در حال حاضر به طور میانگین هر نفر چیزی حدود 2 تا 3 دستگاه دارد که به اینترنت متصل هستند و بخش زیادی از این دستگاه‌ها به صورت WiFi از اینترنت استفاده می‌کنند. پس دیگر خیلی عجیب نیست که به خانه‌ای بر بخورید که بیش از 5 دستگاه در آن به مودم WiFi متصل می‌شوند.

احتمالا شما نیز شنیده‌اید که وصل شدن چند دستگاه به صورت همزمان به یک مودم، سرعت آن را کاهش می‌دهد. ما در پستی که امروز برای شما آماده کرده‌ایم، نکاتی را مرور خواهیم کرد تا ببینیم آیا این باور حقیقت دارد یا نه و محدودیت‌های آن به چه ترتیب است.

روتر WiFi چطور کار می‌کند؟

روتر WiFi بخش مهمی از شبکه‌ی داخلی خانه شماست. این روترها هم می‌توانند جدا از مودم باشند و هم این که در خود مودم شما قرار داشته باشند که مدل دوم این روزها بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روتر در واقع یک مرکز ارتباط محسوب شده که دستگاه‌های مختلف را به وسیله‌ی امواج رادیویی به یکدیگر و به اینترنت متصل می‌کند. موج رادیویی مورد استفاده نیز به نسخه WiFi که در روتر تعبیه شده، متفاوت است.

در حال حاضر باند 2.4 گیگاهرتز استاندارد بسیاری از دستگاه‌های WiFi هستند و احتمالا در مودم شما نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در نهایت ترافیک شبکه‌ی داخلی شما به پاکت‌های دیتا تقسیم شده و هر کدام با در نظر گرفتن آدرس منحصر به فرد، به دستگاه درست ارسال می‌شوند. با توجه به این که نمی‌شود دو دستگاه از دو فرکانس مختلف استفاده کنند، پس وقتی چند دستگاه در حال دریافت و ارسال پاکت دیتا باشند، احتمال این که سرعت شبکه کاهش پیدا کند، هست.

کاهش سرعت در زمان اتصال چند دستگاه به یک روتر WiFi

پس به این نتیجه رسیدیم که اتصال چند دستگاه به صورت همزمان، در نهایت به کم شدن سرعت روتر می‌انجامد. در واقع کم شدن سرعت به این معنی است که روتر نمی‌تواند به صورت همزمان به دو یا چند دستگاه وصل شده و این نوبت گذاری، باعث می‌شود که ارتباط شما کند شود. این کند شدن اصلا ربطی به اینترنت ندارد و در واقع سرعت شبکه شما است که کاهش می‌یابد و ISP هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد تا سرعت شما را بیشتر کند.

بسته به کیفیت روتری که از آن استفاده می‌کند، عموما وقتی از 4 دستگاه بیشتر به یک روتر متصل می‌شوند، این کم شدن سرعت و کیفیت مشاهده می‌شود. هر چه این تعداد بیشتر شود، مشکلات نیز بیشتر خواهند شد.

بهتر است، چند دستگاه به صورت همزمان به یک روتر متصل شوند؟

پیشنهاد ما این است که بیشتر از 5 دستگاه به صورت همزمان به یک روتر متصل نباشند تا خیلی روی سرعت اینترنت شما تداخلی ایجاد نشود. البته همانطور که گفتیم، کیفیت روتر شما در این رابطه تاثیر زیادی دارد، همانطور که می‌بینید در جاهای عمومی حتی 25 نفر نیز به یک روتر متصل می‌شوند و از آن به بعد شما کم کم مشکلات کم شدن سرعت را احساس می‌کند. در ادامه نگاهی گذرا می‌اندازیم به دیگر پارامترهایی که باعث کم شدن سرعت شبکه WiFi می‌شوند:

  1. قدرت سیگنال WiFi

بسته به فاصله مودم تا دستگاه و همچنین جایی که مودم قرار گرفته است، قدرت سیگنال WiFi برای دستگاه شما متفاوت خواهد بود. مطمئن باشید تا همه چیز را تست می‌کنید تا حداکثر قدرت سیگنال را داشته باشید چون کم شدن قدرت سیگنال، عملکرد روتر را به طور مشهودی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  1. عمر روتر شما

روترهای قدیمی سرعت پایین‌تری داشتند و به خوبی از پس اتصالات جدید بر نمی‌آیند. گرفتن یک روتر مدرن‌تر، کمک شایانی به بهتر شدن کیفیت شبکه شما می‌کند.

  1. دیوارهایی که سیگنال شما باید از آن عبور کند

همانطور که گفتیم، محل قرار گیری روتر از اهمیت زیادی برخوردار است و برای بهتر شدن کیفیت و قدرت سیگنال، بهتر است که روتر شما جایی نباشد که سیگنال مجبور به عبور از چند دیوار شود.

  1. فریمور که آپدیت نشده است

مودم‌ها و روترها یک نرم‌افزار داخلی دارند که هر از چند گاهی از طرف شرکت سازنده به روزرسانی می‌شوند تا عملکرد بهتری داشته باشند. حتما نگاهی بندازید تا ببینید این فریمور به روزرسانی شده یا نه، چون نسخه‌های قدیمی، گاهی دلیل کندی و عملکرد نامناسب شبکه هستند.

Join the Conversation

1 Comment

  1. سلام خسته نباشید لطفاً اگه میشه به سوالم جواب بدید…
    من یه چنل دارم و نیازم به اینترنت خیلی خیلی بالاس و هزینه اینترنت هم برام در ابن حجم خیلی مهم میشه
    من میخوام یه مدم ADCL بخرم و دو یا نهایتا سه دستگاه به اون وصل کنم و در روز هم تا ۱۲۰گیگابایت اینترنت مصرف میکنم و سرعت مورد نیازمم ۳مگابایت بر ثانیه کافیه
    حالا اگه من یه مودم بخرم و سرعت بستم هم ۳مگابایتی باشه سه دستگاه با این سرعت دانلود میکنه یا سرعتم برا سه تا دستگاه به نصف میرسه…
    لطفا یه راهنمایی بکنید خیلی ممنون

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *