برنامه Lightroom مهم‌ترین برنامه‌ ویرایشگر تصویر از نظر بسیاری عکاسان محسوب می‌شود. اما تصمیمات اخیر Adobe  در مورد قیمت‌گذاری و همچنین رفتن به سمت استفاده از ذخیره‌سازی ابری باعث شده تا کاربران به دنبال برنامه‌هایی جایگزین بگردند.

ورژن دسکتاپ قدیمی این برنامه با نام Lightroom Classic، حالا تنها به صورت خرید اشتراکی فعال است. روزهای خرید و نگهداری نرم‌افزار به سر آمده و حالا شما باید به طور مداوم حق اشتراک بپردازید.
نسخه  Lightroom CC اما در کنار قیمت گرانش امکانت بسیاری دارد که بخشی از آن به برای ذخیره‌سازی ابری استفاده می‌شود که امکان همگام سازی با دیگر دستگاه‌ها را فراهم می‌کند. اما آیا این مسائل باعث می‌شود که هنوز Lightroom را برترین برنامه در این زمینه بدانیم؟

اما آیا جایگزینی واقعی برای Lightroom وجود دارد؟

۱- Capture One Pro

برنامه Capture One Pro نزدیک‌ترین برنامه‌ایست که می‌تواند مستقیما جایگزین Lightroom شود گرچه قیمت پایه آن ۲۹۹دلار است  اما امکانات فراوانش از آن یک ابزار حرفه‌ای و جدی برای علاقه‌مندان می‌سازد.

Capture One Pro

مجموعه امکانات Capture One Pro  فوق‌العاده است. حتی این امکان را خواهید داشت که کاتالوگ‌هایتان را از Lightroom به این برنامه منقل کنید. همچنین از فایل‌های RAW از بیش از ۴۰۰ دوربین را پشتیبانی می‌کند. ابزارهای ویرایش عکس همه جانبه و به شیوه‌ای جذاب و دیدنی در پنل‌های این برنامه ارائه شده است. اگر یک بار از Capture One Pro  استفاده کنید، به احتمال زیاد کارایی آن را به شدت بالاتر از Lightroom. خواهید دید.  برای پی بردن به امکانات این برنامه می‌توانید از نسخه آزمایشی ۱۵ روزه آن برای مک یا ویندوز استفاده کنید.

۲- DarkTable

نقطه مقابل Capture One، DarkTable قرار دارد. این برنامه رایگان و کد باز بوده و تقریبا همان امکانات Lightroom  را ارائه می‌دهد.

DarkTable

DarkTable ابزارهای کاملی برای مدیریت و ویرایش عکس‌ها را برای کاربر در نظر گرفته و همچنین از فایل RAW بیش از ۴۰۰ نوع دوربین را پشتیبانی و پردازش می‌کند. این برنامه همچنین شامل ابزارهایی است که از انتشار اولیه برنامه جدید Lightroom CC حذف شده اند، از جمله تقسیم رنگ و تنظیمات منحنی.
از نقاط منفی برنامه اما نداشتن نسخه سیستم عامل ویندوز است. DarkTable برای مک و سیستم عامل لینوکس عرضه شده و مدیران آن گفته‌اند که نسخه ویندوز هم در دست تهیه قرار دارد.

۳- Adobe Bridge

Adobe Bridge

مدت‌ها قبل از Lightroom ، فتوشاپ و بریج گزینه انتخابی عکاسان بود.نرم‌افزار‌های جایگزین فتوشاپ برای مک را معرفی کردیم Adobe Bridge هنوز در دسترس بوده و همچنان جایگزین خوبی برای Lightroom  است. بریج یکی از برنامه‌های رایگان Adobe  محسوب می‌شود که برای دانلودش نیاز دارید که یک حساب کاربری Adobe  داشته باشید. بریج تمام انتظارات شما را برطرف می‌کند. می‌توانید تصاویر خود را در پوشه‌ها و مجموعه‌ها سازماندهی کنید، و یا با دادن ستاره از سیستم رتبه‌بندی بهره ببرید، با صفحه‌کلید کار کنید. Adobe Camera Raw هم در نسخه رایگان این برنامه گنجانده شده است، پس به راحتی می‌توانید تصاویر RAW را برای پردازش در این برنامه انتخاب کنید.

۴- DxO OpticsPro

OpticsPro سومین نرم‌افزار ویرایش عکس در سطح حرفه‌ای است که با Capture One رقابت می‌کند و در قیمت مشابه با Lightroom 6 قابل دسترسی است. درحقیقت این برنامه گزینه‌های مدیریتی ارائه نمی‌دهد و برای کار همراه Lightroom  و برنامه Apple’s Photos طراحی شده.

DxO OpticsPro

در این برنامه ویژگی‌های اولیه Lightroom گنجانده شده و یک قابلیت کاهش نویز با کیفیت عملکرد بسیار بالا نیز در خود جای داده است. نکته منفی در این برنامه عدم امکان تنظیم محل عکس‌ها است و همچنین پشتیبانی از فایل RAW محدود به ۲۵۰ دوربین شده است. با همه این احوال باز هم جایگزین مناسبی برای کاربران محسوب می‌شود. OpticsPro از سیستم‌عامل مک و ویندوز پشتیبانی کرده و با وجود یک نسخه آزمایشی قیمت پایه آن ۹۹ دلار است.

۵- RawTherapee

RawTherapee

RawTherapee در درجه اول یک پردازنده RAW مستقل با پشتیبانی از دوربین‌های گسترده است. این برنامه جایگزنی برای  Adobe Camera Raw با ویژگی‌های Lightroom  است. RawTherapee تصاویر شما را پوشه‌بندی و سازمان‌دهی نمی‌کند و شما باید این کار را با روش دیگری انجام دهید. اما می‌توانید با اعمال رنگ‌ها و رتبه‌بندی بهترین عکس‌هایتان را دسته بندی کنید.

پردازش RAW در این برنامه دارای شهرت زیادی بین کاربران مخصوصا کابران دوربین‌های فوجی دارد. همچنین برای تمام کاربران مک، ویندوز و لینوکس در دسترس است.

 

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *