واتساپ در حال حاضر مهم‌ترین و محبوب‌ترین پیام‌رسان دنیا محسوب می‌شود و تقریبا می‌توان آن را یک جامعه مجازی محسوب کرد. این برنامه، اپلیکیشنی امن برای رد و بدل کردن پیغام، عکس، فیلم و چیزهای دیگر است، زیرا پیغام‌های شما از مبدا تا مقصد کد می‌شوند و کسی به آن‌ها دسترسی نخواهد داشت. با این وجود پیشنهاد می‌کنیم نکات زیر را رعایت کرده تا محیطی امن‌تر داشته باشید و به حریم شخصی خود نیز بیفزایید.

۱- کد گذاری برای گفتگوهای مهم

اگرچه سیستم کدگذای واتساپ عملکردی عالی دارد، اما این برنامه به شما اجازه می‌دهد تا آن را پیچیده‌تر کنید تا به طور کلی مطمئن شوید کسی به پیغام‌های شما دسترسی نخواهد داشت. برای این کار باید وارد صفحه‌ی گفتگو با نفر مورد نظر شوید و اسم کاربر را لمس کنی و سپس روی گزینه‌ی Encryption بزنید. چیزی شبیه به تصویر زیر برای شما نمایش داده می‌شود.


 

این کد امنیتی شما و کاربر مورد نظر خواهد بود و شما می‌توانید از وی بخواهید که یا کد را وارد کرده یا اینکه کد QR را از گوشی خود اسکن کند.

۲- روشن کردن اعلان امنیتی

نوتیفیکیشن‌ها یا اعلان‌های امنیتی می‌توانند بر روی گوشی و کامپیوتری که از آن استفاده می‌کنید فعال باشند، به این ترتیب اگر تغییری در موارد امنیتی شما به وجود آمد، سریع از آن با خبر می‌شوید. برای این کار به WhatsApp > Settings > Account > Security > Show security notifications رفته و آن را روشن کنید.

۳- تاییدیه دو مرحله‌ای را فعال کنید

در حال حاضر یکی از بهترین راه‌های جلوگیری از دزدیده‌ شدن اکانت شما، فعال کردن تاییدیه دو مرحله‌ای یا همان ورود دو مرحله‌ای است. برای فعال‌سازی این حالت به Menu > Settings > Account > Two-step verification  رفته و این گزینه را روشن کنید. مراحل را یک به یک طی کنید تا یک پین کد ۶ رقمی برای خود درست کنید. بسیار مهم است که شما حتما ایمیل خود را به واتساپ بدهید تا در صورت فراموش کردن این کد، بتوانید از روی ایمیل آن را بازیابی کنید. با توجه به اینکه به هیچ وجه اجازه‌ی گذاشتن پسورد روی خود برنامه وجود ندارد، این راه بهترین راه حل برای جلوگیری از فضولی دیگران در برنامه‌ی شما خواهد بود.

۴- پشتیبان‌گیری بر روی سرورهای ابری را خاموش کنید

اگر برایتان اهمین دارد که اطلاعات شخصی شما بر روی سرورهای ابری ذخیره نشود، بهتر است این گزینه را غیر فعال کنید. اگر چه امکان افشا شدن اطلاعات شما نزدیک به صفر است، اما قبلا موارد نادری از نشت اطلاعات از چنین سیستم‌هایی بوده، پس اگر واقعا نسبتا به اطلاعات خود وسواس دارید، این کار را انجام دهید.

برای انجام این کار در دو سیستم عامل مختلف، از آدرس‌های زیر گزینه‌ی مورد نظر را خاموش کنید:

آیفون: WhatsApp > Settings > Chats > Chat Backup > Auto Backup
اندروید: WhatsApp > Menu > Settings > Chats > Chat Backup > Backup to Google Drive

۵- مطمئن شوید که برنامه‌ی اصلی را دانلود کرده‌اید

با توجه به ایراداتی که در سیستم گوگل پلی وجود دارد، حتما مطمئن شوید که برنامه‌ی اصلی را دانلود می‌کنید. بهترین کار دانلود برنامه‌ی دستکتاپ از سایت اصلی واتساپ به این آدرس است و دیگر اینکه لینک موبایل در گوگل پلی و اپ استور را نیز از لینک داخل سایت دنبال کنید تا به نتیجه درست برسید.

Leave a comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *