بسته‌های اینترنتی اغلب گران هستند و در همه جای دنیا هم در دسترس نیستند. این بدان معناست که ما هنوز باید تعداد زیادی از دسته‌های اطلاعاتی که هر ماه استفاده می‌کنیم را نگه داریم. بسیاری از برنامه‌ها اطلاعات را دانلود می‌کنند حتی اگر واقعا برای استفاده فعال نباشند.خوشبختانه سیستم عامل اندروید راه‌کارهایی برای کنترل و مدیریت داده‌ها در پس زمینه دستگاه ارائه داده و حتی برنامه‌های شخص ثالث این ویژگی را ارتقا داده‌اند.

گزینه‌های داخلی اندروید برای محدود کردن داده‌های تلفن همراه

برای کنترل و دسترسی به بخش دیتا به Settings > Network & internet > Data Usage بروید. شما در این قسمت می‌توانید ریز اطلاعات مصرف ماهیانه و حد مصرف آینده را بررسی کنید. در نیمه صفحه شما گزینه‌ای مبنی بر محدود کردن داده‌های تلفن همراه پیدا خواهید کرد. این موضوع معمولا در شرایط خاصی همچون وقتی که بیش از اندازه بسته اینترنتی خود را استفاده کرده‌اید، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای جلوگیری از همچین شرایطی اول گزینه Data warning & limit را انتخاب کنید. سپس حد مصرف ماهانه‌تان را مثلا روی ۵ گیگابایت تنظیم کنید. به این ترتیب وقتی شما نزدیک به مصرف کامل ۵ گیگ می‌شوید داده‌های تلفن شما به صورت خودکار خاموش می‌شود. به علاوه شما در این صفحه می‌توانید یک زنگ هشدار نیز تنظیم کنید.

این تنظیمات باعث محدود شدن استفاده بیش از حد شما خواهد شد. ولی شما هنوز شانس این را دارید تا بهتر هم عمل کنید. App data usage را انتخاب کنید تا ببینید چقدر اطلاعات اخیرا مصرف کرده‌اید. برنامه‌های پر مصرف را شناسی کنید، تا بدانید مصرف کدام‌ها را باید محدود کنید. برای نمونه احتمالا شگفت‌زده می‌شوید اگر بدانید برای پخش ویدیوهای یوتیوب چه مقدار اطلاعاتی در نظر گرفته شده است.

ما برنامه‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که امکان محدود کردن استفاده شما از داده‌های تلفن را فراهم می‌کنند. با این همه اگر تنظیمات داخلی برنامه اجازه قطع کردن داده‌های اینترنتی را به شما نمی‌دهد، برای اطمینان می‌توانید گزینه Background data را برای اطمینان سوییچ کنید. یا بر روی Unrestricted data usage تب کنید تا دسترسی محدود به شبکه را تضمین کند.

بررسی تک تک برنامه‌ها ممکن است زمان‌بر باشد و در عین حال همه برنامه‌های پرمصرف را هم پیدا نکنید. امن‌ترین گزینه فعال‌سازی گزینه Data Saver است. به این ترتیب بعد از روشن شدن این گزینه از دسترسی برخی از برنامه‌ها به داده‌های تلفن در پس‌زمینه موبایل جلوگیری به عمل می‌آید. البته برنامه‌های کاربری همچنان به داده‌ها دسترسی خواهند داشت اما ممکن است برای بارگذاری عکس‌ها از شما کسب اجازه کنند و یا از روش‌های دیگری بهره ببرند.

استفاده از گزینه‌های شخص ثالث برای محدود کردن مصرف داده‌های تلفن همراه

استفاده از برنامه‌های شخص ثالث هم می‌توانند امکانات خوبی برای محدود کردن مصرف داده در اختیار شما قرار دهند. NetGuard یکی از گزینه‌های منبع باز است که نه تنها مانع استفاده برنامه‌ها از داده‌های تلفن همراه می‌شود، بلکه مانع از اتصال به وای‌فای هم می‌شود. این برنامه کاربردهای فراوانی دارد. جلوگیری از دسترسی برنامه‌ها به اینترنت مانع ردیابی عملکرد شما بر روی تلفن و گزارش دادن به سرور شرکت‌شان می‌شود. به علاوه پهنای باند را محدود می‌کند، باتری را ذخیره می‌کند و همچنین تبلیغات را متوقف می‌کند.

NetGuard خود را به عنوان یک فایروال معرفی کرده و به شما این امکان را می‌دهد که مشخص کنید کدام برنامه‌ها محدود شده و کدام‌ها همچنان به اینترنت دسترسی داشته باشند. همچنین برای جلوگیری از مصرف ترافیک از وی‌پی‌ان محلی استفاده می‌کند. از آنجایی که دسترسی به اینترنت هم نمی‌خواهد شما می‌دانید که اطلاعاتتان را به جایی نمی‌فرستد. مانند هر وی‌پی‌ان دیگری هنگام استفاده از این برنامه یک کلید برای صفحه ظاهر می‌شود.

نحوه محدود کردن استفاده برنامه‌ها از داده با NetGuard

NetGuard تمام برنامه‌های شما را به ترتیب حروف الفبا نمایش می‌دهد. در کنار هر کدام‌شان نیز تنظیماتی برای وای‌فای و استفاده از داده‌های تلفن قرار داده شده است. دسترسی به هر دو یا هر کدام که مد نظر دارید را غیرفعال کنید. بر دسترسی به تنظیمات بیشتر روی پیکان کشویی در کنار هر برنامه ضربه بزنید. در اینجا گزینه محدود کردن دسترسی هنگام استفاده از رومینگ را هم می‌توانید پیدا کنید. به علاوه می‌توانید تنها برخی از برنامه‌ها را مجاز به استفاده کنید.

NetGuard به شما این امکان را می‌دهد که به طور پیش فرض وای‌فای و داده‌های موبایل را برای برنامه‌ها مسدود کنید. همچنین می‌توانید اجازه استفاده از اطلاعات را وقتی روی صفحه فعال هستند را هم به آن‌ها بدهید.

به علاوه شما می‌توانید ریز مصرف برنامه‌ها را نظارت کنید و درک بهتری از مصرف اینترنت خود داشته باشید. البته ممکن است برخی از برنامه در صورت عدم دسترسی به اینترنت کار نکنند. بنابراین به برنامه برگردید و یکی از دو گزینه وای‌فای و یا داده‌های تلفن همراه را فعال کنید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *