یکی از موارد بسیار مهمی که در صنعت وب حائز اهمیت است، مسئله سرور و سرویس‌ میزبانی وب است. اگر بخواهیم وب‌سایت و نرم‌افزار‌های تحت وب را به نرم‌افزار کامپیوتر تشبیه کنیم، قطعا می‌دانید برای نصب و پیاده‌سازی یک نرم‌افزار نیاز به منابعی نظیر هارد و حافظه رم دارید. در طراحی و برنامه‌نویسی نرم‌افزارهای تحت وب نیز با چنین مسائلی روبرو هستیم که در این مقاله قصد داریم بیشتر با منابع موردنیاز برای پیاده‌سازی سرویس‌های وب آشنا شویم.

یکی از مشکلاتی که کاربران بسیار زیادی با آن روبرو هستند و ممکن است باعث سردرگمی آنها شود، مسئله انتخاب سرویس مناسب آنها برای میزبان وب و نرم‌افزارهای تحت وب است. این امر به اندازه‌ای اهمیت دارد که اطلاع نداشتن از آن یا مشورت نکردن با افراد متخصص در این زمینه علاوه بر هزینه‌های اضافی می‌تواند مشکلات جبران‌ناپذیری را نیز برای شما دربر داشته باشد؛ به طور مثال فرض کنید سرویس‌های خود را بر روی یک سرور ضعیف پیاده کنید!

یک سرور متشکل از هارد و رم است که اگر قابلیت پشتیبانی از سرویس‌های شما را نداشته باشند امکان آسیب‌پذیری آنها افزایش پیدا می‌کند؛ با آسیب دیدن آنها ممکن است بسیاری از اطلاعات شما از بین برود و راهی برای بازگردانی آن وجود نداشته باشد یا اگر وجود داشته باشد، هزینه‌های بسیار زیادی را باید صرف کنید.

انتخاب یک هاست یا سرور مناسب برای سایت شما اطلاعات خاصی را نیاز دارد که برخی از آنها فقط از عهده متخصصان این امر برمی‌آید اما برخی دیگر از آنها را خودتان نیز می‌توانید آشنا شوید و در انتخاب آنها یاری‌گر خودتان باشید. اولین چیزی که در بدست آوردن اطلاعات برای شما لازم و ضروری است، شناخت برخی از اصطلاحات رایج در زمینه سرویس‌های میزبانی وب است که شاید ندانستن آنها باعث شود تا متخصصان نیز نتوانند به خوبی شما را در انتخاب سرویس موردنیاز خود یاری کنند.

سرور چیست؟

سرور‌ها ابر رایانه‌هایی هستند که از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند و در محل‌های خاصی به نام دیتاسنتر یا مرکز اطلاعات نگه‌داری می‌شوند. این سرورها به سرویس‌های اینترنت با سرعت بسیار بالا متصل هستند که به کاربران قابلیت اشتراک‌گذاری اطلاعات را می‌دهند. هزینه‌های نگه‌داری دیتاسنتر آنقدر زیاد است که شاید شخصی عادی قادر نباشد از پس آن برآید و در تمام دنیا تنها چند مرکز دیتاسنتر وجود دارند که به کاربران سرویس‌های میزبانی وب و اپلیکیشن‌های تحت وب را ارائه می‌دهند.

این نوع سرورهای اصلی قطعات بسیار بزرگی را شامل می‌شوند که قابلیت نگه‌داری از حجم زیادی از اطلاعات را دارا هستند؛ این سرورها همواره از چندین قطعه هارد، رم، سی‌پی‌یو و… تشکیل شده‌اند که در ارائه سرویس به کاربران آنها را به چندین سرور مختلف تقسیم می‌کنند تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها برای کاربران، بتوانند اطلاعات هر کاربر را به صورت انحصاری در دسترس آنها قرار دهند.

  • پرشین تولز خدمات متنوعی در زمینه سرور اختصاصی و سرور مجازی با سخت افزاز های گوناگون ارائه می کند.تیم فنی پرشین تولز آماده ارایه خدمات پشتیبانی نرم افزاری و نگهداری سرور به صورت شبانه روزی است.

سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی یا Dedicated Server اولین و بزرگترین زیر شاخه ابر رایانه‌های موجود در دیتاسنترها است که در واقع بخشی از منابع یک ابر رایانه را شامل می‌شود. اجاره سرور به صورت اختصاصی به این معنی است که منابعی که در در اختیار شما قرار داده شده است، در اختیار سایر کاربران قرار نخواهد گرفت و این امر سبب می‌شود سرعت پردازش و در نتیجه سرعت بارگذاری سایت شما به طرز چشم‌گیری افزایش پیدا کند. با توجه به در دسترس قرار گرفتن منابع اختصاصی، هزینه‌های این نوع سرور نیز به مراتب بیشتر از سایر سرویس‌های ارائه شده توسط دیتاسنترها است که می‌توانید آن را از هاستینگ‌ تهیه کنید و یا به صورت مستقیم با ارزهای خارجی از سایت‌های مربوط به دیتاسنترها اقدام به تهیه آن نمایید.

 

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی یا Virtual Private Server به معنای سرور نیمه‌اختصاصی است و تفاوت آن با سرور اختاصی در اشتراک‌گذاری منابع آن با سایر کاربران است. در سرور اختصاصی تمامی منابع یک سرور در اختیار شما خواهد بود اما در سرور اختصاصی تنها بخشی از منابع یک سرور اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد؛ این موضوع به این معنی است که در سرورهای مجازی تعدادی از کاربران از منابع یک سرور اصلی به صورت اشتراکی استفاده می‌کنند اما دسترسی آنها به منابعشان کاملا منحصر به فرد است و از این لحاظ تداخلی با منابع سایر کاربران ایجاد نمی‌شود.

هاست چیست؟

هاست یا میزبانی وب به فضایی از سرور گفته می شود که با کنترل پنل‌هایی نظیر سی‌پنل یا پلسک می‌توان آنها را مدیریت کرد و به کاربران اجازه آپلود اطلاعات و راه‌اندازی سایت را می‌دهد. منابعی که در هاست‌ها در اختیار شما قرار می‌گیرند تنها یک بخش بسیار کوچکی از سرور را شامل می‌شوند که به صورت اشتراکی میان شما و سایر کاربران تقسیم می‌شود. هاست‌ها معمولا دارای شناسه‌هایی نظیر فضای میزبانی، پهنای باند و… هستند که باید متناسب با ترافیک سایت خود آن را تهیه کنید.

  • پرشین تولز ارائه دهنده میزبانی وب بر روی سرورهای قدرتمند لینوکس و ویندوز ، در ایران و خارج از ایران به همراه کنترل پنل های قدرتمند plesk و cPanel  که امکانات فراوانی برای مدیریت فایلها و دیتابیس فراهم می کنند.

تفاوت میان هاست و سرور

اولین و مهم‌ترین تفاوت میان هاست و سرور در نحوه اشتراک‌گذاری منابعی است که در اختیار شما قرار می‌گیرد! اگر بخواهیم از بخش‌های قبلی یک جمع‌بندی کلی داشته باشیم باید بگوییم در ارائه منابع سرور شما کاملا مجزا از سایر کاربران خواهید بود اما در هاست ممکن است با هزاران کاربر در منابع یک سرور شریک باشید؛ اگر سایت شما ترافیک بالایی دارد پیشنهاد ما استفاده از سرور مجازی یا اختصاصی است تا در سرعت بارگذاری سایت خود با مشکل مواجه نشوید.

دومین تفاوت آنها هزینه‌های سرور و هاست است که در سرور شما نیاز به هزینه‌های سنگین خواهید داشت اما در هاست معمولا هزینه‌ها بسیار کمتر خواهد بود؛ همچنین هاست‌ها معمولا به صورت سالانه اجاره داده می‌شوند اما سرورها به صورت ماهانه هستند که ممکن است هرماه شاهد تفاوت هزینه‌ها باشید.

نتیجه‌گیری: سرویس‌های میزبانی وب بستگی به ترافیک و بازدیدی که یک سایت دارد، متفاوت‌ هستند. این تفاوت سبب می‌شود تا هر دسته از کاربران نیاز به نوعی از این سرویس‌ها داشته باشند که در این مقاله به معرفی انواع سرویس‌های میزبانی وب و همچنین تفاوت آنها پرداختیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Join the Conversation

2 Comments

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *