در سال های اخیر شبکه های اجتماعی رشد بسیار زیادی داشته اند و کاربران زیادی در آن فعالیت می کنند. اینستاگرام یکی از شبکه های اجتماعی بسیار محبوب در میان کاربران ایران و جهان است که مخاطب هدف هر کسب و کاری را در خود جای داده است. در واقع، هر کسب و کاری می تواند مخاطبان هدف خود را در اینستاگرام جذب کند و محصولات یا خدمات خود را به آن ها ارائه کند. اگر کسب و کاری دارید و می خواهید به صورت حرفه ای در اینستاگرام حضور پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید! در این مقاله به بررسی کامل بازاریابی اینستاگرام، مزایای آن و نکاتی که می تواند به فعالیت حرفه ای شما کمک کند، می پردازیم.

اینستاگرام مارکتینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

اینستاگرام بدون شک محبوب ترین شبکه ی اجتماعی برای کسب وکارهای استارتاپی است. این پلتفرم ابزار بازاریابی ایده آلی برای متخصصان مارکتینگ است. در کنار نرخ تعامل بالا و فالوور های بسیار زیاد، اینستاگرام به کسب وکارها کمک کرده است تا به سطح جدیدی از موفقیت دست یابند. اگر شما قادر باشید نرخ تعامل بالایی ایجاد کنید، به سادگی می توانید ترافیک بیشتری کسب کنید. دلایل متعددی برای ایده آل بودن بازاریابی اینستاگرام برای استارتاپ ها وجود دارد.

اینستاگرام مارکتینگ به معنای فعالیت کسب و کارها در اینستاگرام برای برندسازی، وفادار کردن مشتریان و در نهایت ارائه خدمات یا محصولات است. در حال حاضر اینستاگرام بیش از 1 میلیارد کاربر فعال ماهانه دارد که از این تعداد، حدود 500 میلیون نفر آن ها به صورت روزانه فعالیت می کنند. اینستاگرام تا جایی رشد کرده است که اکثر کسب و کارهای ایران و جهان، از آن به عنوان شبکه اجتماعی شماره یک برای بازاریابی محصولات و خدمات خود استفاده می کنند. یکی از مزایای شبکه اجتماعی اینستاگرام بر خلاف شبکه های اجتماعی دیگر نظیر توییتر، این است که شما می توانید با استفاده از محتوای بصری با کاربران تعامل برقرار کنید. از طرف دیگر، وجود بخش کپشن به شما کمک می کند تا اگر بخواهید از محتوای متنی برای ارتباط با کاربران استفاده کنید، امکان پذیر باشد. برای موفقیت در اینستاگرام باید روی بهینه سازی پست های خود تمرکز کرده و پیام های منحصربه فرد خلق کنید که بر روی نیچ مارکت (بازارک) مورد نظر شما متمرکز باشند. این کار به شما کمک می کند که به سادگی تعداد فالوور های خود را افزایش دهید. علاوه بر این، باید بر چندین استراتژی بازاریابی دیگر نیز تمرکز کنید.

اینستاگرام در ایران هم شبکه اجتماعی شماره یک محسوب می شود؛ در حال حاضر تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام از مرز 25 میلیون نفر گذشته است. با توجه به این که بسیاری از شبکه های اجتماعی در ایران محدود هستند و کاربران زیادی نمی توانند به آن دسترسی داشته باشند، اینستاگرام بدون محدودیت در دسترس کاربران قرار دارد. به همین دلیل است کسب و کار های زیادی فعالیت در این شبکه اجتماعی را ضروری می دانند. بسیاری از کسب و کارها برای معرفی محصولات و خدمات خود از اینستاگرام استفاده می کنند و جالب است بدانید، سهم بزرگی از فروش آن ها از اینستاگرام تامین می شود. پس اگر کسب و کاری دارید، همین الان دست به کار شوید و در اینستاگرام حضور پیدا کنید! البته بازاریابی اینستاگرام به همین سادگی هم نیست و قواعد خاص خود را دارد. پس پیشنهاد می کنیم پیش از شروع کار، تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا بتوانید اینستاگرام مارکتینگ قوی و حرفه ای داشته باشید.  اکثر افراد و کسب وکارها بر این باورند که اینستاگرام یعنی اینفلوئنسرها. در حالی که این صحیح نیست. اینستاگرام شاید یک پلتفرم عالی برای افراد مشهور باشد، مخصوصا به خاطر این که به اشتراک گذاشتن مطالب جدید و اخبار در آن ساده و سریع است. با این حال، این ویژگی همچنین می تواند توسط کسب وکارهای استارتاپی برای جذب فالوئرهای بیشتر استفاده شود. اینستاگرام مارکتینگ یا بازاریابی اینستاگرام می تواند به هر کسب وکار استارتاپی ای کمک کند تا به سطح جدیدی از موفقیت دست یابد. در ادامه مهم ترین استراتژی های بازاریابی اینستاگرام را که کسب وکارهای کوچک باید از آن ها پیروی کنند، برمی شماریم.

مزایای استفاده از بازاریابی اینستاگرام برای کسب و کار ها

خلق هشتگ های منحصربه فرد برای برند شما یک امر ضروری است، زیرا از این طریق می توانید آوازه ی برند خود را به گوش افراد بیشتری برسانید. همچنین این کار به شما کمک می کند که گروه های به خصوصی از مشتریان را مورد هدف قرار دهید. استراتژی های استارتاپ ها برای بازاریابی باید بر روی هشتگ های مرتبط تمرکز داشته باشند. هدف شما باید خلق هشتگ هایی باشد که به شما در جذب مشتریان کمک می کنند. همچنین هشتگ هایی شامل عبارات تاثیرگذار یا شعار، یکی از بهترین راه ها برای به دست آوردن مشتریان بیشتر هستند. علاوه بر این، هشتگ ها به افراد کمک می کنند تا محتوای مرتبط با برند شما را بیابند. با گذشت زمان، استارتاپ شما به سمت کسب شهرت حرکت می کند، و افراد بیشتری از هشتگ ها برای خرید محصولات شما استفاده خواهند کرد. شما می توانید در هر پست اینستاگرام ۳۰ هشتگ به کار ببرید.

جای به کار بردن هشتگ ها در متن پست، یک ایده ی خوب این است که آن ها را در کامنت اول قرار دهید. با استفاده از هشتگ های محبوب، در واقع نحوه ی دسترسی به محتوای خود را تسهیل می کنید. یافتن هشتگ های برتر که متعلق به نیچ مارکت (بازارک) شما هستند، دشوار نیست. مطمئن شوید که روی کلمات کلیدی تحقیق می کنید و آن ها را به هشتگ تبدیل می کنید.

باید در ذهن داشته باشید که پست هایی که در آن ها از هشتگ استفاده می کنید، صرف نظر از محتوای پست، نرخ تعامل بیشتری خواهند داشت. همچنین پیشنهاد می شود خلق هشتگ های ویژه ی برند خود را در نظر بگیرید تا بتوانید به رشد استارتاپ خود کمک کنید. هشتگ های ویژه برند (branded hashtags) می توانند شامل شعارهای برند، عبارت های ساده، یا فراخوان به عمل باشند. هشتگ ها باید بر روی ترویج کسب وکار شما تمرکز کنند. علاوه بر کمک به شما در جذب فالوور برای حساب اینستاگرام تان، به این ترتیب مشتریان وفاداری برای کسب وکار خود به دست خواهید آورد. برای خرید لایک های خودکار اینستاگرام (automatic IG likes)، می توانید با شرکت های ارائه دهنده ی این نوع خدمات همکاری کنید.

استفاده از هر یک از روش های بازاریابی باید مزایایی برای کسب و کار ها داشته باشد تا از آن استفاده کنند! زیرا هر یک از روش های بازاریابی نیازمند صرف هزینه و زمان است و تا زمانی که با مزایای آن روش آشنا نباشید، نمی توانید به خوبی از آن استفاده کنید. در این بخش قصد داریم به بررسی مزایای استفاده از اینستاگرام مارکتینگ بپردازیم تا با خیالی آسوده از این روش استفاده کنید.

آگاهی کاربران از وجود برند شما

بسیاری از کسب و کار های اینترنتی وجود دارند که خدمات و محصولات بسیار با کیفیت و ارزشمندی را در اختیار کاربران قرار می دهند، اما هنوز فروش خوبی نداشته اند. یکی از مهم ترین دلایلی که باعث می شود تا یک کسب و کار (با وجود ارائه خدمات و محصولات با کیفیت) فروش خوبی نداشته باشد، عدم آگاهی کاربران از وجود آن برند است. یکی از مهم ترین مزایای حضور در اینستاگرام یا همان اینستاگرام مارکتینگ، آگاهی کاربران از وجود برند شما است. شما به راحتی می توانید برند خود را به میلیون ها کاربر معرفی کنید و فروش خود را افزایش دهید.

وفادار کردن کاربران نسبت به برند

چه بخواهیم چه نخواهیم، کاربران به صورت روزانه در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند. بر اساس گزارش ها، کاربران در روز به صورت میانگین 53 دقیقه از اینستاگرام استفاده می کنند؛ این یعنی کاربران 53 دقیقه با صفحات و محتوای مختلف روبرو هستند. اگر بتوانید در اینستاگرام حضور منظم و فعال داشته باشید، می توانید مخاطبان خود را جذب کنید و در این زمان که کاربر با اینستاگرام مشغول، جلوی دید آن ها باشید. در این صورت کاربران نسبت به برند شما وفادار می شوند و وفادار شدن کاربران نسبت به یک برند، به معنای خرید همیشگی آن ها از کسب و کارتان است.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه این بحث می پردازیم.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *