اگر در این چند ساله اخبار مربوط به تکنولوژی‌های جدید تلوزیون‌ها را دنبال کرده باشید، احتمالا دیده‌اید که کمپانی هایسنس (Hisense) تلویزیون هایی با تکنولوژی ULED را تبلیغ کرده است. اما این تلویزیونهای چه تفاوتی با تلویزیونهای QLED و NanoCell دارند؟ سوالی که سعی داریم در نوشته امروز به جوابشان برسیم.

همه چیز به مارکتینگ ختم می شود

شرکت سامسونگ اخیرا تلویزیون هایی را تحت عنوان کیولد QLED روانه بازار کرده است و شرکت هایی دیگر چون هایسنس تلویزیون های ULED را روانه بازار کرده اند. از آنجا که هر شرکت از فناوری های ویژه ای استفاده می کند معمولا کیفیت های متفاوتی از تلویزیون ها را شاهد هستیم.

هر ویژگی یا فناوری می تواند کیفیت تصویر و صدا را تحت تاثیر قرار دهد و متناسب با آن قیمت تلویزیون افزایش می یابد در این نوشته قصد داریم تلویزیون های کیولد QLED و یولد ULED را مورد بررسی قرار دهیم، با این پیش زمینه که قیمت تلویزیون کیولد سامسونگ بیشتر از قیمت تلویزیون ULED هایسنس است.

تلویزیون های QLED

کیولد QLED اساسا به شرکت سامسونگ تعلق دارد و معمولا در انحصار شرکت سامسونگ است. در QLED حرف Q به معنی کوانتومی Quantum و LED هم به معنی Light Emmiting Diode است. سامسونگ با تغییر در نور پردازی توانسته است کیفیت تصویر متفاوتی را نسبت به تلویزیون های LED روانه بازار کند.

در کیولد QLED یک صفحه حاوی ذرات نانو کریستال در بین نور پس زمینه و صفحه نمایش قرار می گیرد و کمک می کند تا نور دقیق تر و اشباع تر به پیکسل ها برسد. در نتیجه فناوری QLED میزان روشنایی صفحه نمایش به طور فوق العاده ای افزایش یافته است، بنابراین هنگام قرار دادن تصویر دو تلویزیون LED و QLED در کنارهم، کیفیت تصویر QLED کاملا در رده بالاتری مشهود است.

تلویزیون های ULED

اخیرا شرکت هایی چون هایسنس اقدام به تولید تلویزیون در مقیاس وسیعی گرفته اند و در تلویزیون های خود از صفحه نمایش ULED استفاده می کنند اما صفحه نمایش ULED چیست؟ در یولد ULED حرف U به معنی Ultra است و برای برجسته کردن کارایی نمایش تصویر از آن استفاده شده است. ULED همان تلویزیون LED است یعنی نور پس زمینه دارد ولی تغییراتی جهت بهبود کیفیت تصویر در آن ایجاد شده است.

در تلویزیون های ULED از نور پردازی کوانتومی یعنی نقطه ای استفاده می شود. نور قبل از رسیدن به پیکسل ها تقویت شده و جهت گیری بهتری را خواهد داشت.. اما چطور؟ هایسنس در تلویزیون های خود از دو پنل استفاده می کند یکی از آنها اصلی است و معمولا رزولوشن 4K را دارد و دیگر پنل پیکسلی با رزولوشن Full HD است که فقط جهت تقویت نورپردازی با تکنولوژی کوانتومی از آن استفاده می شود، به تلویزیون هایی که از این ویژگی استفاده می کنند Dual Cell می گویند. کنتراست تصویر و روشنایی صفحه نمایش در تلویزیون های با این ویژگی حتی بیشتر از تلویزیون های QLED است و هایسنس با این ویژگی ها می خواهد گوی سبقت را از ال جی و تلویزیون های اولد OLED بگیرد چراکه فعلا ال جی بالاترین تکنولوژی یعنی OLED را درچنته دارد.

جمع بندی

هایسنس در سال 2022 در مقیاس وسیعی تلویزیون را تولید خواهد کرد. این شرکت از پنل های Dual Cell شرکت BOE استفاده می کند و توانسته با استفاده از تکنولوژی نور پردازی کوانتومی و با پنل Dual Cell میزان روشنایی صفحه نمایش، میزان تاریکی منطقه ای و کنتراست تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. سامسونگ هم با فناوری QLED که آن هم بر پایه نور پردازی کوانتومی است ولی سیستم نور پردازی آن با صفحه ای از نانوکریستال پدید آمده است در تلویزیون های کیولد نیز میزان روشنایی و کنتراست بالا است. از آنجا که تلویزیون های هایسنس و سامسونگ از یک نوع صفحه نمایش یعنی VA استفاده می کنند بنابراین فقط در نحوه کوانتومی کردن نورپردازی تفاوت دارند که هایسنس با Dual Cell و سامسونگ با صفحه نانوکریستال این کار را انجام می دهد اما آنچه مشهود است کنتراست و روشنایی بیشتر تلویزیون های هایسنس است. قیمت تلویزیون های هایسنس علی رغم کارایی نمایش رنگ و روشنایی صفحه نمایش پایین است بنابراین خرید تلویزیون و داشتن کیفیت تصویر فوق العاده را آسانتر می کند، از طرفی خرید تلویزیون کیولد سامسونگ با هزینه ای بیشتر امکان پذیر است و اگر توانایی خرید موجود باشد گزینه فوق العاده به حساب می ایند.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *