تا بیش از 500 میلیون تومان بابت چنین سیستم‌هایی هزینه می‌کنند. با این حال اگر به دنبال چنین سیستم‌هایی هستید، در این بخش دو پیشنهاد بسیار عالی و البته گران‌ قیمت برای شما داریم:

پیشنهاد اول سیستم خانگی

اولین سیستمی که می‌خواهیم برای سیستم با کاربری خاص معرفی کنیم، تقریباً ارزان‌ترین سیستم است و می‌توان آن را در دسته سیستم‌های گیمینگ قرار داد. این سیستم مجهز به پردازنده بسیار قدرتمند است و وجود یک حافظه 6 گیگاباتی از شرکت گیگابایت، قدرت آن را چندین برابر کرده است. همچنین حافظه اس اس دی عملکرد آن را بهتر می‌کند:

نوع سخت‌افزار مدل سخت‌افزار
مادربرد GIGABYTE AORUS TRX40 PRO WI-FI
پردازنده AMD THREADRIPPER 3960X
رم G.SKILL TRIDENT Z RGB 64GB 4X16GB 3200 MHZ CL16
کارت گرافیک GIGABYTE GTX 1660 SUPER OC 6G
خنک‌کننده Asus ROG RYUJIN 240 RGB
کیس GREEN GRIFFIN G6
پاور Asus ROG STRIX 850G
اس اس دی SAMSUNG 980 PRO 500GB

با توجه به این که از چنین سیستم‌های تنها برای پردازنده قدرتمند آن استفاده می‌شود، هارد دیسک درنظر گرفته نشده است! با این حال اگر نیاز به حافظه زیادی داشته باشید، می‌توانید آن را به صورت جداگانه اضافه کنید. در این سیستم وجود یک پردازنده و رم قدرتمند به شما کمک می‌کند تا بتوانید پردازش‌های سنگینی را انجام دهید.

پیشنهاد دوم سیستم خانگی

اگر سیستم قبلی نتوانسته نظر شما را جلب کند، یک پیشنهاد عالی و البته بسیار گران برای شما داریم! این سیستم چند هزار دلاری برای پردازش‌های بسیار قوی طراحی شده است و شما می‌توانید هر چیزی که فکرش را کنید، با آن پردازش کنید. وجود یک کارت گرافیک بسیار قوی روی این سیستم به شما کمک می‌کند تا بتوانید پردازش‌های گرافیکی سنگین را هم به راحتی انجام دهید:

نوع سخت‌افزار مدل سخت‌افزار
مادربرد ASUS TRX40 ROG ZENITH II EXTREME ALPHA
پردازنده AMD THREADRIPPER 3990X
رم G.SKILL TREDENT Z NEO 256GB 8*32 3600MHZ CL18
کارت گرافیک 2 X NVIDIA QUADRO RTX 8000 48GB = 96GB NVLINK
هارد دیسک 2 X SAMSUNG 980 PRO 2TB = 4TB RAID 0 (14000 MB/s)
خنک‌کننده Asus ROG RYUJIN 360 RGB
کیس Asus ROG STRIX HELIOS
پاور COOLER MASTER MASTERBOX NR600P

در این سیستم قدرتمند، از هر چیزی بهترینش در نظر گرفته شده است تا بتوانید نیاز صنعتی بسیار سنگین کاربران را هم پاسخ دهد. این سیستم برای استفاده شخصی خیلی سنگین و قدرتمند است و پیشنهاد می‌کنیم تنها اگر نیاز سازمانی دارید از آن استفاده کنید. با این حال این سیستم را در بخش کاربری خاص قرار دادیم تا با آن آشنا شوید.

یک نکته بسیار مهم؛ توجه به سیستم عامل هنگام خرید کامپیوتر

یکی از نکاتی که گاهی اوقات کاربران به آن توجه نمی‌کنند، انتخاب سیستم عامل مناسب است! سیستم عامل‌ های مختلفی وجود دارد که هر یک از آن ها، کاربرد خاص خود را دارند و برخی نرم‌افزارها را پشتیبانی می‌کنند. برخی سیستم عامل ها جدیدتر هستند و هنوز به مرحله ای نرسیده اند که بخواهید به عنوان سیستم عامل اصلی روی کامپیوتر خود استفاده کنید. به عنوان مثال، سیستم عامل کروم یکی از سیستم عامل های نسبتاً جدیدی است که توسط شرکت گوگل ارائه شده است. این سیستم عامل با وجود آن که توسط بزرگ ترین شرکت دنیا طراحی شده و توسعه پیدا کرده است، اما هنوز نتوانسته به مرحله ای برسد که نیاز کاربران را به خوبی برطرف کند.

بنابراین هنگام خرید کامپیوتر باید این نکته را در نظر بگیرید که آن سیستم عامل، به خوبی بتواند نیاز شما را برطرف کند! در غیر این صورت، تنها هزینه خود را هدر داده اید، در حالی که نیاز شما هم رفع نشده است. حتی گاهی اوقات سیستم عامل هایی نظیر مک که روی لپ تاپ های اپل وجود دارد، با وجود آن که هزینه بسیار زیادی برای خرید این سیستم پرداخت می کنید اما باز هم ممکن است نتواند نیاز شما را رفع کند. بنابراین شما برای آن که بتوانید یک سیستم مناسب خریداری کنید، حتماً باید به سیستم عامل آن هم توجه بسیار ویژه ای داشته باشید. همچنین گاهی اوقات برخی سیستم عامل ها تنها روی سخت افزار قوی پاسخگو هستند که باید به این نکته هم توجه کنید.

مسئله دیگری با نیازمند دقت زیادی است، این است که ببینید نرم افزارهای موردنظر شما بر روی چه سیستم عاملی اجرا می‌شوند! به عنوان مثال نرم افزار skype رو ویندوز و مکینتاش اجرا می‌ شود اما روی سیستم عامل کروم اجرا نمی‌شود. بنابراین باید دقیقاً ببینید که چه سیستم عاملی برای شما مناسب است تا با آن، بتوانید یک خرید کامپیوتر عالی داشته باشید و از آن راضی باشید. البته برخی نرم افزارها بر روی همه سیستم عامل ها نصب می شوند اما باید ببینید که روی کدام یک، عملکرد بهتری خواهد داشت و آن سیستم عامل را انتخاب کنید.

هر کاربر پیش از آن که بخواهد یک سیستم مناسب خریداری کند، ابتدا به این فکر می‌کند که چگونه بهترین سیستم کامپیوتری را تهیه کند. برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید ببیند که واقعاً چه نیازی دارد و چه سخت‌افزاری می‌تواند نیاز او را به خوبی پاسخ دهد! پس از آن که کاربری خود را مشخص کرد، اکنون زمان آن می‌رسد تا به دنبال یک سیستم مناسب باشد.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *