اکثر کاربران به اینترنت محدود دسترسی داشته و باید مراقب حجم مصرفی‌شان باشند. یکی از اصلی‌ترین مصرف‌کننده‌های حجم، استریم آنلاین ویدیو است و سایت یوتیوب به راحتی مشهورترین وبسایت در این زمینه محسوب می‌شود.

آیا یوتیوب از حجم اینترنت کم می‌کند؟

پاسخ این سوال بدیهی است و عملا انجام هر کاری در اینترنت از حجم آن کم می‌کند. بنابراین یوتیوب، واتس‌اپ، اسپاتیفای و دیگر سرویس‌های اینترنتی،‌ همگی از حجم اینترنت کاربر کم می‌کنند و بنابراین باید مراقب آن‌ها بود.

محاسبه‌ی میزان مصرف یوتیوب

مشخص است که میزان مصرف یوتیوب به کیفیت ویدیو بستگی دارد و بنابراین برای هرکدام باید محاسبه‌ای جداگانه انجام داد. توجه داشته باشید که این محاسبات حدودی بوده و اعداد واقعی می‌تواند با آن فرق کند.

با توجه به بیت‌ریت‌های یوتیوب، یک ویدیوی ۴۸۰p یوتوب حجم حدودی ۹.۳۷۵ مگابایت به ازای هر دقیقه مصرف می‌کند که در ساعت چیزی معادل ۵۶۲.۵ مگابایت است.

در کیفیت ۷۲۰p و بهتر، فریم‌ریت نیز به محاسبات اضافه شده و باید در نظر گرفته شود. به صورت کلی جدول زیر را برای حجم ویدیوها در نظر داشته‌باشید:

  • ۲۴۰p: ۲۲۵ مگابایت در ساعت
  • ۳۶۰p: ۳۱۵ مگابایت در ساعت
  • ۴۸۰p: ۵۶۲.۵ مگابایت در ساعت
  • ۷۲۰p در ۳۰FPS: ۱۲۳۷.۵ مگابایت در ساعت
  • ۷۲۰p در ۶۰FPS: ۱۸۵۶.۲۵ مگابایت در ساعت
  • ۱۰۸۰p در ۳۰FPS: ۲.۰۳ گیگابایت در ساعت
  • ۱۰۸۰p در ۶۰FPS: ۳.۰۴ گیگابایت در ساعت
  • ۲K در ۳۰FPS: ۴.۲۸ گیگابایت در ساعت
  • ۲K در ۶۰FPS: ۶.۰۸ گیگابایت در ساعت
  • ۴K در ۳۰FPS: ۱۰.۵۸ گیگابایت در ساعت
  • ۴K در ۶۰FPS: ۱۵.۹۸ گیگابایت در ساعت

به صورت کلی پیشنهاد ما برای صرفه‌جویی در حجم کیفیت ۳۶۰ است چرا که کیفیت‌های پایین‌تر عملا قابل دیدن نیستند.

چگونه میزان مصرف دقیق را به دست آوریم؟

برای این کار بسته به پلتفرم راه‌های متفاوتی وجود دارد.

Android

برای چک کردن مصرف در سیستم عامل اندروید،‌ در تنظیمات به Network & internet و سپس به Data usage بروید و App data usage را انتخاب کنید تا میزان مصرف هر برنامه به صورت جداگانه نمایش داده‌ شود. در این صفحه می‌توانید مصرف برنامه هنگام باز بودن را در بخش Foreground و مصرف پس‌زمینه‌ی آن را در بخش Background مشاهده‌کنید. ضمنا با غیرفعال کردن Background data می‌توانید از مصرف اینترنت بدون اطلاع خود جلوگیری کنید.

iOS

کاربران گوشی آیفون می‌توانند به بخش Cellular در تنظیمات گوشی خود رفته و در قسمت Current Period از مصرف اینترنت هر برنامه مطلع شوند.

آموزش کاهش مصرف اینترنت توسط یوتیوب

اصلی‌ترین کار، عدم مشاهده‌ی ویدیوها به صورت HD است. برای جلوگیری از این امر، روی سه نقطه در صفحه‌ی یوتیوب زده و Quality را انتخاب کنید. سپس به برگزیدن کیفیت مطلوب خود بپردازید.

دقت داشته‌باشید که گزینه‌ی Auto کیفیت را بسته به سرعت اینترنت شما تعیین می‌کند و برای کم کردن مصرف چندان مناسب نیست.

غیر ازاین، می‌توان ویدیوهای HD را به اینترنت وای‌فای(و نه دیتای گوشی) محدود کرد. برای این کار بر روی پروفایل خود کلیک کرده و Settings را بزنید. سپس Limit mobile data usage را انتخاب کرده و Play HD on Wi-Fi only را برگزینید.

غیرفعال کردن پخش خودکار

همانطور کی می‌دانید یوتیوب به صورت خود به خود پس از اتمام ویدیو، ویدیوی بعدی را اجرا می‌کند که اگر حواستان به آن نباشد، مصرف اینترنت شما را بالا می‌برد.

برای غیر فعال کردن این قابلیت، Up next را در زیر ویدیو زده و اسلایدر Autoplay را غیر فعال کنید.

نسخه‌ی پولی یوتیوب نیز برای کاهش مصرف اینترنت مناسب است. این سیستم که Youtube Premium(در گذشته Youtube Red) نامیده می‌شود، امکاناتی نظیر نبود تبلیغات و دانلود ویدیو را می‌دهد. هزینه‌ی این سیستم اندکی بالا بوده(ماهانه ۱۲ دلار) اما با توجه به حجم مصرفی یوتیوب، افرادی که ساعات زیادی را پشت این پلتفرم می‌گذرانند بهتر است به بخش پولی آن نیز سر بزنند؛ چرا که میتوان گفت که قابلیت‌های آن از سوی دیگری باعث صرفه‌جویی در مصرف اینترنت می‌شود.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *