اگر به دنبال برندسازی شخصی در شبکه‌های اجتماعی هستید، لازم است بدانید که بهترین شبکه اجتماعی برای برندسازی شخصی اینستاگرام است. در مجموعه مقالات برندسازی شخصی در اینستاگرام به بررسی مفهوم این موضوع، اهمیت آن و نکاتی برای برندسازی شخصی می‌پردازیم.

اینستاگرام

شما می‌توانید در اینستاگرام برند شخصی خود را بسازید اما این کار ساده نیست. لزوم داشتن برند شخصی در اینستاگرام تولید محتوای گرافیکی، عکاسی و ویدیویی مناسب است که ممکن است هر کسی نتواند این کار را انجام دهد. اما حضور فعال ایرانیان در اینستاگرام نشان می‌دهد که مشتریان بالقوه‌ی کسب و کارهای زیادی در این شبکه‌ی اجتماعی تصویر محور در دسترس هستند. استفاده از قالب یکسان، محتوای کوتاه و مفید و ارتباط با اشخاص محبوب و اینفلوئنسرها تعدادی از راه‌های مناسب برای ساختن برند شخصی در اینستاگرام است.

لینکدین

لینکدین یک شبکه‌ اجتماعی تخصص محور است و برندسازی در لینکدین بیش از دیگر شبکه‌های اجتماعی به دنیای حقیقی بستگی دارد. تولید محتوای تخصصی، شرکت در رویدادها و همکاری با اعضای لینکدین می‌تواند شما را در راه برندسازی در لینکدین کمک کند.

توییتر

توییتر در ایران کم‌تر از دیگر شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شود اما ماهیت تایم‌لاین‌های متفاوت آن، به ما کمک می‌کند تا با گروهی از افراد مرتبط به هم تعامل داشته باشیم و برندسازی خود را میان آن گروه از افراد انجام دهیم. منظور از گروه‌های متفاوت حوزههای محتوایی متفاوت است. مثلا، تایم‎‌‌لاین دیجیتال مارکترهای توییتر فارسی با تایم‌لاین طنز نویسان یا خبرنگاران کاملا متفاوت است. برای برندسازی در توییتر، زمینه‌ی فعالیت خود را مشخص کرده و محتوای عالی تولید کنید. همچنین، تعامل با دنبال کنندگان و داشتن دنبال شوندگان (Following) پایین را فراموش نکنید. در ضمن، توییتر به هیچ عنوان جای محتوای کپی شده نیست.

به این موارد توجه کنید

در شبکه‌های اجتماعی چه چیزی می‌خواهید بگویید؟

برای ساختن برند شخصی در شبکه‌های اجتماعی باید استراتژی منسجمی داشته باشید که تمرکز آن روی تخصص و تجربیات شماست. همچنین باید برای سایت خودتان هم استراتژی محتوا داشته باشید. چرا؟ چون هدف کلی ساختن برند شخصی ایجاد و هدایت سر نخ فروش است و برخی اوقات لازم است آن‌ها را به بازدید از سایتتان هدایت کنید. یکی از راه‌های این کار تولید محتوای عالی، نو و خلاقانه‌ای است که مردم دوست دارند آن‌ها را بخوانند و به اشتراک بگذارند. احتمالا می‌دانید که استراتژی شبکه‌های اجتماعی و استراتژی محتوا باید در کنار یکدیگر حرکت کنند. همچنین، باید تصمیم بگیرید که قصد دارید با چه لحن و ادبیاتی با مخاطبان خود صحبت کنید. حضور شما در شبکه‌های اجتماعی نباید به تمام کسب و کارتان تبدیل شود. از طرف دیگر، به اشتراک گذاشتن بیش از حد محتوا شما را در نظر مخاطب غیر حرفه‌ای نمایش خواهد داد و به اعتبارتان آسیب خواهد زد. به یاد داشته باشید که بیشترین فروش شما به عنوان یک برند شخصی زمانی شکل خواهد گرفت که پیشنهاد خود را به عنوان یک شخص معتبر ارائه دهید. علاوه بر این، بهترین نوع محتوای شما آن است که بر اساس تجربیات و تخصص شما باشد و منبع آن خودتان باشید. با این دید، استراتژی خود را تدوین کنید.

استراتژی شبکه‌های اجتماعی اقدامات، و برنامه‌ی شبکه‌های اجتماعی زمان انجام آن‌ها را معین می‌کند. در یک شرایط حداقلی، شما به یک تقویم نیاز دارید که جزییات و زمان انتشار محتوا را در آن بنویسید. همچنین، بهتر است رویدادها و روزهای افزایش آگاهی (Awareness Days) صنعت کسب و کار خود را لیست کنید و برای آن‌ها محتوای مناسبتی تولید کنید. نیازی نیست که همه چیز را برای چند ماه بعد بنویسید، از بازه زمانی یک هفته یا یک ماه شروع کنید. برنامه‌ی شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا طبق استراتژی پیش روید.

تمایز! با بقیه فرق کنید

قانون اصلی برندسازی (چه شخصی، چه برای کسب‌وکارتان) متمایز بودن است و هیچ برندی در دنیا با کپی کردن به برند قوی‌ای تبدیل نشده است. باید هویت حرفه‌ای‌تان را بر اساس چیزی بنا کنید که در مورد شخص شما صدق می‌کند. برای این کار باید بدانید جنبه تمایز شما و توانایی‌های متمایز شما نسبت به بقیه چیست و روی آن‌ها بیشتر سرمایه‌گذاری کنید. آن چیزی که شما را از رقیبانتان متمایز می‌کند، ویژگی‌های منحصربه‌فرد خودتان است. پس سعی کنید از کپی کردن ترفند و یا تکرار روش‌هایی که به اسم افراد دیگر ثبت‌شده است، دوری‌کنید.

استفاده و تهیه SWOT (نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید در پرسونال برندینگ

متخصصین بازاریابی، برند را با تحلیل SWOT نیز بررسی می‌کنند. این کار کمک می‌کند روی نقاط قوت خود تمرکز کنید، سعی کنید نقاط ضعف خود را برطرف کنید و همچنین از فرصت‌های موجود در مسیر حرفه‌ای خود بیشترین استفاده را ببرید.

نقاط قوت و ضعف در برندسازی شخصی

مهارت‌ها، تجارب و موفقیت‌ها، خصوصیات شخصیتی خوب و یا آدم‌های مهمی که می‌شناسید، همه می‌توانند نقاط قوت شما باشند. این لیست می‌تواند ادامه داشته باشد و بر اساس vision توسعه پیدا کند. به نقاط قوت به‌عنوان دارایی‌هایی نگاه کنید که می‌توانند منجر به موفقیت شما شوند و برای حفظ و رشد بیشتر این توانایی‌ها تلاش کنید. نقاط ضعف، آن حوزه‌هایی است که بر اساس vision و اهمیت آن‌ها می‌توانید از آن‌ها اجتناب کنید و یا برای تقویت آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. به یاد داشته باشید که دو نقطه‌ضعف را در حوزه برندسازی شخصی باید رفع کرد و بدون آن‌ها هیچ راه دیگری برای موفقیت وجود ندارد. یکی مهارت‌های ارتباطی و دیگری شبکه‌سازی است. این دو نقطه ضعف حتماً باید رفع شود. از بقیه نقاط ضعف متناسب با اهمیت استراتژیک آن در حوزه تخصصتان می‌توانید صرف‌نظر کنید.

روش‌های موثر افزایش فالوورهای اینستاگرام – بخش اول

فرصت‌ها و تهدیدها در برندسازی شخصی

محیط کسب‌وکار، محیطی کاملاً پویا است که همیشه همراه با تغییرات است. این تغییرات فرصت‌ها و تهدیدهایی را ایجاد می‌کنند. به دنبال پیش‌بینی بازار کار حوزه تخصص خود باشید. در این حوزه چه فرصت‌هایی در آینده به وجود خواهد آمد و چه تهدیدهایی هم به وجود می‌آید. بعد از این بررسی‌ها می‌توانید استراتژی برند شخصیتان را بنویسید و می‌توانید بهترین جایگاه خود در بازار را از تلاقی نقاط قوت و فرصت‌ها به دست آورید.

خود واقعی‌تان باشید!

استراتژی برند شخصی شما باید ازآنچه هستید نشات بگیرد. استفاده از عناوین و جایگاه‌های تقلبی در برندسازی در بلندمدت جوابگو نخواهد بود.

ویژگی‌های اصلی استراتژی برند شخصی چهار مورد زیر است:

  • تمایز: کپی کردن، از شما یک بازیگر درجه‌دو می‌سازد.
  • تمرکز: سعی کنید استراتژی برند شخصی خود را در یک عبارت خلاصه کنید.
  • اعتبار و قانونی بودن: استراتژی برند شخصی شما باید بر اساس آنچه شما هستید و دارایی‌ها و تجربیات شما تعریف شود و صرفاً چیزی را می‌توانید ادعا کنید که واقعیت داشته باشد.
  • جذابیت در بازار: استراتژی خود را طوری در نظر بگیرید که در بازار خریدار داشته باشد. به عبارتی بر توانایی‌ها و مهارت‌هایی تمرکز کنید که کاربردی و نیاز بازار باشد.

چگونه در پرسونال برندینگ مخاطبین خود را بیابیم؟

بعد از تهیه چشم‌انداز پرسونال برندینگ، همانند محصول که برای فروش آن نیاز به شناخت بازار مشتریان دارید، برای پرسونال برندینگ هم نیاز به شناخت مخاطبین خود دارید. در واقع در پرسونال برندینگ تخصص و مهارت‌های خود را به مدیران عرضه می کنید و یا اگر خود در سمت مدیریت هستید، به جامعه مشتریان ارائه می‌دهید. سعی کنید انگیزه افراد (مدیران یا مشتریان پروژه‌ها و محصولات شما)، در همکاری با شما را متوجه شوید. دانستن اهداف و انگیزه‌ها فرصت‌های خوبی در اختیارتان خواهد گذاشت. در این صورت می‌توانید برای رشد و پیشرفت خود مهارت‌هایی را در همین راستا به دست آورید و یا در رزومه و توضیحات خود به توانایی‌های مربوط خود اشاره‌ کنید.

برای جذب مخاطبان، در فضای آنلاین فعال باشید!

  • با حضور در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت در وبلاگ‌ها می‌توانید با مخاطبین خود ارتباط بیشتری برقرار کنید و در حوزه تخصصی‌تان شناخته شوید.
  • بیشترین فعالیت را در آن شبکه اجتماعی داشته باشید که اکثر مخاطبین موردنظرتان آنجا فعال هستند. ولی به عنوان یک فرد متخصص و کارشناس حتماً پروفایل لینکدین با اطلاعات کامل ایجاد کنید.
  • تهیه ویدیو بهترین ابزار برای ارتقای برند شخصی است. می‌توانید مباحثی را که در آن تخصص دارید، در ویدیویی آموزش دهید و در یوتیوب یا کانال آپارات با نام خودتان منتشر کنید.
  • یک وب‌سایت حرفه‌ای برای انتشار مطالبتان، بهترین تأثیرها را روی پرسونال برندینگ شما دارد. با وردپرس می‌توانید وب‌سایت خود را مدیریت کنید.
  • برگه “درباره من” در وب‌سایت شخصی، مکانی است که در آن داستان حرفه‌ای خود را بیان می‌کنید. می‌توانید در این صفحه از علائق و سرگرمی‌هایتان نیز بگویید، اما دقت کنید که زیاد وارد جزییات نشوید تا شکل حرفه‌ای وب‌سایت حفظ شود.
  • برگه “ارتباط با من” را در وب‌سایتتان فراموش نکنید. این صفحه دقیقاً جایی است که اصطلاحاً conversion یا تبدیل به مشتری اتفاق می‌افتد و مخاطبین شما برای پیشنهادهای همکاری با شما وارد مکالمه می‌شوند. با طراحی مناسب این صفحه می‌توانید فرصت‌های حرفه‌ای خوبی کسب کنید. قرار دادن یک فرم برای ارسال پیام، پیشنهاد مناسبی برای ساختار این صفحه است.
  • با تدوین استراتژی برای بازاریابی محتوای بلاگ و همچنین بهبود سئو وبسایت مخاطبین بیشتری را جذب کنید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *