حتماً شما هم نام فریلنسینگ یا آزادکاری به گوشتان خورده است اما شاید ندانید که چگونه می توانید پروژه بگیرید! یکی از بهترین راه کارها برای پروژه گرفتن از طریق آزادکاری، سایت های فریلسینگ هستند. در ایران هم سایت های مختلفی فعالیت می کنند که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی سایت های فریلنسری در ایران بپردازیم تا با مزایا و معایب هر یک از آن ها آشنا شوید.

مختصری در مورد فریلنسر و فریلنسنگ

حتماً شما با مفهوم فریلنسر و فریلنسنگ آشنا هستید! اما بهتر است در این بخش ابتدا مختصری در مورد آن بگوییم تا در ادامه مقاله با مشکل مواجه نشوید! فریلنسر یا آزادکار به افرادی گفته می شود که همه‌ قواعد زمانی و مکانی کار را به هم می ‌ریزند! در واقع انها نیازی به کار کردن در یک مکان یا زمان خاصی ندارد. در سیستم آزادکاری خبری از روش کاری سنتی و دفتر کار نیست و با قبول پروژه‌ شما، فقط تعهد زمانی معنی دارد، در واقع کار را باید به موقع تحویل دهد. یعنی می تواند در هر ساعتی از شبانه روز و در هر شرایطی مشغول انجام آن باشد. شرایط منعطف فریلنسری بسیار جذاب است و به همین دلیل، تعداد فریلنسرها روز به روز درحال افزایش است و شما می ‌توانید پروژه‌ های شخصی خود را برای انجام به آن‌ ها برون سپاری کنید.

اگر هم خودتان مهارت خاصی داشته باشید، می ‌توانید از طریق برخی وب سایت‌ ها پروژه هایی را مناسب تخصص تان پیدا کنید. سپس با کارفرما گفتگو کنید و پس از انجام توافقاتی نظیر هزینه و زمان انجام آن را برای انجام دادن در دست بگیرید. در گذشته دریافت پروژه‌ های فریلنسری با سختی‌ های زیادی از جمله پرداخت نشدن هزینه ها یا تعیین نشدن صحیح تعهدات همراه بود اما امروزه سایت‌های فریلنسینگ در ایران و خارج از ایران برای آسان کردن این فرآیند ایجاد شده اند که در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم.

سایت فریلنسینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

سایت‌‌ فریلنسینگ به سایت هایی گفته می شود که در آن کارفرما و فریلنسر حضور دارند! در این سایت ها پروزه هایی مطرح می شود که فریلنسر با توجه به شرایط خود می تواند آن را بپذیرد. در این بخش قصد داریم تعدادی از بهترین سایت ‌های فریلنسر گرافیک، تایپ، برنامه نویسی ایرانی را بررسی کنیم:

یک) پونیشا

پونیشا سایتی است که افرادی از سراسر ایران از این سایت استفاده می‌کنند و می‌توانید به راحتی در آن پروژه بگیرید یا پروژه های خود را برون سپاری کنید! در واقع پونیشا یک بازار کار آنلاین نیست و یک کارخانه آنلاین است که با فراهم کردن ابزار مناسب برای انسان‌های باانگیزه، کمک می‌کند تا جهان به مکان بهتری برای زندگی تبدیل شود. در واقع این حرف ها شعار این سایت است! در این سایت فریلنسرها با تخصص ها و مهارت های مختلفی به ارائه خدمات پرداخته و به راحتی می‌ توانند نیاز شما به یک متخصص را برطرف کنند. این زمینه‌ ها عبارتند از:

  • طراحی گرافیک
  • برنامه نویسی وب و موبایل
  • نویسندگی
  • دستیاری مجازی
  • پشیبانی تلفنی
  • فروش و بازاریابی
  • حسابداری
  • مشاوره

مراحل انجام کار در این سایت این گونه است که کارفرما پروژه‌ای را با مشخص کردن مبلغ مورد نظر خود توضیح می‌ دهد و فریلنسرها بازه‌ زمانی که می توانند آن را انجام دهند، پیشنهاد می‌ کنند. یکی از مشکلاتی که پونیشا دارد، عدم مدیریت فضای رقابتی میان فریلنسرها است. یکی از مشکلات فریلنسرینگ این است که درآمد فریلنسری به نوع پروژه، مهارت شما و طرف قرارداد شما بستگی داشته و قیمت مشخص و دقیقی نمی ‌توان برای پروژه ‌ها تعریف کرد.

عضویت در پونیشا کاملاً رایگان است و همچنین تعداد 5 پیشنهاد اول برای انجام پروژه در ماه رایگان است؛ اما باید توجه داشت که برای ارتقای حساب کاربری خود و همچنین استفاده از بعضی امکانات سایت باید هزینه ‌ای را پرداخت کنید و 10 درصد درآمد فریلنسر به سایت پونیشا تعلق می گیرد. از نقاط مثبت پونیشا می‌توان به تجربه کاربری مناسب آن اشاره کرد توانسته رضایت کاربران را جلب کند.

دو) انجام میدم!

یکی دیگر از سایت سایت‌ های فریلنسری محبوب ایران، سایت انجام میدم است و تاکنون بیش از 230 هزار سفارش انجام کار در انجام میدم ثبت شده است. در این سایت می ‌توانید به صورت سریع و ساده و امن، کارهای خود را به متخصصین و فریلنسرها بسپارید. یا خدماتی را که می‌ توانید اینترنتی تحویل دهید، به صورت بسته‌ های خدمات برای فروش ارائه دهید و سفارش بگیرید. بسته هایی که در سایت انجام میدم وجود دارد، کاره نامیده می شود. از جمله زمینه هایی که در سایت انجام میدم وجود دارد، می توان به گرافیک، تبلیغات و برنامه نویسی اشاره کرد که از طریق این سایت می ‌توانید در این زمینه ها فعالیت کنید. برخی از مزایای استفاده از انجام میدم عبارتند از:

  • امکان مقایسه در بین بسته ‌های مختلف خدمات براساس قیمت، سوابق فروشنده و نظر مشتریان قبلی
  • سپردن کار به افراد حرفه ای درجه یک با اطمینان خاطر
  • پرداخت امن؛ انتقال وجه به فروشنده، فقط در صورت تکمیل کار
  • صرفه‌جویی در هزینه و زمان

در نهایت، این سایت یکی از بهترین سایت های فریلنسینگ در ایران است که می تواید پروژه های خود را برون سپاری کنید یا از طریق تخصص خود به کسب درآمد بپردازید.

سه) پارس کدرز

اولین سایت فریلنسینگ ایرانی، پارس کدرز  است که از سال 1386 تا الان فعالیت داشته است و همچنین از قدیمی ‌ترین استارتاپ‌ های ایرانی محسوب می‌ شود. کارفرما درخواست‌ خود را به صورت خصوصی یا عمومی ثبت می ‌کنند تا توسط متخصصان انجام شود.

پروژه در واقع هر کاری است که بتوان در بستر اینترنت انجام داد. خریداران درخواست پروژه‌ را در پارس کدرز ثبت می ‌کنند و پس از تایید درخواست توسط پارس کدرز، فریلنسرها می‌ توانند برای خریدار قیمت و زمان پیشنهادی ارسال کنند. خریدار می ‌تواند با بررسی رزومه مجری در پارس کدرز، مجری مورد نظر را انتخاب کند. کلیه‌ مراحل تایید پروژه، داوری و سایر مراحل کاملاً رایگان است. پارس کدرز تنها درصدی از پروژه‌هایی که با موفقیت به پایان رسیده است دریافت می‌ کند. بنابراین پارس کدرز یک بازار کار آنلاین است که افراد از سراسر دنیا می‌ توانند در آن فعالیت کنند.

چهار) تایپ ایران

تایپ ایران زیر مجموعه سایت‌ های کار ایران است. این سایت برای  انجام پروژه ‌های تایپ به صورت تخصصی برای تایپیست ‌های مختلف از سراسر کشور و به صورت دور کاری است. تخصصی بودن این سایت در زمینه تایپ باعث وجود امکانات و قابلیت ‌های تخصصی می ‌شود. همچنین یکی از خدمات خوبی که این سایت ارائه می کند، این است که سایت با برگزاری آزمون های آنلاین سطح هر متخصص را می سنجد تا پروژه ها به خوبی و با کیفیت بالایی انجام شوند. هدف ایجاد چنین سایت هایی تخصصی این است که پروژه‌ ها با ارجاع به متخصص های هر بخش (در کنار امکانات تخصصی آن بخش) انجام شوند. این روند باعث می‌ شود تا علاوه بر افزایش کار آفرینی، اجرای پروژه‌ های دورکاری دقیق ‌تر و تخصصی ‌تر شود.

کار ایران از چندین زیر مجموعه تشکیل شده است که به صورت تخصصی در زمینه‌های مختلف فعالیت می کنند و تمامی این کارها به صورت فریلنسری و دورکاری است. سایت‌ های کارایران با توجه به تخصصی عمل کردن و متناسب با موضوع مربوطه قابلیت ‌ها و امکانات بسیاری دارد، عملکرد بسیار خوبی در انجام پروژه ها نشان داده است. سیستم ‌های کارایران به صورت دو جانبه است، بدین صورت که از یک سو کارفر و از سوی دیگر مجریان در سایت ثبت می ‌کند و از سوی دیگر مجریان یا انجام دهندگان پروژه قرار دارند. روند های انجام پروژه در سایت‌ های کارایران به صورت برون سپاری دو طرفه بوده که این مسئله امنیت روند انجام پروژه رو برای طرفین مطمئن ‌تر می کند. همچنین سیستم ‌ها ارتباطی قوی و امکانات بسیار زیاد سایت ‌های کار ایران کمک می کند تا پروژه به خوبی و با قدرت زیادی انجام شود.

در مقاله بعدی به بررسی ادامه لیست سایت های فریلنسینگ ایرانی می پردازیم تا بتوانید بهترین انتخاب را برای فعالیت فریلنسری در ایران داشته باشید.

طراح گرافیک و وب‌سایت، متخصص تولید محتوای حرفه‌ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت، سئو

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *