بعد از تجربه‌ی جنگ‌های جهانی اول و دوم اگر قرار باشد دنیای ما جنگ جهانی سومی را نیز شاهد باشد، کشمکش‌های مرزی، نفت، آب، و برتری‌طلبی‌های سیاسی هر کدام پیتانسیل آن را دارند که در موقعیتی خاص بهانه‌ی این فاجعه‌ی بشری را فراهم کنند.

اما ایلان ماسک، مدیرعامل شناخته‌شده‌ی شرکت‌‌های بلندپرواز تسلا، اسپیس اکس و بورینگ کمپانی، علت دیگری برای این فاجعه‌ی احتمالی پیش‌بینی کرده است. او به تازگی در توییتی، رقابت کشور‌ها بر سر کسب برتری در حوزه‌ی هوش مصنوعی را محتمل‌ترین علت ممکن برای بروز جنگ جهانی سوم معرفی کرده.

وی در توییت خود چین، روسیه و سایر کشور‌هایی که در حوزه‌ی علوم رایانه پشتوانه‌ای قوی دارند را در این فاجعه دخیل دانسته و اعلام کرده است که به نظرش، رقابت قدرت‌های رایانه‌ای دنیا بر سر کسب برتری در حوزه‌ی هوش مصنوعی محتمل‌ترین علت وقوع جنگ جهانی سوم خواهد بود.

اما آینده‌ی تاریکی که ماسک به تصویر می‌کشد به همینجا بسنده نمی‌کند. او در توییت دیگری ادامه می‌دهد که این تصمیم را سران کشور‌های یاد شده نخواهند گرفت، بلکه هوش مصنوعی آنها این کار را خواهد کرد. به عقیده‌ی وی، هوش مصنوعی در این کشور‌ها به درجه‌ای از اهمیت خواهد رسید که در نهایت بتواند چنین تصمیماتی اتخاذ کند و بر اساس آن دست به اقدام بزند.

ایلان ماسک این نظرات را مدت کوتاهی پس از سخنان پوتین، رئیس جمهور روسیه عنوان کرده که پیش‌تر گفته بود کشوری که در حوزه‌ی هوش مصنوعی حرف اول را بزند، بر دنیا حکمرانی می‌کند

ماسک پیش از این نیز بارها در خصوص خطرات بالقوه‌ی هوش مصنوعی و پیشرفت ترسناک فناوری رباتیک برای جامعه‌ی بشری هشدار داده بود. این کارآفرین برجسته که خودش از طریق شرکت‌های Neuralink، OpenAI و Tesla رابطه‌ی تنگاتنگی با هوش مصنوعی دارد، بار‌ها خواسته‌ی خود مبنی بر وضع قوانین و مقرراتی برای حوزه‌ی هوش مصنوعی را مطرح کرده است.

 

منبع: USA TodayMashable

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *