یکی از مواردی که وبمستران در هنگام مدیریت سایت با آن مواجه می‌شوند، عدم توجه به تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو است! لازم است بدانید شبکه‌های اجتماعی سیگنال‌هایی برای موتورهای جستجو ارسال می‌کنند که تاثیر زیادی بر روی رتبه‌بندی سایت دارند. از طرف دیگر شبکه‌های اجتماعی به صورت مستقیم هم در بازاریابی محصولات شما تاثیرگذار هستند و اگر نتوانید از این عامل استفاده کنید، از رقیبان خود عقب خواهید افتاد. در این مقاله قصد داریم به بررسی کامل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، سئو و در نهایت تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو بپردازیم.

سئو و بازاریابی شبکه‌های اجتماعی چیست؟

پیش از آن که بخواهیم به بررسی تاثیر شبکه‌های اجتماعی در سئو بپردازیم، باید با مفاهیم این دو مورد آشنا شویم. بازاریابی در گذشته به روش های ساده ای انجام می شد شاید بهترین راه برای تبلیغ یک نوع کالا یا خدمات نصب تابلو بود و معمولا هم نتیجه بخش بود. امروزه با افزایش رقبا نیاز داریم تا از روش های بهتر و به روز برای جذب مخاطب استفاده کنیم. در دنیای امروز، وب و اینترنت تحولی بزرگ در زمینه ارتباطات ایجاد کرده و در واقع شبکه های اجتماعی و سایت ها همان نقش فروشگاه را دارند و کاربران وبسایت شما نقش مشتری را دارند به این ترتیب شما با ایجاد یک وبسایت و سئو کردن آن میتوانید محصول یا خدمات خود را در دورترین نقاط جهان معرفی کنید. طبیعتا هرکسی دوست دارد که مخاطب و کاربران سایتش هرروز افزایش یابد اما چگونه؟ پاسخ ساده است شما نیاز دارید تا وبسایت شما در معرض دید عموم قرار گیرد. هرچه اصول سئو بهتر رعایت شده باشد بازدید مخاطبان از سایت شما بیشتر می شود و احتمال موفقیت سایت شما بالاتر است.

تصور کنید کاربری به دنبال خدمات وبسایت شما نیاز دارد اما با وبسایت شما آشنایی ندارد. قدم اول برای این کاربر جستجوی این نوع خدمات در موتورهای جستجو است. که یکی از قدرتمندترین و معروفترین آنها موتور جستجوی گوگل است. حال قدم بعدی برای اینکه این کاربر وارد سایت شما شود این است که وبسایت شما در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی داشته باشد. همانطور که میدانید روزانه میلیون ها سایت جدید وارد گوگل می شوند و کسب یک رتبه خوب در میان آنها برای ادامه حیات سایت شما ضروری است! طبق آمار روزانه حدود ۳٫۵ میلیارد سرچ در گوگل انجام می شود از این تعداد ۹۵ درصد جستجوی کاربران از میان وبسایت های موجود در صفحه اول گوگل انجام میشود. پس وبسایت شما باید در صفحه اول گوگل باشد اما اگر جزء ۵ سایت اول گوگل باشید چطور؟ قطعاً ترافیک بسیار خوبی جذب می‌کنید و بر روی فروش شما هم تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

انواع روش های سئو سایت

جستجوی ارگانیک یا ترافیک مستقیم از گوگل، بازدیدکنندگان زیادی را به سایت شما می‌کشاند و از این طریق شما را به درآمد و سود می‌رساند.  گوگل بخش قابل توجهی از بازار جستجو را از رقبای دیگر مانند Bing Yahoo, Yandex, Baidu, ربوده است. این بدین معنی است که همه موتورهای جستجو توانایی ایجاد ترافیک و برندینگ حرفه‌ای برای شما را ندارند. همانطور که قبلا هم گفتم گوگل سهم ۸۵ درصدی بازار جستجو را در دست دارد. اگر نگاهی به لیست مطالب جست و جو شده در گوگل بیاندازید از نتایج آن شگفت زده خواهید شد. در بین جستجو‌ها از عبارت شام چی بپزم تا نظریه تکاملی داروین، و علوم فلسفه همه چیز به چشم‌تان می‌خورد! با توجه به این موارد، کاملا واضح است که سئوی سایت روش‌های مختلفی دارد که بهترین آن سئوی کلاه خاکستری است! اما سئوی کلاه خاکستری چیست؟ سئوی کلاه خاکستری ادغام سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه است که در این بخش به بررسی آن می‌پردازیم.

سئو کلاه سفیدچیست؟ به تمام اقدامات و خدماتی که بطور قانونی موجب بهینه سازی سایت شما در گوگل می شود اصطلاحا سئو سفید یا SEO کلاه سفید می گویند. سئوکار های کلاه سفید از دستورالعمل ها و قوانینی که گوگل برای ارتقای رتبه سایت معرفی کرده تخلف نمی کنند و بطور استاندارد سایت خود را بهینه می کنند. این نوع سئو احتمال جریمه شدن از طرف گوگل را ندارد اما بازدهی آن در بلندمدت پاسخگوی نیازتان است! در سئو کلاه سفید اولویت اول جلب رضایت مشتریان و مخاطبین سایت است بطوریکه قوانین سئو هم رعایت شود. اگر قصد یک شبه ره صدساله رفتن دارید، این روش سئو اصلا برای شما مناسب نیست اما اگر می‌خواهید در نتایج اول گوگل ماندگار و پر‌قدرت باشید راهی جز انتخاب سئو کلاه سفید ندارید. به بیان دیگر با سئو سفید دیرتر به نتیجه می‌رسید اما چون تمام الگوریتم گوگل را بدرستی رعایت می‌کنید، گوگل به شما اعتماد می‌کند و درنتیجه به آسانی شما را از اول لیست جستجو حذف نمی‌کند.

مهم‌ترین مزیت سئوی چیست؟

مشتریان همیشه برای خرید تحقیق می‌کنند. برندهای تجاری باید در یک مکان مشخص جمع شوند تا مشتریان بتوانند آنها را در کنارهم قرار‌دهند و مقایسه‌ کنند. درست مانند بازارهای قدیمی ایران که هر صنفی در راسته مشخصی از بازار فعالیت می‌کرد. اصول و فاکتورهای سئو شما را درکنار رقیبان‌تان قرار می‌دهد و کسب‌وکارهای مرتبط را با توجه به نیاز و خواسته کاربر در یک لیست قابل اطمینان ارائه می‌کند. البته مزایای سئو بسیار بیشتر از این سه مورد گفته شده است اما به نظرم این سه مورد یعنی ایجاد ترافیک، اعتماد و چرخه خرید، مهم‌ترین و اساسی‌ترین نیاز یک تجارت آنلاین است و بدون آنها هیچ تجارتی موفق نخواهد شد. گوگل تمام تلاشش را می‌کند که بهترین و مرتبط‌ترین وب‌سایت‌ها را به کاربران خود عرضه کند. برای این منظور تعداد زیادی پارامتر ارزیابی را مورد بررسی قرار می‌دهد. هر‌چه وب‌سایت امتیاز بهتری در رابطه با این پارامترها بدست آورد، رقبای خود را کنار زده و در واقع باعث سقوط آنها می‌شود و خودش را به بالای لیست نزدیک‌تر می‌کند.

سئوی کلاه سفید چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • در این روش زمان بیشتری صرف سئو سایت شما خواهد شد.
  • هزینه این روش نسبت به سایر روشها کمی بالاتر است که البته با توجه به آنچه بدست می آورید در واقع هزینه ای کمتر پرداخته اید.
  • با سئو سایت به روش سفید، احتمال اسپم و بلاک شدن سایت شما از سمت موتور جستجوی گوگل صفر است چرا که گوگل سایت شما را دوست خواهد داشت.
  • با سئو سفید علاوه بر کلمه کلیدی اصلی شما، بسیاری از کلمات جانبی دیگر را نیز در صفحه اول گوگل خواهید دید که بازدهی SEO را چندین برابر می کند.
  • با سئو سفید سایت شما گام به گام پیشرفت خواهد داشت تا پس از رسید به صفحه نخست، به نخستین لینک گوگل نیز برسد.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این موضوع می‌پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *